قائممقام وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ایجاد و تاسیس فروشگاههای زنجیرهای بزرگ میتواند در توسعه و ساماندهی نظام توزیع تاثیر بسزایی داشته باشد. به گزارش شاتا، «مجتبی خسروتاج» در بازدید یکی از فروشگاههای بزرگ تهران افزود: به دلیل ساختار نظام خردهفروشی در ایران در حال حاضر سهم فروشگاههای بزرگ و فروشگاههای زنجیرهای از کل سهم خردهفروشی و نظام توزیع در کشور حدود پنج درصد است. این در حالیاست که این سهم در مقایسه با دیگر کشورها که بین 10 تا 85 درصد از توزیع را به خود اختصاص میدهند بسیار ناچیز است.
وی با تاکید بر جایگاهی که فروشگاههای بزرگ و زنجیرهای میتوانند در نظام توزیع کشور داشته باشند به بخشی از مزایای این فروشگاهها اشاره کرد و گفت: صرفهجویی در زمان و فراهم بودن شرایط خرید آسان، افزایش کیفیت ارائه خدمات، بهرهمندی مصرفکنندگان از تخفیفات، امکان نظارت و کنترل بیشتر به خدمات، افزایش رقابت بین برندهای مختلف، افزایش بهرهوری و ایجاد اشتغالزایی و همچنین شفافیت مالی در محاسبات و ارائه گزارشها را میتوان بهعنوان بخشی از مزیتهای این فروشگاهها برشمرد.
معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین افزود: به دلیل عرضه حجم بالای کالا در این شبکهها که بهطور مستقیم از واحدهای تولیدی تهیه و در نظام توزیع عرضه میشود، شاهد کاهش هزینههای مبادلاتی و لجستیک در این فروشگاهها هستیم که بهصورت ارائه محصولات و کالاهای ارزانتر از قیمت چاپ شده روی کالا، نمود پیدا میکند. به گفته خسروتاج، در اکثر کالاهای عرضه شده دراین فروشگاهها با تخفیف حداقل 10 درصدی از قیمت نصب شده روی کالا مواجهیم از اینرو مصرفکنندگان میتوانند با قیمت رقابتیتر و اطمینان بیشتر نسبت به خرید مایحتاج خود اقدام کنند.
وی با بیان اینکه همه این مزایا، کاهش هزینههای توزیع و در نتیجه رضایتمندی بیشتر مصرفکنندگان را به دنبال خواهد داشت اظهار کرد: در کل میتوان گفت هزینه نظام توزیع در فروشگاههای بزرگ و زنجیرهای به دلیل فاصله کوتاه زنجیره تولید تا مصرف کاهش پیدا میکند. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه ضمن دعوت از سرمایهگذاران و بخش خصوصی برای حضور بیشتر دراین عرصه، حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت را درخصوص تاسیس و راهاندازی این فروشگاهها اعلام و ابراز امیدواری کرد؛ با افزایش این فروشگاهها بتوان در سایه رقابتی شدن فعالیتها، به افزایش کیفیت و رضایت مشتری نزدیک شد.
خسروتاج یکی از چالشهای اصلی درخصوص تاسیس و راهاندازی این فروشگاهها را تامین زمین مورد نیاز آنها دانست و گفت: تامین زمین و مکان مناسب و همچنین متراژی که برای راهاندازی این واحدها در نظر گرفته شده از موضوعاتی است که بهعنوان یکی از دغدغههای اصلی سرمایهگذاران در این راستا به شمار میآید. به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در حال حاضر 24 فروشگاه بزرگ مثل فروشگاههای شهروند، اتکا، سپه و هایپراستار با 429 شعبه در سراسر کشور وجود دارد که این رقم درخصوص فروشگاههای زنجیرهای با 28 فروشگاه و حدود 800 شعبه درکشور با انواع محصولات جوابگوی نیاز مشتریان و مصرفکنندگان هستند.