ممنوعیت ثبت سفارش تایر برای واردکنندگانی که دارای مراکز خدمات پس از فروش نیستند، صدای واردکنندگان را درآورده و از سوی دیگر گفته میشود که پس از شش ماه از ابلاغ این دستورالعمل افزایش قیمت در برخی از محصولات در بازار دیده میشود، اما تولیدکنندگان داخلی میگویند همچنان انبارهای آنان پر از تایر است و این دستورالعمل هنوز اثری در وضعیت تولید داخل نداشته است. وزارت صنعت، معدن و تجارت، خرداد ماه امسال ثبت سفارش را برای واردکنندگانی که فاقد مراکز خدمات پس از فروش و نمایندگیهای رسمی هستند، ممنوع کرد. بخشنامهای که امروز صدای واردکنندگان را در آورده و به گفته آنها موجب بههم ریختگی نظم بازار شده است.
محمد احدنژاد، واردکننده تایر در این زمینه به «فرصت امروز» میگوید: «ثبت سفارش تایر از 31 خرداد ماه ممنوع شده و اعتبار ثبت سفارشهای قدیم هم تا آخر دی ماه سال جاری است. به همین دلیل ظرف 20 روز گذشته با توجه به اینکه روند ثبت نمایندگی طولانی است، قیمت برخی از سایزهای تایر 10 تا 17 درصد در برخی از برندها افزایش قیمت داشته است و اگر این روند ادامه دار باشد، من فکر نمیکنم این افزایش کمتر از 20 درصد تا چند ماه آینده باشد.»
او میافزاید: «آمارهای مختلف نیاز بازار به تایر را بین 300 تا 400 هزار تن نقل میکنند و تولید داخل تا 180 هزار تن از نیاز را توانایی پاسخگویی دارد، بنابراین برای تامین مابقی نیاز به واردات است. نکته دیگر این است که تولیدکننده داخلی از تکنولوژی بایاس استفاده میکند که برای خودروهای امروزی مناسب نیست. حتی خودروهای قدیمی در ناوگان حملونقل عمومی ترجیح میدهند که از تایرهای رادیال سیمی استفاده کنند زیرا عمر و امنیت بیشتری دارند.»
احدنژاد با بیان اینکه وزارت صنعت در جهت شناسنامهدار کردن واردکنندگان اعلام عمومی را از طریق مرکز اصناف انجام داد، تصریح میکند: «واردکنندگان این مراحل را طی کردند و به مرحله صدور مجوز نمایندگی رسیدند اما به ناگاه وزارت صنعت اعلام کرد که سیاستها تغییر پیدا کرده و فقط برخی از برندها مجاز به واردات هستند. در همین راستا اعتراضاتی صورت گرفت که وزارتخانه از این سیاست برگشت اما موانع تازهتری را بر سر راه واردکنندگان گذاشت که طی کردن این مراحل حداقل سه ماه دیگر زمان خواهد برد.»
تولیدکنندگان تایر پیش از ابلاغ این بخشنامه بارها از واردات بیرویه و بیکیفیت تایر گلایه کرده و معتقد بودند که این روند واردات نفس صنعت تایر را بند خواهد آورد. یکی از اهداف وزارت صنعت در ابلاغ این بخشنامه نیز ساماندهی کردن بازار بیسر و سامان تایر بود. حالا با گذشت شش ماه از ابلاغ این بخشنامه تولیدکنندگان تایر میگویند آنقدر انبارهای تایرسازان پر است که حتی با ابلاغ این بخشنامه نیز تغییری در اوضاع آنها رخ نداده است.
مصطفی تنها، سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر، در گفت و گو با «فرصت امروز» در این زمینه بیان میکند: «صنعت تایر نیز مانند همه صنایع دیگر درگیر رکود است و پولی در بازار جابهجا نمیشود که ما شاهد تغییر باشیم. نکته دیگر این است که واردات از طریق شرکتهای دارای نمایندگی صورت میگیرد و صرفا شرکتهایی که نمایندگی رسمی نداشتند، نمیتوانند واردات انجام دهند.»
او ادامه میدهد: «پیش از این هر کسی صرفا با داشتن یک کارت بازرگانی میتوانست تایر وارد کند اما با ابلاغ این بخشنامه صرفا اشخاصی میتوانند اقدام به واردات کنند که با داشتن نمایندگی بتوانند مسئولیت حقوقی تایری را که میفروشند به عهده بگیرند و بدین وسیله بازار ما هم مانند بازار سایر کشورها دارای یک استاندارد برای واردات است.»
تنها با تاکید بر اینکه این بخشنامه هنوز نتوانسته اثری را که مورد انتظار بود بر بازار بگذارد، تصریح میکند: «تا زمانیکه انبارها تخلیه نشود ما تاثیری نخواهیم دید. رکود بهشدت صنعت تایر را آزار میدهد و خریدوفروش تقریبا ساکن است اما حداقل میدانیم که از این به بعد شرایط رقابت برابر است و تایر وارداتی با قیمت نصف تایر داخلی فروخته نمیشود.»