هر برنامه در نهایت امر برای دستیابی به مجموعه اهدافی به کار گرفته می شود. اهمیت شناخت درست و تنظیم دقیق اهداف به اندازه خود برنامه مدیریتی بالاست. به عبارت بهتر، برنامه و هدف باید با یکدیگر در تناسب باشند. به همین منظور در ادامه به بررسی این موضوع به همراه مشکلات و راهکارهای آن خواهیم پرداخت.
ایده
شکی وجود ندارد که تنظیم دقیق اهداف در همه کسب و کارها مفید بوده و به رشد سریع برندتان کمک خواهد کرد. در صورت عدم شناخت کافی از اهداف خود، در میان راه های گوناگون گم خواهید شد. برای درک بهتر این وضعیت می توان از یک مثال آشنا استفاده کرد: «اوضاع آلیس در سرزمین عجایب.» در این داستان گفت وگویی که میان آلیس و گربه رد و بدل می شود، به خوبی سرنوشت عدم تعیین هدف و شناخت آن به خواننده منتقل می شود.
در واقع هنگامی که آلیس از گربه در مورد مسیری که باید بپیماید سوال می کند، گربه این گونه پاسخ می دهد: «مسیری که باید طی کنید، به مکانی که می خواهید به آن برسید بستگی دارد.»
این جمله نکته بسیار مهمی را گوشزد کرده است. مسیر ها تنها وسیله هایی برای رسیدن به اهداف هستند، در صورت نداشتن هدف در هزارتوی راه ها گم خواهید شد.
منظور اصلی از جملات بالا روشن است. در واقع شما نیاز به تنظیم اهداف مشخص و کاملا قابل درکی برای خود دارید. خیالات و امیدهای مبهم به هیچ عنوان شما را به جایی نخواهند رساند. برنامه ای که در جهت رسیدن به اهداف از آن استفاده می کنید نیاز به هدف مشخصی نیز دارد.
به طور معمول ویژگی هایی که اهداف شما باید از آنها برخوردار باشند شامل محدود و مشخص بودن به همراه کمیت پذیری است. این ویژگی ها باعث ایجاد درک درستی از اهداف و به تبع آن امکان انتخاب برنامه مناسب می شوند. برای درک بهتر این موضوع می توان از یک مثال استفاده کرد.
در دنیای امروز، توانایی ارائه سخنرانی مناسب یکی از مزیت های اصلی برای هر مدیری است. با این حال این توانایی یکی از نادر ترین ویژگی ها در میان اغلب مدیران است. این به معنای رنج بردن اغلب مدیران از عدم توانایی شان در ارائه سخنرانی در میان مردم و مقابل دوربین است. همین امر این مدیران را به سوی استفاده از توصیه های روانشناسان برای ارائه بهتر راهنمایی کرده است.
محتوای اغلب مشاوره های ارائه شده در این زمینه تاکید روی اهداف اصلی سخنرانی است. این اهداف شامل ویژگی هایی است که مهم ترین آنها عبارتند از مشخص بودن، قابل اندازه گیری، واقع گرایانه و قابل دستیابی بودن اهداف. در ادامه به بررسی دقیق هرکدام از این ویژگی های نام برده خواهیم پرداخت.