جمعه, ۲۹ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

نوآوری همواره سنگ بنای صنعت هوافضا بوده است و احتمالا اوضاع قرار نیست به این زودی ها تغییر کند.

مثل هر صنعتی، هوا فضا نیز با چالش های خود مواجه است، اما از آنجا که صنعت هوافضا با بسیاری صنایع دیگر، از جمله صنایع دفاعی و حمل و نقل مسافری در تماس است، هرگز نباید با کمبود فناوری های نوین روبه رو شود تا بتواند رونق خود را حفظ کند.

آینده هواپیماهای مسافربری

هواپیماهای مسافربری در چند دهه اخیر تغییرات اندکی به خود دیده اند، اما مسائل مربوط به آلایندگی کربنی هواپیماها، مقررات و استانداردهای جدید به علاوه هزینه های تامین سوخت می تواند با ایجاد نیاز به فناوری های جدید، اوضاع را تغییر دهد.

این اتفاق همین حالا هم در صنعت خودرو سازی در حال وقوع است. نگرانی ها درباره تاثیرات مخرب زیست محیطی سوخت های دیزل و سوخت های همراه با سرب به رشد تولید خودروهای هیبریدی منجر شده است.

آیا ممکن است صنعت مسافربری هوایی در نوبت بعدی باشد؟ قیمت سوخت نیز یک چالش برای این صنعت است. بنابراین ممکن است خطوط هوایی شروع کنند به جست وجوی هواپیماهای هیبریدی که صرف نظر از تاثیرات زیست محیطی شان، به طور قابل ملاحظه ای هزینه سوخت کمتری خواهند داشت.

شاید هنوز راه درازی باقی مانده باشد اما نوآوری در زمینه هواپیماهای هیبریدی الکتریکی همین حالا هم در جریان است. بریتانیا توجه زیادی به توسعه صنعت هواپیماسازی نشان می دهد و در حال طراحی هواپیماهایی با موتورهای زیست سوختی است که انتشار کربن را به شدت کاهش می دهند.

آینده صنعت گردشگری... در فضا

در سال های اخیر گفته می شود احتمالا رفتن به سفر فضایی در دوران حیات ما امکان پذیر خواهد بود و نیل به این هدف هر روز نزدیک تر به نظر می رسد. در واقع همین اواخر، کمپانی اسپیس ایکس متعلق به الون ماسک با موفقیت در فرود آوردن یک راکت در موقعیت صحیح روی یک کشتی کوچک در اقیانوس اطلس، تاریخ ساز شد.

حالا ایجاد یک صنعت گردشگری فضایی مصرف گرا از همیشه محتمل تر به نظر می رسد و شکی نیست که این امر نیازمند فناوری های کارآمد و ایمنی است که قابلیت تولید انبوه داشته باشند.

البته صنعت هوافضا کارهایی بیش از مسافربری به فضا برای انجام دارد. یک کمپانی در حال حاضر مشغول کار روی ایجاد یک زیستگاه فضایی به اندازه 12هزار فوت مکعب است که به صورت بالقوه گردشگردی فضایی را تقویت می کند.

 ریزش محصولات

همان طور که در صنعت کامپیوتر مشاهده می کنیم، محصولات جدید می توانند به سرعت ناپدید شوند. همیشه یک مدل جدید کامپیوتر، تبلت و گوشی موبایل در گوشه و کنار وجود دارد.

همین امر می تواند درمورد صنعت هوافضا نیز صادق باشد. براساس تعاریف، هوافضا جلودار فناوری های نوین است و همیشه به محصولات کارآمدتر، با دوام تر، فشرده تر و سبک تر نیاز دارد. بنابراین لازم است مهندسان این صنعت همواره چیزهای سبک و مواد با دوامی تولید کنند تا بتواند قابلیت حمل در هواپیما ها و فضاپیماها را تقویت کند.

در سال 2015 بخش دفاعی صنعت هوافضای آمریکا، 5 میلیارد دلار به سهم صادرات آن کشور افزود و از آنجا که تقاضاهای زیادی در سراسر جهان وجود دارد، رشد بیشتری در سال جاری انتظار می رود.

این مقدار تقریبا 10درصد از کل میزان صادرات آمریکا در سال گذشته است. به بیان دیگر تقاضا برای فناوری های فضایی آمریکا یک پیش راننده عمده برای اقتصاد داخلی آمریکا و محرک ادامه روند برتری در نوآوری است.

بدون چالش که نمی شود

هوافضا یک صنعت پررونق است، اما هنوز به سهم خود با چالش مواجه است. یکی از بزرگ ترین چالش ها، در بخش دفاعی صنعت هوافضا و به خصوص موضوع کاهش بودجه دفاعی است. در طول سه سال گذشته کاهش در آمدهای دفاعی آمریکا در بخش های فرعی، به خاطر بستن قراردادهای دفاعی کمتر، بر صنعت هوافضای جهانی و نوآوری های صنعت دفاعی تاثیر منفی گذاشته است.

اما بنابر شواهد این روند درحال تغییر است. بودجه دفاعی در بسیاری از کشورهای با نفوذ از جمله آمریکا، انگلستان، فرانسه و ژاپن در پی افزایش تهدیدات امنیتی در سراسر جهان، در حال بالا رفتن است.

نیاز برای نوآوری های هوا فضایی در بخش دفاعی کمتر نشده است، اما میزان تقاضا، اغلب بر اثر درگیری های نظامی جهانی، در نوسان است و غیرقابل پیش بینی بودن آنها چالش عمده ای محسوب می شود.

با این حال صنعت هوا فضا همچنان مصمم است تا به رشد خود چه از نظر سودآوری و چه در زمینه فناوری های نوین ادامه دهد. در سال های پیش رو، حجم زیادی از تقاضا برای طراحی های سریع تر، بی اشکال تر و ارگونومیک تر وجود خواهد داشت و این امر باعث ادامه پیشرفت فناوری هوافضا خواهد بود.

منبع : apriso
برچسب ها : قاب اقتصاد
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/uD46Ka90
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه