مدتی پیش یکی از متفاوت ترین فیلم های کمدی ایران ساخته رضا عطاران به نام «دراکولا» اکران شد. این فیلم اکران خصوصی متفاوتی نیز داشت. در این مراسم که از بازاریابی چریکی بهره برده بود، از افرادی با گریم و لباس خون آشام و جام هایی که از نوشیدنی هایی سرخ رنگ پر شده بود، برای خوش آمدگویی و پذیرایی مهمانان کمک گرفته شده بود.
همچنین چهره هایی همچون امیر حسین مقصودلو، خواننده زیرزمینی و هنرمندانی مانند مهران غفوریان، پیمان قاسم خانی، مصطفی کیایی، هومن سیدی، سروش محمدزاده، علی معلم، علی قربان زاده، احمد طالبی نژاد، سروش صحت و همچنین عده زیادی از اهالی رسانه نیز در این مراسم حضور داشتند که تجمع و استقبال بیشتر مخاطبان را به همراه داشت.
این در حالی است که برای بازاریابی این اثر از روش های دیگری همچون برگزاری کمپین هشتگ «تبلیغش با شما» و بازاریابی ویروسی نیز بهره گرفته شده است که مخاطبان بیشتری را در حین اکران فیلم درگیر خود می کند. از این رو «فرصت امروز» در گفت وگو با عادل دهدشتی، کارشناس ارشد برند و روابط عمومی به زوایای مختلف این رویداد و نقاط قوت و ضعف آن پرداخته است که در ادامه می خوانید.
عادل دهدشتی می گوید: فیلم سینمایی دراکولا آخرین ساخته رضا عطاران و با تهیه کنندگی علی سرتیپی چند روزی است که اکران خود را آغاز کرده است و در همان چند روز اول به راحتی از مرز فروش یک میلیاردی خود گذشته است.
این فیلم که در ژانر طنز و کمدی گنجانده می شود علاوه بر امتیاز داشتن یک کارگردان محبوب و یک تهیه کننده کار بلد و پر از امکانات، فیلمی پر بازیگر محسوب می شود و با نگاهی به فهرست بازیگران این اثر، به اسامی بازیگرانی از جمله: ژاله صامتی، لیلا بلوکات، ویشکا آسایش، سیامک انصاری و... بر می خوریم که مجموعه این ویژگی ها در تولید این اثر سینمایی، زیرساختی مناسب برای طراحی و اجرای یک برنامه کمپین بازاریابی، تبلیغاتی مناسب محسوب می شود و ظهوراین برنامه های بازاریابی را می توان در برگزاری مراسم فرش قرمز فیلم، اجرای کمپین تبلیغ با شما، برنامه های بازاریابی و تبلیغات چریکی و میدانی و... دید.
فراموش نکنیم که با ممنوعیت تبلیغات در شبکه های ماهواره ای در صورت عدم اجرای برنامه های تبلیغات، بازاریابی و روابط عمومی برای اکران آثار سینمایی، شاهد شکست فروش آثار در گیشه فروش خواهیم بود.
دراکولا در جمع تماشاگران
وی تصریح می کند: یکی از برنامه های تبلیغاتی متمایز فیلم سینمایی دراکولا به ویژه در فرش قرمز فیلم، استفاده از کاراکتر دراکولا به عنوان نماد و المان اصلی فیلم در بین تماشاگران بود که با هیبتی عجیب و گریمی متفاوت، تماشاگران را غافلگیر کرد.
بهره گیری از این نوع ابزارها، اصطلاحا بازاریابی چریکی است که در آن سعی می شود از شیوه های ترویج بر پایه خلاقیت و اقدامات غیر منتظره استفاده شود و همان گونه که از نام آن پیداست مانند چریک ها از حرکات نامتعارف و نامنظم مثل خرابکاری، ایجاد ترس و تعجب استفاده می شود و نسبت به بسیاری از شیوه های بازاریابی و تبلیغاتی رایج علاوه بر جلب نظر مخاطب هزینه به مراتب پایین تری در پی خواهد داشت و البته مهم ترین اصل در اجرای آن خلاقیت است.
وی می افزاید: بازاریابی و تبلیغات چریکی اگر توام با خلاقیت به کار گرفته شود، در مقایسه با سایر ابزارها مانند بیلبورد، پوستر، تراکت و حتی فضای مجازی، از آنجا که به صورت مستقیم با مخاطب ارتباط برقرار کرده و به مراتب قدرت برقراری و نفوذ بیشتری دارد ، به تناسب هزینه، تأثیر بسیار خوبی در فروش خواهد داشت.
استفاده از تکنیک بازاریابی و تبلیغات چریکی در سینمای جهان به ویژه در ژانرهای وحشت، کودک و تاریخی امری متداول بوده که در کشور ما کمتر مورد توجه قرار گرفته است، البته در فرش قرمز سریال دندون طلا که در شبکه سینمای خانگی اکران شد، شاهد استفاده از این تکنیک با استفاده از نماد سیاه بازی یا حاجی فیروز بودیم.
کمپین# تبلیغش_ با_ شما
این کارشناس ارشد برند و روابط عمومی می گوید: یکی از برنامه های بازاریابی و تبلیغات فیلم سینمایی دراکولا، فعال سازی کمپین با هشتگ «تبلیغش با شما» است که با حضور مستقیم رضا عطاران و از طریق یک روبات تلگرامی، هواداران را به ارسال فیلم و عکس های خود و مرتبط با فیلم دعوت می کند که مطمئناً از این طریق مخاطبان بسیاری را در طول اکران فیلم با خود درگیر خواهد کرد و از طریق پخش این تولیدات غیر رسمی و مردمی، مخاطبان دیگری را نیز جذب خود خواهد کرد.
البته هنوز معلوم نیست که آیا مشارکت در این کمپین مشمول پاداش و جایزه ای هم هست یا خیر. ولی آنچه غیر قابل انکار است پخش مجموعه زیادی از پیام ها و تصاویر ترویجی در فضای مجازی است که با کمترین هزینه بر توسعه حجم مخاطب مؤثر خواهد بود.
کمک سلبریتی ها به ترویج دراکولا
دهدشتی با اشاره به سلبریتی ها در فیلم می گوید: فیلم سینمایی دراکولا علاوه بر آنکه تعداد زیادی چهره شناخته شده سینمایی در آن نقش آفرینی کرده اند از امتیاز وجود یک سلبریتی شاخص در جایگاه کارگردان (رضا عطاران) و حمایت یک سلبریتی خاص (امیرحسین مقصودلو/ امیر تتلو) بهره مند است و حضور این چهره ها در کنار فرآیند تبلیغات اکران فیلم، در ارتقای حجم اطلاع رسانی رسمی و غیر رسمی فیلم غیر قابل انکار است و مدیران اکران این پروژه نیز با استفاده از حضور این چهره ها در سالن ها و پردیس های اکران فیلم در تلاش برای استفاده از این فرصت و خبرسازی های پیرامونی هستند.
بهره گیری از تبلیغات ویروسی و مردمی
وی با اشاره به روش های تبلیغاتی این فیلم می افزاید: یکی دیگر از ابزارهایی که در غیاب تبلیغات ماهواره ای برای تبلیغ این اثر سینمایی در حدی محدود به کار گرفته شده است، تبلیغات ویروسی یا به نوعی مردمی توسط هواداران است.
در این شیوه، هواداران کارگردان با استفاده از امکانات اولیه اقدام به تبلیغ فیلم در فضاهای عمومی به صورت رو در رو یا در قالب تراکت و پوسترهای ساده می کنند که در صورت شیوع این گونه تبلیغات غیر رسمی که در فرهنگ عمومی ما اصولاً یک نوع حرکت اعتراضی محسوب می شود امکان ایجاد موج جدیدی از حضور مخاطب و حمایت از این فیلم وجود دارد.
نمونه چنین اقدامی البته در فضای محدود ورودی سینماها توسط تعدادی از هواداران و عوامل فیلم قندون جهیزیه در سال های اخیر اتفاق افتاده که البته بیشتر در جذب مخاطب خاص هنردوست مؤثر واقع شده است.
حضور چشمگیر در فضای مجازی
عادل دهدشتی تأکید می کند: عوامل اکران کننده فیلم دراکولا هم مانند بسیاری از پروژه های سینمایی سعی داشته اند از همه ابزارهای اطلاع رسانی در فضای مجازی از جمله وب سایت رسمی، کانال تلگرام، صفحه اینستاگرام و. . . بهره گیری کنند و البته نسبت به بسیاری نمونه های مشابه از کیفیت و کمیت مناسبی نیز برخوردار است، اما آفت اصلی این گونه اقدامات که تأثیر بر مخاطب را کاهش می دهد، عدم وجود یک استراتژی جامع در بهره گیری از این ابزارها است و این نیز ناشی از نگاه سطحی و غیر حرفه ای به مقوله تولید محتوا و روابط عمومی است.
ضعف در درآمدزایی از کاراکترهای فیلم
وی یکی از مهم ترین منابع درآمدی و البته تبلیغاتی پروژه های سینمایی در بسیاری از کشور ها را تولید اقلام و هدایای تبلیغاتی مرتبط با نمادها و کاراکترهای فیلم می داند و می گوید: به نظر می رسد در حاشیه اکران فیلم دراکولا، همچون استفاده از نماد دراکولا به عنوان یک ابزار بازاریابی و تبلیغاتی، امکان فروش اقلام مرتبط با کاراکتر مثل عروسک، ماسک های ترسناک و. . . وجود داشته است که عوامل اکران از آن غفلت کرده اند، هر چند نوع کاراکتر و محدودیت های فرهنگی در کشور نیز احتمالا در این خصوص مؤثر بوده است.
از جمله پروژه هایی که در بهره گیری تبلیغاتی و درآمدزایی از اقلام مرتبط با کاراکترهای فیلم به خوبی عمل کرده اند می توان به پروژه شهر موش ها و سریال شهرزاد اشاره کرد.
ارتباط با نویسنده: M_farazmand_66@yahoo. com