در ادامه مطالب ارائه شده در ستون «ستارههای تبلیغات» این بار به معرفی شرکت تبلیغاتی بینالمللی «بیبیدیاو»BBDO میپردازم. برای دانستن داستان شکلگیری این شرکت باید به سال 1891 بازگردیم. زمانی که شرکت کوچک تبلیغاتی «باتن» در یک اتاق کوچک در منطقه «پارک رو» در نیویورک توسط «جرج باتن» بنیان نهاده شد. این شرکت کوچک و تازه شکلگرفته در گذر زمان بهقدری رونق یافت که در سال 1928 با «بارتون»، «دورستاین» و «آسبورن» ادغام شد و بدین سان «بیبیدیاو» شکل گرفت.
درحال حاضر شرکت «بیبیدیاو» در سراسرجهان، نزدیک به 15 هزار کارمند و 289 دفتر در 81 کشور جهان دارد. شایان ذکر است که این شرکت تبلیغاتی، جوایز متعددی را در طول سالیان متمادی از آن خود کرده است. برخی از این جوایز عبارتند از:
«مجموعه تبلیغاتی سال» از سوی فستیوال کن در سالهای 2007، 2008، 2009، 2010 و 2011. «مجموعه تبلیغاتی سال» از سوی «گان ریپورت» در سالهای 2006، 2007، 2008، 2009، 2010، 2011، 2012، 2013 و 2014«اثرگذارترین مجموعه تبلیغاتی سال» از سوی «جیئیئیای» در سالهای 2011، 2014 و 2015و چندین و چند جایزه معتبر دیگر از سوی سازمانها و نشریات معتبر و معروف بینالمللی. همه اینها نشاندهنده آن است که چرا این شرکت بینالمللی بهعنوان یکی از بزرگترین و تاثیرگذارترین مجموعههای تبلیغاتی در دنیا مطرح است.
از نکات جالب توجه دفتر «بیبیدیاو»، قرارگرفتن تمام حروف الفبای زبان انگلیسی روی یک استند زیبا و چشمنواز و اضافه شدن این جمله مبتکرانه در کنار آنهاست با این عنوان که «ایدههای بزرگ تماما در این جا یافت میشوند و کافی است تنها آنها را به هم بیامیزید»که استعارهای است از توانایی همهجانبه این شرکت در خلق ایدههای تبلیغاتی و این تنها یکی از نمودهای خلاقیت شرکت «بیبیدیاو» است. همانطور که همه میدانیم قدرت یک شرکت بر توانمندی کارکنان برجسته آن استوار است و شرکت «بیبیدیاو» نیز از این قاعده مستثنا نیست. انتخاب «کریس برس فورد-هیل» و «دن لوسی» - مدیران ارشد خلاقیت شرکت «بیبیدیاو» شعبه نیویورک- بهعنوان 24 شخصیت خلاق و اثرگذار تبلیغاتی توسط نشریه بینالمللی «بیزنس اینسایدر» در سال 2013 مهر تایید دیگری بر تواناییهای بالای این شرکت است.
برخی از مشتریان مطرح و بنام شرکت «بیبیدیاو» عبارتند از «پپسی»، «پیاندجی»، «جنرال الکتریک»، «توشیبا»، «اسنیکرز»، «اِیتیاندتی»، «فولکس واگن»، «هوندا» و «اسکاچ – برایت». شعبهای مطرح «بیبیدیاو» در ایالات متحده که در مجموع 37درصد درآمد سالانه این شرکت (در حدود 550 میلیون دلار) متعلق به آنهاست عبارتند از: شعبه نیویورک، آتلانتا، شیکاگو و سن فرانسیسکو.
اما همانطور که در بالا اشاره شد، «بیبیدیاو» یک مجموعه شناخته شده بینالمللی است که شعب متعددی در مناطقی به غیراز کشور آمریکا دارد. از جمله، کشورهای روسیه، آلمان، انگلستان، ژاپن، کویت، کانادا، هند و برزیل. در پایان شاید بتوان نقاط قوت شرکت بیبیدی او را در این جملات خلاصه کرد: تمرکز و فعالیت شبانهروزی انسانهای بزرگ عرصه تبلیغات روی پروژههای محول شده به آنان با تکیه بر کار علمی و دقیق با چاشنی همیشگی خلاقیت و ابتکار!
* مشاور کسب و کار؛ ارتباط با نویسنده: ارتباط با نویسنده: www.alijah.ir