بازار تبلیغات آنلاین پس از سال ها رشد پررونق و تعطیل کردن تبلیغات چاپی، حالا به بلوغ رسیده است. بزرگ ترین فروشندگان تبلیغات از جمله فیس بوک و توییتر برای ادامه رشد باید به دنبال روش هایی برای درآمدزایی بیشتر از منابعی غیر از تبلیغات چی های فعلی باشند. این یعنی شبکه های تلویزیونی تحت فشار قرار خواهند گرفت، چون بزرگ ترین سرمایه گذاری های شبکه های اجتماعی بر کلیپ های ویدئویی و به ویژه نوع امروزی آنها یعنی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده خواهد بود.
با توجه به نرخ بالای رشد درآمد فیس بوک از تبلیغات، 63 درصد در سه ماهه دوم امسال، هیچ کس فکرش را هم نمی کند که این درآمد کاهش داشته باشد، اما دیوید ونر، مدیر مالی ارشد فیس بوک، به تازگی هشدار داده که رشد درآمد فیس بوک از تبلیغات در ماه های باقی مانده سال 2016 و 2017 کاهش خواهد داشت.
او دراین باره گفت: «پیش بینی ما این است که بارگذاری تبلیغات در فیس بوک در 12 ماه آینده رشد پایدار داشته باشد اما از نیمه دوم سال 2017 دیگر رشد پیشین را نخواهد داشت و در فهرست درآمدهای قابل توجه این شبکه اجتماعی نخواهد بود.»
حرف های آقای ونر به زبان ساده تر یعنی فیس بوک دیگر ظرفیت لازم برای کسب درآمد از تبلیغات را نخواهد داشت و دوران رشد فزاینده درآمد این شبکه اجتماعی از تبلیغات به زودی به سر خواهد آمد.
توییتر نیز که در مقایسه با فیس بوک در تکاپو برای درآمدزایی از مسیر تبلیغات است، مثل همتایش اخیراً هشدارهایی درباره کاهش درآمدهایش از تبلیغات داده است.
آنتونی نوتو، مدیر ارشد مالی توییتر دراین باره گفت: «ما همزمان با نفوذ میان بزرگ ترین سرمایه گذاران، درآمد خود را معطوف به متوسط سودی کرده ایم که از هر تبلیغ کننده دریافت می کنیم و به جای استفاده از دو موتور محرکه برای درآمدزایی در این بخش، تنها به یکی اکتفا کرده ایم.» به عبارت دیگر، همه مشتریان بزرگ اکنون حضور دارند و توییتر با همه توان می تواند آنها را وادار به هزینه کردن بیشتر کند.
اوضاع درآمد تبلیغات آنلاین در گوگل، پرچمدار این بازار نیز چندان مناسب نیست. سرعت رشد درآمدزایی این غول جست وجو به تازگی کم شده است. بعد از رشد 19 درصدی در سال 2014 و 12درصدی در سال 2015، حالا گوگلی ها تنها انتظار 7درصد رشد درآمد تبلیغات آنلاین در سال های 2016 و 2017 را دارند.
گوگل هم مثل دیگر پیشروهای بازار تبلیغات آنلاین از تبلیغات در کامپیوترهای شخصی به سمت تبلیغات موبایلی رفته است. اما رقم سود گوگل که 30درصد بازار جهانی تبلیغات آنلاین را در اختیار دارد، چندان تغییری نکرده است.
کاهش سرعت فعلی و موردانتظار برای شرکت های پیشرو البته به این معنی نیست که رشد این صنعت متوقف شده است. اپلیکیشن های پیام رسان که تازگی ها خوب پول سازی می کنند، منابعی بزرگ اما همچنان ناشناخته هستند. آنها هنوز نتوانسته اند خود را به عنوان ابزاری قدرتمند در تبلیغات معرفی کنند، اما فیس بوک و اسنپ چت در حال کار روی قالب های تبلیغاتی برای آنها هستند.
از سوی دیگر پلتفرم هایی که امروز بیشترین حجم تبلیغات را دارند و هر سوی شان را نگاه کنید با انبوهی از تبلیغات مواجه می شوید، با این محدودیت جدی مواجه هستند که تبلیغات زیاد کاربر را آزرده می کند و فراری می دهد. توجه به این نکته برای گردانندگان شبکه های اجتماعی بسیار ضروری است.
گرفتن پول بیشتر از مشتری های یکسان یعنی پیشنهاد قالب های تبلیغاتی گران تر به آنها. فیس بوک اکنون درحال انجام سرمایه گذاری بزرگی روی کلیپ های ویدئویی است. به گفته شریل سندبرگ، مدیر ارشد اجرایی فیس بوک، اگرچه این شبکه اجتماعی بر محتواهای کوتاه ویدئویی تمرکز کرده اما برنامه های دیگری هم دارد که از آن جمله می توان به همکاری این شرکت با اتحادیه بسکتبال آمریکا (NBA) برای پوشش بازی های تیم ملی بسکتبال این کشور در المپیک ریو اشاره کرد.
مارک زاکربرگ، مالک فیس بوک نیز دراین باره گفت: «یکی از بزرگ ترین زمینه هایی که ما اینجا درباره اش صحبت می کنیم، در اولویت قراردادن کلیپ های ویدئویی است.»
او همچنین کلیپ های ویدئویی واقعیت افزوده را یکی از بخش های محتواهای ویدئویی دانست که به زودی در این شبکه اجتماعی در دسترس عموم کاربران قرار خواهد گرفت.
توییتر هم قرارداد پخش زنده خاص خود را دارد. این شبکه اجتماعی با لیگ ملی فوتبال آمریکا (NFL) برای پخش بازی های این لیگ قرارداد دارد. آدام بین، مدیر ارشد اجرایی توییتر در تازه ترین کنفرانس این شرکت برای ارائه گزارش مالی، توییتر را پلتفرمی بر مبنای محتوای ویدئویی معرفی کرده است.
برای گوگل، تبلیغات ویدئویی در یوتیوب، که متعلق به گوگل است، مهم ترین منبع با بیشترین سرعت درآمد است. تازه ترین اتفاق دنیای تبلیغات ویدئویی نیز خریداری شرکت ورایزون از سوی یاهو است. بزرگ ترین هدف یاهو قدرت گرفتن در تبلیغات ویدئویی است.
پیش بینی ها برای بازار محتواهای ویدئویی دیجیتال از کل بازار دیجیتال بهتر است. به پیش بینی شرکت Zenith Optimedia بازار محتواهای ویدئویی دست کم تا سال 2018 سالانه 20درصد رشد خواهد داشت و ارزش آن تا دو سال دیگر به 3/30میلیارد دلار خواهد رسید. شرکت Magna Global نیز سرعت رشد این بازار را سالانه 30درصد پیش بینی کرده است. پیش بینی شرکت PricewaterhouseCoopers نیز نشان می دهد که بازار محتواهای ویدئویی آنلاین به عنوان موتور محرک صنعت دیجیتال، تا سال 2020 سالانه 11درصد رشد خواهد داشت.
رشد درآمد صنعت تلویزیون اگرچه رو به بالا پیش بینی شده، اما احتمالا موقتی خواهد بود. وقتی شبکه های اجتماعی بتوانند به خوبی کلیپ های ویدئویی تبلیغاتی بسازند و مسابقات ورزشی را پوشش زنده دهند، دیگر سایر رسانه های دیداری از جمله تلویزیون محکوم به رفتن همان راهی خواهند شد که رسانه های چاپی رفته اند. تنها راه شبکه های تلویزیونی برای ادامه بقا مهاجرت به شبکه های اجتماعی به عنوان اصلی ترین کانال انتقال محتوا یا تلاش برای درآمدزایی از طریق جذب مشترک خواهد بود.