وقتی صحبت از مدلهای کسبوکاری جدید میشود بیش از هر چیز میتوان تاثیر دو عامل مهم را در تغییر پارادایمهای کسب و کار مشاهده کرد، موبایل و اینترنت. ابزارهایی که با ورود به دنیای تجارت و کسبوکار توانستهاند یک تحول بنیادی در عرصه فعالیتهای اقتصادی ایجاد کنند فرصتهای کسبوکاری که تنها و تنها تحت تاثیر همین دو عامل مهم رشد یافتهاند. به طوری که امروزه مباحثی تحت عنوان بازاریابی موبایلی، کسبوکارهای موبایلی، تبلیغات موبایلی، سیستمهای دریافت و پرداخت موبایلی و... به یکی از عناصر جداییناپذیر شکلگیری هر کسبوکاری تبدیل شدهاند.
به جرات میتوان گفت که در سالهای اخیر هیچ مدل کسبوکاری را نمیتوان یافت که ارتباطی هر چند اندک با تجارت موبایلی نداشته باشد. وقتی در یک شبکه اجتماعی کسبوکار خود را معرفی میکنید، تبلیغ جذابی را دست به دست به اشتراک میگذارید یا حتی مطلبی را لایک میکنید بهصورت ناخودآگاه در تجارت موبایلی سهیم شدهاید. نقش اینترنت و گوشیهای هوشمند بهعنوان بازیگران اصلی صحنه تجارت موبایلی بر کسی پوشیده نیست.
در یک بررسی کوتاه میتوان گفت که در کشور ما حدود 40میلیون کاربر گوشیهای هوشمند وجود دارد که یک پتانسیل بالقوه برای حرکت در مسیر تجارت موبایلی است، موضوعی که شاید بیش از هر چیز نقش فناوری اطلاعات و نوآوری را در کسبوکارها مشخص میکند و به یک پارادایم جدید در فضای کسبوکار منجر شده است. پارادایم جدیدی که بیش از آنکه بخواهد فرصتهای جدید کسبوکاری را خلق کند در جهت تقویت کسبوکارهای موجود گام برداشته است.
در ابتداییترین حالت فرصت حضور در بازارهای بینالمللی از جمله مزیتهایی است که امروزه از طریق ابزارهای هوشمند و به واسطه تحول عظیم فضای کسبوکار در بستر اینترنت شکل گرفته است. در یک پیشبینی تا سال 2020 میلادی حدود 20درصد از سهم کل رشد اقتصادی در جهان از طریق تجارت الکترونیک حاصل میشود و 70درصد رشد نیز از صنایع وابسته به ICT متاثر میشود، به این ترتیب حدود 90درصد از رشد اقتصادی کل در ارتباط و التزام با تجارت الکترونیک حاصل میشود که بخش عمدهای از آن در mobile business تعریف میشود.
بکر و دست نخورده
صحبتکردن در مورد فرصتهای جدید کسبوکاری در بستر اینترنت و بر پایه موبایل به دلیل گستردگی و ظرافتهای موجود قطعا در این مجال نمیگنجد، بنابراین در گزارشهای تخصصی به بررسی تکتک این فرصتها بهصورت مجزا و جنبههای مختلف سرمایهگذاری در این بخشها خواهیم پرداخت. در ادامه تنها برای روشن شدن موضوع به بررسی اجمالی برخی از این فرصتهای سرمایهگذاری میپردازیم.
بازاریابی موبایلی
شاید بهتر است ابتدا به بازاریابی اینترنتی اشارهای داشته باشیم که یکی از فرصتهای بکر و بینظیر برای سرمایهگذاری و راهاندازی یک شرکت تخصصی است. به دلیل رشد برنامههای موبایلی و سرعت رشد استفاده از گوشیهای هوشمند بازاریابی موبایلی توانسته کلیت موضوع را تحتالشعاع قرار دهد. بنابراین این فضا میتواند زمینه را برای شکلگیری سرمایهگذاریهای جدید فراهم آورد.
تبلیغات اینترنتی در بستر اپلیکیشنهای موبایلی
بسیاری از کسبوکارها میخواهند به سرعت شناخته شوند و جای خود را در بازارهای مختلف باز کنند.تبلیغات اینترنتی در بستر اپهای مختلف میتواند زمینه را برای شکلگیری کسبوکارهای جدید به وجود آورد. بهعنوان مثال میتوانید پلن کسبوکار خود را در قالب یک پلتفرم دستهبندی آگهیهای تبلیغاتی تعریف کنید، به این ترتیب هم توانستهاید به افرادی که به دنبال فرصتهای مختلف در بستر وب هستند کمک کنید و هم یک سیستم تبلیغات هدفمند راهاندازی کردهاید که میتواند برایتان درآمدزایی داشته باشد.
بازیهای موبایلی
پیشتر در رابطه با تجارت بازیهای رایانهای در همین صفحه مطالب مختلفی ارائه شد. قریب به 19میلیون کاربر صنعت گیم در کشور فرصت بینظیری را برای سرمایهگذاری در اختیارتان قرار میدهد که به هیچ وجه قابل چشمپوشی نیست.
سیستمهای مبتنی بر پرداختهای موبایلی
موبایل بانکها بهعنوان پیشرانه حرکت در مسیر پرداختهای موبایلی یک سیستم معرفی شده است اما این تحول پا را فراتر نهاده و در شکلگیری فرآیندهای جدید پرداختهای موبایلی و ارائه خدمات مالی سرمایهگذاریهای کلانی صورت گرفته است. تسهیل در مبادلات مالی و اقتصادی مهمترین هدفی است که این سرمایهگذاران دنبال میکنند.
اپهای تخصصی
سرمایهگذاری در اپهای تخصصی یکی دیگر از موضوعاتی است که میتواند مورد توجه سرمایهگذاران قرار گیرد، امروزه انواع اپلیکیشنهای تخصصی کسبوکاری در بسترهای موبایلی در حال ظهور است. یک نمونه بارز اپهای کنترل و مدیریت پروژه است که در کشور ما هم طرفدار دارد قطعا دنبال کردن سرنخ این ماجرا میتواند فرصتهای مختلفی را برای سرمایهگذاری در اختیارتان قرار دهد؛ یک اپلیکیشن گردشگری، یک اپلیکیشن حسابداری شخصی، داشبورد مدیریتی و... .
بازارهای مجازی
گوشیهای هوشمند علاوه بر تمام کاربریهای منحصربهفردی که دارند یک بازار مجازی بزرگ را در اختیار کاربران خود قرار میدهد آیا تابه حال به این موضوع فکر کردید که چرا شما سهمی از سودآوری در این بازار در اختیار ندارید.
مراکز خرید مجازی و بازارهای اینترنتی میتواند با همان ماهیت و محتوای حقیقی شبیهسازی شود، بهعنوان یک نمونه تصور کنید که بازارهای مشهور شهرهای مختلف در بستر مجازی قابل ارائه شود مثلا میتوانید از هرنقطهای از کشور که قرار دارید سری به بازار تهران بزنید یا از بازارهای سنتی اصفهان دیدن و خرید کنید همه این فرآیندها به کمک هوش مصنوعی قابل اجراست از طرف دیگر برای عرضهکننده آن، امکان وسعت بازار برای به دست آوردن مشتریان بیشتر را فراهم میکند.
نتیجه اینکه مطالبی که ارائه شد به هیچ وجه پاسخگوی فرصتهای گسترده سرمایهگذاری در تجارت موبایلی نیست ما تنها سعی کردیم ذهن شما را به این موضوع معطوف کنیم اینها تنها بخشی از فرصتهای سرمایهگذاری در بستر موجود است. از این رو به نحوی در مطالب آینده صفحه فرصتهای سرمایهگذاری یکبهیک سراغ این موضوعات و فرصتهای دیگر موجود برای سرمایهگذاری در این بخش خواهیم رفت.