پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
رکود در بازار آی‌تی کمرنگ شد

توافق هسته‌ای قیمت‌ها را شکست

8 سال پیش ( 1394/5/18 )
پدیدآورنده : محمد ممتازپور  

نزدیک به دو سال است که بازار‌های‌ آی‌تی سراسر کشور با رکودی بی‌سابقه مواجه هستند و فروشندگان و فعالان بازاری دلیل این بی‌رونقی را پایین آمدن قدرت خرید مردم و امید خریداران به کاهش قیمت کالاهای دیجیتال براثر احتمال توافق هسته‌ای اعلام می‌کنند. اما هنوز یک ماه از جدی شدن امضای توافقنامه هسته‌ای نگذشته که بازارهای‌ آی‌تی در سراسر کشور شاهد جنب و جوش‌های خریداران است. این رونق نسبی حاکم بر بازار، بر قیمت‌ها نیز بی‌تأثیر نبوده و باعث شده بیشتر اقلام کاهش قیمت را تجربه کنند. 

546569769707

پیش از این فعالان بازار قیمت ارز را مهم‌ترین علت تغییر قیمت کالاهای دیجیتالی می‌دانستند این درحالی است که طی یک ماه گذشته بازار ارز شاهد تغییر قیمت چندانی نبوده است.  فرهاد حکیمی یکی از فروشندگان بازار دیجیتال درباره علت کاهش قیمت‌ها به «فرصت امروز» گفت: در حال حاضر بازار شاهد افزایش تقاضاست و این امر باعث شده تا در بین فروشندگان رقابت ایجاد شود؛ به همین دلیل قیمت‌ها رو به کاهش گذاشته است. وی افزود: البته رونق نسبی که در بازار مشاهده می‌شود جوی روانی است که در درازمدت تأثیر خود را از دست خواهد داد و تا وقتی که نرخ ارز کاهش نیابد قیمت‌ها تغییر چندانی نخواهند کرد. 

این فعال بازار با بیان اینکه قیمت‌ها بازهم کاهش خواهد داشت، اظهار کرد: اگر اتفاق خاصی نیفتد قیمت‌ها در یکی دو ماه آینده نیز کاهش می‌یابد و با توجه به نزدیک شدن به پایان سال میلادی، برندهای بزرگ خارجی تخفیف‌هایی را برای محصولات خود قائل می‌شوند که می‌تواند بر کاهش قیمت‌ها تأثیر بگذارد. مدیر فروش شرکتIT WARRANTY درباره روند فروش محصولات این شرکت به «فرصت امروز» گفت: بعد از گذشت چند روز از انتشار خبر احتمال توافق هسته‌ای، بازار تا حدودی از رکود سابق خارج شد.

وی افزود: رونق نسبی بازار در حال حاضر برای واردکنندگان ملموس‌تر است، چون انبارهای فروشندگان و پخش‌کننده‌های اجناس هنوز تخلیه نشده است و آنها همچنان با قیمت‌های سابق کالاهای خود را عرضه می‌کنند و این در حالی است که اجناس وارداتی جدید با کاهش قیمت روانه بازار خواهند شد.  وی با اشاره به اینکه بازار باز هم با افزایش خریداران مواجه می‌شود، اظهار کرد: همیشه بازار در نیمه دوم سال شاهد رونق بیشتری نسبت به نیمه اول است به همین علت پیش‌بینی می‌شود واردکنندگان در شهریور ماه شاهد رونق بیشتری باشند که این رونق در نهایت تا مهرماه به کل بازار منتقل خواهد شد.

حسن میرزایی‌فر یکی دیگر از فروشندگان دستگاه‌های دیجیتال با اشاره به اینکه در چند ماه آینده باز هم از قیمت‌ها کاسته خواهد شد به «فرصت امروز» گفت: با توجه به سرعت زیاد واردات دستگاه‌ها به کشور، حتی یک تغییر کوچک در نرخ ارز، بلافاصله در قیمت محصولات موجود در سطح بازار اثر می‌گذارد. وی افزود: هرچه واردات بیشتر شود قیمت‌ها بیشتر کاهش می‌یابد و بازار رقابتی ایجاد خواهد شد. میرزایی‌فر با اشاره به فراهم شدن مقدمات حضور شرکت‌های بزرگ خارجی در کشور گفت: اگر نمایندگی‌ها و شرکت‌های بزرگ به‌صورت رسمی وارد بازار ما شوند، مطمئناً خریداران با خدمات پس از فروش بهتری مواجه خواهند شد و وضع نابسامان فعلی از بین خواهد رفت.

از سوی دیگر برنامه‌نویسان و فعالان حوزه نرم‌افزار نیز رفع تحریم‌ها را نقطه عطفی برای کاربران و فعالان این حوزه می‌دانند و امیدوارند با حذف محدودیت‌ها برای کاربران و برنامه‌نویسان ایرانی شاهد پیشرفت زیادی در این حوزه باشیم. مرتضی پیرایی، فروشنده نرم‌افزارهای رایانه‌ای درباره تأثیر لغو تحریم‌ها بر میزان فروش نرم‌افزار‌ها به «فرصت‌امروز» گفت: طی چند سال گذشته کاربران ایرانی به دلیل افزایش محدودیت‌ها نتوانسته‌اند به خوبی از نرم‌افزار‌های معتبر و اصلی استفاده کنند و اگر این محدودیت‌ها برداشته شود فروش نرم‌افزار‌ها نیز رشد چشمگیری خواهد داشت.

وی افزود: یکی دیگر از مشکلات ما نبود قانون کپی‌رایت است به همین علت اکثر کاربران نیاز‌های خود را از طریق اینترنت و دانلود نرم‌افزار برطرف می‌کنند که آسیب جدی به برنامه‌نویسان و طراحان نرم‌افزار داخلی وارد می‌کند. پیرایی اظهار کرد: اگر قانونی شبیه کپی‌رایت در ایران با جدیت اجرا شود برنامه‌نویسان زیادی رو به تولید نرم‌افزار خواهند آورد که این منجر به توسعه صنعت داخلی نرم‌افزار خواهد شد. وی افزود: رفع تحریم‌ها بر بازار اپلیکیشن تلفن‌های هوشمند هم تأثیر خوبی می‌گذارد و برنامه‌نویسان خلاق از آن فضا بهره خواهند گرفت تا اپلیکیشن‌های تولیدی خود را در بازار‌های جهانی عرضه کنند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/6BGL5MAH
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه