پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
چرا خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا برای اقتصاد دنیا خطرناک است؟

ترس اقتصاد جهان از یک جدایی

8 سال پیش ( 1395/4/6 )
پدیدآورنده : سارا گلچین  

نیگل فریج، رهبر حزب استقلال بریتانیا به هواداران به‌وجدآمده از پیروزی در همه‌پرسی گفت که روز 23 ژوئن را باید «روز استقلال بریتانیا» نامگذاری کرد. واکنش بازارهای مالی به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا اما چندان سرخوشانه نبود. در طول روز کاری بازارهای مالی در آسیا، ارزش پوند در برابر دلار 10درصد کاهش داشت و به 1/32 دلار رسید؛ کاهشی که در سه دهه گذشته بی‌سابقه بوده است. کاهش ارزش پوند در برابر ین نیز دلیل خوبی برای سرخوش نبودن زیاده از حد است.

ترس اقتصاد جهان از یک جدایی

سرمایه‌گذاران شروع به گله کردن از میزان ایمنی اوراق قرضه آمریکا کرده‌اند. همزمان با باز شدن بازارهای اروپایی، شاخص‌های اصلی با پیروی از همتایان آسیایی خود روند سقوط را در پیش گرفته و کاهشی 10درصدی را تجربه کردند.

سرمایه‌گذارها از بی‌ثباتی بیزارند اما نتیجه همه‌پرسی نه‌تنها از بی‌ثباتی‌ها نکاست بلکه هرچه می‌توانست به آن اضافه کرد. اما سقوط در بازارهای آسیایی همچنین مشتی نمونه خروار از اثری است که نتیجه نظرسنجی بر اقتصاد جهانی می‌گذارد. البته واکنش تند براساس یکی از ویژگی‌های بازار است.

بریتانیا مسئول تنها 9/3درصد از خروجی اقتصاد جهان است. این رقم به اندازه سهم آمریکا یا چین بزرگ نیست که اقتصاد جهان را تا این حد ترسانده است. اقتصاد بریتانیا سهم بزرگی در اروپا دارد. بریتانیایی‌ها مصرف‌کننده‌ای خوب در قاره‌ای هستند که بقیه کشورهایش به صرفه‌جویی شهرت دارند.

رئیس بانک مرکزی انگلیس صبح جمعه اعلام کرد: «ما آماده این خروج هستیم.» احتمال بحران در بریتانیا کم است. اما سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ با همین بی‌ثباتی ضربه خواهد خورد چون دسترسی بیشتری به بازارهای واحد و دیگر جاهایی که انگلیس با استفاده از قدرت عضویت در اتحادیه اروپا توان مذاکره با آنها را پیدا کرده دیگر وجود ندارد. برای زمانی نامعلوم کسب‌وکارها تسلیم هزینه‌هایی خواهند شد که بر آنها تحمیل می‌شود.

برای مصرف‌کنندگان نیز وضعیت به‌همین ترتیب خواهد بود. اکثریتی که به خروج از اتحادیه اروپا رأی داده‌اند احتمالا فکر می‌کنند که پیش‌بینی بحران در صورت خروج از اتحادیه اروپا تنها تاکتیکی برای زدن رأی آنها بوده است. اگر اینطور باشد، بعید است آنها یک‌شبه هزینه‌های خود را محدود کنند. اما هرچه نتایج خروج روشن‌تر می‌شود، بیشتر معلوم می‌شود که خرج کردن برای اقلام بزرگ دشوارتر خواهد شد و رکود در انتظار خواهد بود. برخی مشاغل از بین خواهد رفت و ساعات کاری و نیز رشد دستمزد سقوط خواهد کرد. پایین آمدن ارزش پوند باعث افزایش تورم و در نتیجه کاهش درآمدهای واقعی خواهد شد.

بریتانیا آنقدر بزرگ هست که بحران در آن بر اقتصاد اروپا اثر بگذارد. وقتی تولید ناخالص ملی در بریتانیا کاهش یابد، اقتصاد اروپا نیز سقوط را تجربه خواهد کرد. این سقوط می‌تواند حتی تا نصف هم برسد.

خروح بریتانیا از اتحادیه اروپا اما به اقتصاد جهان به شکل دیگری ضربه خواهد زد. یک نگرانی بزرگ این است که بازنگری در ریسک‌های مالی پس از این اتفاق، روی خواهد داد و این بازنگری می‌تواند به شرایط فعلی به‌خصوص در چین و جنوب اروپا ضربه بزند.

اگر بریتانیا بتواند با دسترسی خود به بازار واحد با سرعت کنار بیاید، به‌نظر نمی‌رسد اقتصاد جهان دیگر نگرانی از بابت برگزیت داشته باشد، اما واکنش بازارهای مالی در همین مدت کم چنین امیدی را نشان نمی‌دهد.

منبع : Economist
برچسب ها : فرصت آزاد
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/uYpADL43
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه