پنجشنبه, ۸ آذر(۹) ۱۴۰۳ / Thu, 28 Nov(11) 2024 /
           
فرصت امروز
پیشنهاد مدلی برای توسعه کسب‌وکارها

توسعه و توازن با مدلی متوازن

9 سال پیش ( 1394/7/1 )
پدیدآورنده : امیر کاکایی  

رویکردها و نگرش‌های مختلفی نسبت به توسعه کسب‌وکارهای مختلف در دنیای امروز وجود دارد و سازمان‌های معتبر دنیا هرروزه از تئوری‌ها و مدل‌های مختلفی برای توسعه کسب‌و‌کارهای خود استفاده می‌کنند. یکی از این مدل‌ها، مدل 10F است که شامل اجزا و موارد متعددی است که شاید بسیاری از صاحبان کسب‌وکارها از آن مطلع باشند اما تمام این موارد را به‌صورت یکپارچه مدنظر قرار نمی‌دهند. در ادامه به مباحث مهم برگرفته از سخنرانی دکتر محمدرضا نظری، دبیر علمی کنفرانس‌های ملی بازاریابی و فروش در بزرگ‌ترین کنفرانس ملی مدیریت جامع کسب‌وکار در همین راستا اشاره می‌شود.

 34322424242242452242252

دکتر محمدرضا نظری، مدرس و مشاور کسب‌وکار بیان کرد: چارچوب‌ها، ساختارها و مدل‌های مختلفی برای بهبود و توسعه وضعیت یک کسب‌وکار موجود است؛ یکی از این مدل‌ها که در راستای توسعه کسب‌و‌کارها بسیار می‌تواند تاثیرگذار باشد، مدل 10F است که تمام این 10 مورد که بیان می‌شود حائز اهمیت است و از این مدل، کسب‌وکارهای مختلف می‌توانند استفاده کنند. نخستین F در این مدل ایمان است و در این میان این موضوع بسیار حائز اهمیت است که افراد نسبت به کاری که انجام می‌دهند در درجه اول ایمان داشته باشند. در کسب‌وکارها یک ایده متوسط به‌علاوه یک ایمان قوی زودتر به موفقیت می‌رسد تا اینکه فردی یک ایده بسیار عالی داشته باشد اما به آن ایمان نداشته باشد.

نظری ادامه داد: از طرفی سال‌هاست به‌عنوان نمونه در مدیریت منابع انسانی رویکرد‌های مختلفی وجود دارد. در ابتدا رویکرد مدیریت امور اداری وجود داشت که به بحث‌های بیمه‌، حقوق و... می‌پرداخت و پس از مدتی این رویکرد در سازمان‌ها به HRM یا مدیریت سرمایه‌های انسانی تبدیل شد که توجه ویژه‌ای را به سرمایه‌های انسانی داشت و امروز در سازمان‌های معتبر رویکردPDM یا مدیریت پویای انسان‌ها وجود دارد و بر این باور است که سازمان‌ها باید سعی کنند آدم‌های بهتری را بسازند و این آدم‌های بهتر خودشان کارمندان خوبی خواهند شد یا تلاش کردن برای بهتر بودن، موفقیت را به همراه خود می‌آورد و این رویکرد در حال حاضر مدنظر ما است و هنگامی‌که زیرساخت‌های توسعه فراهم شود ناخودآگاه موفقیت دست‌یافتنی است.

مدیریت انتظار خانواده

این مدرس کسب‌وکار درباره یکی دیگر از Fهای این مدل کسب‌وکار گفت: یکی از این Fها در این مدل توسعه کسب‌وکار Family یا خانواده است؛ هنگامی‌که فردی نمی‌تواند با خانواده خود ارتباطات خوبی برقرار و انتظارات آنها را به‌خوبی مدیریت کند، چگونه می‌تواند با جامعه ارتباطات سازنده‌ای برقرار کند. به‌صورت کلی هنگامی‌که فردی تلاش می‌کند در محیط خانواده انسان بهتری باشد، خیلی تمرین خوبی است برای این موضوع که افراد بتوانند در جامعه و محیط کار خود انسان موفقی باشند.

داشتن دوست‌هایی از طیف‌های مختلف

او با اشاره با این موضوع که «یکی دیگر از این Fها در این مدل Friend یا دوست است» افزود: Friend به این موضوع اشاره دارد که هر فرد از چه طیف‌ها و سنینی دوست دارد و با چه اتفاق‌های ناچیزی دوستی‌های خود را با دیگران به هم می‌زند. فردی که کسب‌و‌کاری را مدیریت می‌کند اگر در لیست‌ تلفن همراهش فقط افراد خاصی وجود داشته باشند و از طیف‌های مختلف دوستانی نداشته باشد نشان از ضعیف بودن ارتباطات آن است. افراد نباید خود را محدود به داشتن دوستان خاصی کنند. از طرفی مهم است که افراد با خودشان نیز دوست باشند و ارتباط خوبی بتوانند با خلق‌وخوی خود برقرار کنند، چون بسیاری از افراد با خودشان مشکل‌دارند و این مشکل را به دیگران تعمیم می‌دهند.

داشتن سرگرمی

نظری عنوان کرد: افراد باید برای خود تفریح و سرگرمی داشته باشند و جایی یا چیزی داشته باشند که بتوانند هیجان خود را در آن تخلیه کنند و اگر فردی می‌خواهد انسان موفقی برای جامعه و مشتریان خود باشد باید fun داشته باشد و اگر این سرگرمی‌ها باعث شود افراد خوش‌خلق‌تر شوند باید افراد آن را حتما انجام دهند.

تمرکز کردن

این مشاور کسب‌وکار بیان کرد: تمرکز یکی دیگر از دهF است؛ داشتن سبد درستی از فعالیت با از این شاخه به آن شاخه پریدن بسیار متفاوت است و در برخی از مواقع دیده می‌شود که فردی درجایی تولیدکننده‌ است و در جای دیگر مشاور است یا سرمایه‌گذار و تنوع بسیار زیادی در کار خود دارد اما فرد باید در ابتدا روی یک موضوعی تمرکز داشته باشد که بتواند در آن متخصص شود. به‌عنوان نمونه هنگامی‌که سازمانی می‌خواهد در راستای برندینگ اقداماتی را انجام دهد ابتدا روی برندینگ یک محصول سرمایه‌گذاری می‌کند که بتواند برای آن جایگاهی را ایجاد کند و سپس آن را به مابقی محصولات تعمیم می‌دهد. به‌صورت کلی تمرکز داشتن پیامی را با خود به همراه دارد و آن‌هم به این موضوع اشاره دارد که فرقی نمی‌کند چه‌کاری را انجام می‌دهید اما هنگامی‌که در حال اجرای آن هستید روی آن تمرکز کنید.

12425231242413141252413142

او خاطرنشان کرد: تامین منابع مالی یکی دیگر از F‌های این مدل کسب‌وکار است. در این مدل توازن رعایت شده از طرفی به ایمان توجه دارد و از طرفی دیگر به موضوعات مالی توجه می‌کند. در این میان این سوال مطرح می‌شود که آیا تمام رابطه‌های خود را به کسب‌ درآمد و رابطه‌های مالی متمرکز کرده‌اید؟ باید سعی شود به موضوعات مالی توجه شود اما نحوه پرداخت آن را می‌توان به‌صورت اندکی تغییر داد و فقط در کسب‌وکارها بر موضوعات مالی تمرکز نکرد و موضوعات دیگری را نیز مورد توجه قرار داد. به‌صورت کلی در کار به فکر کار باشید، پول به دنبال شما می‌آید و هنگامی‌که فردی فقط به دنبال پول است دقیقا آخرین چیزی است که به آن می‌رسد.

فرهنگ انتقادپذیری

نظری با اشاره به این موضوع که «داشتن فرهنگ بازخورد‌گیری به‌صورت عام را می‌توان یکی دیگر از ‌Fهای این مدل در نظر گرفت» ادامه داد: باید افراد ظرفیت انتقادپذیری داشته باشند و این فرصت را به خود بدهند که دیگران نسبت به آنها انتقاد کنند. باید افراد یاد بگیرند که از مشتری‌های کوچک، افراد کم‌سن‌وسال، محیط و... بازخورد دریافت کنند. به آثار این بازخوردها اگر توجه شود از افراد آدم بهتری می‌سازد. ممکن است این بازخوردها مطابق با ذائقه افراد نباشد اما نباید افراد از این موضوع هراسی داشته باشند.

او اظهار کرد: Failure یا شکست یکی دیگر از اجزای این مدل توسعه کسب‌و‌کار است که باید افراد به آن توجه کنند و از گذشته خود درس بگیرند و می‌توان گفت رزومه افراد موفق اگر یک جلد کتاب باشد، رزومه شکست آنها را با کامیون باید جابه‌جا کرد و باید افراد بتوانند از شکست‌های خود درسی را فراگیرند و آن را به‌عنوان سکوی پرتابی تلقی کرده و باید شکست‌های خود را اغراق کنند تا آنها را یادشان نرود. این مدرس بازاریابی بیان کرد: Future یا آینده یکی دیگر از این Fهاست که باید با تمامی ابعاد ابهام‌آلود و امیدبخش، آن را مدنظر قرار داد و به‌جای پیش‌بینی آن سعی کنید آن را بسازید. بسیاری از افراد که موفقیت پایینی در کسب‌و‌کارهای خود دارند به این دلیل است که درگذشته گیر کرده‌اند و حاضر به تغییر شرایط حال حاضر نیستند. به‌عنوان نمونه هنگامی‌که صاحب کسب‌وکاری، کسی را ملاقات می‌کند نباید به آن بگوید که این فرد یا مشتری است یا مشتری نیست و اتفاقا باید به این دید به آن نگاه کند که آن فرد یا مشتری، مستعد یا تبلیغ‌کننده است و فردی که به کسب‌وکار شما مراجعه می‌کند اگر چیزی را نخرد باید رفتار شما باعث شود در آینده به کسب‌وکار شما مراجعه کند و شما در این موضوع آینده‌نگر باشید و خیلی از مسائل بازرگانی همانند کشاورزی است که باید کاشت، داشت و برداشت داشته باشید و امروز باید برای فردای‌تان بکارید.

داشتن تناسب و توازن افراد

نظری گفت: تناسب و توازن اندام فیزیکی، آرامش روحی، خواب، خوراک، رفتار و... افراد یکی از ویژگی‌های افراد موفق است که بسیاری از افراد به آن توجهی نمی‌کنند اما در کسب‌وکارها بسیار تاثیرگذار است و افرادی که تناسب ندارند زیاد موفق نیستند و همین موضوع در ذهن مخاطب تاثیر بسیار نامناسبی دارد. او در پایان جمع‌بندی کرد: این ملاک‌ها در این مدل باید موردتوجه قرار گیرد. این مدل 10F در کشورهای معتبر دنیا استفاده می‌شود و سازمان‌های معتبر اعتقاد دارند اگر افراد روی این 10F سرمایه‌گذاری و کار کنند، می‌توانند انسان‌های موفقی باشند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/Wfms1hbx
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
خرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چینخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانکمک به خیریهسریال ازازیللوازم یدکی تویوتامحاسبه قیمت طلاماشین ظرفشویی بوشآژانس تبلیغاتیتعمیرگاه فیکس تکنیکتور سنگاپورتولید کننده پالت پلاستیکیهارد باکستالار ختمبهترین آزمون ساز آنلایننرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیکیقرص لاغری پلاتینirspeedyیاراپلاس پلتفرم تبلیغات در تلگرام و اینستاگرامگیفت کارت استیم اوکراینمحصول ارگانیکبهترین وکیل شیرازخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلقیمت ملک در قبرس شمالیچوب پلاستضد یخ پارس سهندخرید آیفون 15 پرو مکسمشاور مالیاتیقیمت تترمشاوره منابع انسانیخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختاکستریم VXدانلود آهنگ جدیدلمبهخرید جم فری فایرتخت خواب دو نفرهکابینت و کمد دیواری اقساطی
تبلیغات
  • تبلیغات بنری : 09031706847 (واتس آپ)
  • رپرتاژ و بک لینک: 09945612833

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه