«بیپی»، یک شرکت چندملیتی نفت و گاز است که دفتر مرکزی آن در شهر لندن قرار دارد. شرکت بیپی در سال ۲۰۱۱ بهعنوان سومین شرکت بزرگ در زمینه انرژی و چهارمین شرکت بزرگ جهان، بر پایه میزان درآمد سالانه انتخاب شد. این کمپانی، همچنین یکی از پنج شرکت بزرگ نفتی جهان است، که تحت عنوان «سوپرمیجر» شناخته میشوند. چهار شرکت دیگر، عبارتند از: رویال داچ شل، شورون، اکسانموبیل و
توتال.
فعالیت از حوزههای نفتی تا انرژیهای تجدیدپذیر
این برند حوزه انرژی در تمام زمینههای صنایع نفت و گاز فعالیت میکند. حوزه فعالیتهای این کمپانی، در اکتشاف و استخراج، پالایش، توزیع و بازاریابی، بازرگانی، صنایع پتروشیمی و تولید طیف وسیعی از محصولات شیمیایی است. بیپی همچنین دارای فعالیت در حوزه تولید انرژیهای تجدیدپذیر، سوختهای زیستی و تولید برق با استفاده از انرژی بادی و خورشیدی است. بیپی دارای واحد عملیات در بیش از ۸۰ کشور بوده و درحال حاضر روزانه بهطور متوسط معادل ۳,۴ میلیون بشکه نفت تولید میکند. این شرکت دارای ۲۱,۸۰۰ ایستگاه خدماتی در سرتاسر جهان است.
دومین تولیدکننده نفتخام
بزرگترین شعبه بینالمللی بریتیش پترولیوم در ایالات متحده مستقر است و این بخش از بیپی، بهعنوان دومین تولیدکننده نفتخام و گاز طبیعی در ایالات متحده محسوب میشود. شرکت بیپی همچنین مالک ۵۰درصد از سهام شرکت روسی تیانکی- بیپی است که سومین کمپانی بزرگ نفتی در کشور روسیه از لحاظ مالکیت ذخایر و میزان تولید شناخته میشود.
استراتژی و اهداف شرکت
بیپی آخرین استراتژی خود را در چهار بخش اعلام کرده است: «کارکنان، ایمنی، منابع انسانی و محیطزیست»، «بهبود تولید و رساندن آن به ۴ میلیون بشکه در روز تا سال ۲۰۲۰»، «بهبود عملکرد در بخش پالایش و بازاریابی» و «افزایش سهم بیپی در انرژیهای جایگزین».
هدف اصلی بیپی بازگشت مطمئن و رقابتی سرمایه، نظام شفاف، سپردن مسئولیت و مجموعه ارزشها و سیاستهایی که هدایتگر رفتار کارکنان است، عنوان شده است. این شرکت واکنش به تغییرات و قرار داشتن در خط مقدم فرآیند تغییر را از دیگر اهداف فرعی خود میداند و البته این اهداف در شرایط متحول بیپی با معیارها و شاخصها و نیز بازخوردهایی که از سرمایهگذاران و سایر سهامداران گرفته میشود، بازنگری خواهد شد.
در مجموع در بطن چارچوب مدیریتی این شرکت، اصولی برای اعطای اختیارات تعیین شده است تا افراد به سادگی بدانند دقیقاً چه انتظاراتی از آنها وجود دارد و محدودیتها و خطوط قرمز آنها برای عملکرد بالاتر و خلاقیت چه چیزهایی است.
بحران لکه نفتی خلیج مکزیک
یکی از حوادثی که برای برند بریتیش پترولیوم گران تمام شد حادثه نشت نفت در خلیج مکزیک بود که چند سال پیش به وقوع پیوست. شرکت بریتیش پترولیوم تایید کرده بود که از زمان بروز بحران لکه نفتی در خلیج مکزیک تاکنون میلیاردها دلار برای مهار این لکه نفتی هزینه کرده است. ارزش سهام این شرکت پس از ۹ روز کاری بعد از آغاز نشت نزدیک به ۲۲درصد سقوط کرد که این بهتنهایی ارزش بازاری شرکت را تا ۴۰ میلیون دلار پایین آورد. همچنین پرداخت خسارات میلیونی حادثه باعث زیان بیشتر این شرکت خواهد شد.
البته با وجود هزینههای نشت نفت شرکت نفت بریتانیا اعلام کردهاست که تنها یک میلیارد و 800 میلیون دلار سود در سهماهه سوم سال ۲۰۱۰ میلادی داشته است و گویا توانسته با مدیریت بحران از آن خارج شود.
بیپی علاقهمند به حضور در ایران
با توجه به توافق اخیر بسیاری از شرکتهای خارجی فرصت حضور در ایران را پیدا کردهاند. یکی از شرکتهایی که علاقهمندی خود را نشان داد بیپی بود که اعلام کرد با وجود اینکه برنامه ایران درباره قراردادهای جدید نفتی هنوز مشخص نیست اما این شرکت به محض لغو کامل تحریمها به دنبال فرصت حضور در ایران خواهد بود.