دوشنبه, ۱ مرداد(۵) ۱۴۰۳ / Mon, 22 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

وزیر صنعت، معدن و تجارت بر ایجاد بازارهای مشترک، اتخاذ سیاست‌های باز تجاری و نظام تعرفه ترجیحی میان کشورهای اسلامی تاکید کرد.

به گزارش شاتا، محمدرضا نعمت‌زاده در پنجمین اجلاس اتحادیه امان با بیان این مطلب افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره به تعهدات مالی خود در قبال تمامی کشورها پایبند بوده و به خوبی آن را ایفا کرده است.

وزیر صنعت، معدن وتجارت گفت: 25 درصد از سرزمین‌ها و جمعیت جهان متعلق به 57‌کشور اسلامی است و در این میان تنها 12 درصد تجارت جهانی انجام می‌دهند. وی در ادامه افزود: بخش عمده منابع انرژی «هیدروکربوری» در مناطق جغرافیایی کشورهای اسلامی به‌صورت عطیه الهی نهفته شده است و در این میان 18 درصد تجارت خارجی بین کشورهای اسلامی با یکدیگر صورت گرفته و 82 درصد بقیه متعلق به سایر کشورهای غیراسلامی است.

مهندس نعمت‌زاده با اشاره به اینکه کشورهای اسلامی فضا و ظرفیت‌های بالایی برای توسعه اقتصادی دارند، افزود: با اتخاذ یک اراده و عزم جدی سیاسی می‌توان در ایجاد و گسترش روابط بهینه با کشورهای اسلامی و سایر مناطق دنیا ضمن ایجاد ضوابط آسان تجاری نظیر تعرفه‌ها و مقررات آسان و برداشتن سایر مقررات دست‌وپاگیر همت گماشت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر ایجاد بازار مشترک اسلامی به‌خصوص بین کشورهای عضو اتحادیه امان، افزود: با استفاده از توانمندی، تکنولوژی‌های نوین و صنایع به‌روز می‌توان به افزایش مراودات اقتصادی و تجاری همچنین با ایجاد صندوق‌های مالی و پشتیبانی مشترک، امر صادرات کالاهای غیرنفتی را با صدور ضمانت‌نامه‌های پشتیبانی شده، تضمین کرد. مهندس نعمت‌زاده با اشاره به اینکه اتحادیه امان هم‌ا‌کنون دارای 30 عضو است که از این تعداد 18 عضو ثابت و 12 عضو دیگر به‌صورت ناظر بوده و خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران در پنجمین اجلاس اتحادیه امان با تصویب مجلس شورای اسلامی توانست عضو ثابت این اتحادیه شده و میزبانی اتحادیه را پس از دو سال عهده‌دار شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: علاوه بر پرداختن به نقش اصلی موضوع بیمه‌های صادراتی، اعضای اتحادیه امان می‌توانند به تبادل اطلاعات و تجارب مبادرت ورزیده و با تشکیل کنسرسیوم و سندیکاهای مشترک تجارت‌هایی با مبالغ بالاتر را پوشش لازم بدهند.

مهندس نعمت‌زاده ضمن تاکید بر انجام پوشش‌های گسترده بیمه‌ای در امر تجارت بین کشورهای اسلامی، افزود: باید با ایجاد وحدت رویه و اعتماد لازم این سرمایه‌گذاری اجتماعی و سیاسی را به یادگار گذاشت.

وی در بیان سایر ویژگی‌های کارکردی که این اتحادیه می‌تواند داشته باشد گفت: با ایجاد تشکل‌های مشترک صنعتی، بازرگانی و تجاری بین کشورهای عضو اتحادیه امان می‌توان با پذیرش سفارش از سایر کشورها حتی غیراسلامی، پشتوانه‌های مالی این اتحادیه را قوی‌تر کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه هم‌اکنون دنیا به سمت جهانی شدن همکاری اقتصادی پیش می‌رود، گفت: سابقه پایه‌گذاری اتحادیه امان به 15 سال پیش باز گشته درحالی‌که موسسات بیمه‌ای پشتیبانی صادرکنندگان قریب به 41 سال سابقه فعالیت داشته و در این میان کشورهای اروپایی با تشکیل اتحادیه اروپا پس از جنگ‌های اول و دوم جهانی، با کنار گذاشتن خصومت‌های موجود و منیت‌های ملی توانستند به تشکیل اتحادیه مشترک اقتصادی و تجاری حتی با برداشتن قوانین اساسی دست‌وپاگیر و پول مشترک برسند که جملگی برای کشورهای اسلامی قابل الگوبرداری و درس‌آموز است.

نـعـمـت‌زاده افزود: در کـنـفـرانـس‌هـای مشترک صنایع یا اقتصاد و بازرگانی کشورهای اسلامی می‌توانند در جهت رفع بسیاری از موانع سرمایه‌گذاری‌های مشترک و اتخاذ رویه هماهنگ برای ارتقای صنعتی، تجاری و بازرگانی خودشان اقدام کنند.

وی در پایان گفت: البته تشکیل اتحادیه مشترک اقتصادی و تجاری نیازمند ابزار تخصصی مربوط به خود و مکانیزم‌هایی است که نیازمند مطالعات بیشتر و الگوبرداری از اتحادیه‌هایی اینچنینی در اروپا است.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/34GlqH80
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه