رییس مجمع واردات با اشاره به واردات کالاهای دارای نمایندگی انحصاری در ایران از سوی برخی واردکنندگان گفت: در حالی که یک فعال اقتصادی ممکن است سالها برای کسب نمایندگی انحصاری کالایی در ایران وقت صرف کند، اما برخی واردکنندگان همان کالا با همان برند را وارد بازار ایران میکنند که این نوعی تضییع حقوق مردم است.
محمدحسین برخوردار در گفتوگو با مهر با اشاره به ضرورت حمایت از برندهای قانونی و شناسنامهدار گفت: برند در حال حاضر به یکی از بازیگران اصلی کسبوکار ایران بدل شده و هر کمپانی که بتواند برند مقتدرتری در بازار داشته باشد، گوی سبقت را خواهد ربود. رییس مجمع واردات با انتقاد از عدم توجه به حقوق و امتیازات ناشی از برند، افزود: اگرچه انحصارگرایی در تجارت، موضوع ناپسند و مذمومی است، اما رعایت حقوق و امتیازات نماینده قانونی یک برند شناسنامه دار، انحصارگرایی نیست، بلکه حمایت از وجوه قانونی یک فعال اقتصادی است.
وی تصریح کرد: برای اخذ نمایندگی انحصاری یک برند خارجی در کشور، یک فعال اقتصادی ممکن است سالها در صف بوروکراسی اداری داخلی و خارجی معطل باشد و هزینههای مختلف برای تاییدیه استانداردهای درخواستی مراجع مختلف مانند وزارتخانههای بهداشت و صنعت یا سازمان ملی استاندارد را متقبل شود. به گفته برخوردار، حتی گاهی اوقات مجبور میشود نماینده ادارات نظارتی مانند سازمان غذا و دارو را برای بازدید از خط تولید آن شرکت به کشور مبدا کالا بفرستد. این صحیح نیست که حتی پس از اخذ نمایندگی انحصاری، بازار کشور شاهد واردات همان کالا با همان برند توسط بنگاههای دیگر باشد.
وی ادامه داد: در قانون اجرای سیاستهای كلی اصل 44 قانون اساسی، از مواردی با عنوان اخلال در رقابت نام برده شده و برای مقابله با مواردی كه موجب انحصار، احتكار، فساد در اقتصاد، اضرار به عموم، منتهی شدن به تمركز و تداول ثروت در دست افراد و گروههای خاص، كاهش مهارت و ابتكار در جامعه یا سلطه اقتصادی بیگانه بر كشور شود، تذکراتی داده شده اما بیشک مفهوم مقابله با انحصار در بازار و تسهیل رقابت، مفهومی مجزا از انحصار برند است. به گفته رییس مجمع واردات، حمایت دولت و سیاستگذاران از حقوق قانونی برندها موجب تقویت فضای سرمایهگذاری و ترغیب سرمایهگذاریهای مشترک با شرکتهای خارجی میشود. بیشک سرمایهگذاری در محیطی که حقوق قانونی محترم شمرده شود، رشد و توسعه پیدا میکند.