شرکت بوئینگ در شهر سیاتل در ایالت واشنگتن توسط ویلیام. ای بوئینگ در ۱۵ ژوئیه ۱۹۱۶ تحت عنوان «شرکت محصولات و تولیدات هوایی اقیانوس آرام» و طبق برنامه قبلی با نخستین پرواز یکی از دو هواپیمای دریایی ساخته شده با کمک جرج کونراد وسترولتس، مهندس ملوان ایالات متحده امریکا تشکیل شد. در ۹ مه ۱۹۱۷ این شرکت بهعنوان «شرکت هواپیمایی بوئینگ» ثبت شد. ویلیام. ای بوئینگ تحصیلات خود را در دانشگاه یله تمام کرده بود ابتدا در صنعت چوببری کار میکرد که در آن کار ثروتمند شد و اطلاعاتی درباره چوب و ساختار آن کسب کرد.
این اطلاعات و معلومات ارزش خود را در طراحیهای و سرهمبندی هواپیماها ثابت کرد و نشان داد. در سال ۱۹۲۷ بوئینگ خط هوایی دایر کرد که به اسم حملونقل هوایی بوئینگ (BAT) نامیده میشد. یک سال بعد BAT بهعنوان حملونقل هوایی اقیانوس آرام معروف شد و با شرکت هواپیمایی بوئینگ بهصورت یک کمپانی ادغام شد. این شرکت در سال ۱۹۲۹ اسم خود را به هواپیماسازی ایالات و اتحادیه حملونقل عوض کرد. سپس هواپیمایی ایالات، شرکت حملونقل هوایی ملی را در سال ۱۹۳۰ خریداری کرد. قانون پست هوایی مصوب ۱۹۳۴ که بودن خطوط هوایی و سازندگان و تولیدکنندگان را تحت چتر یک اتحادیه قدغن میکرد، باعث شد که این شرکت به سه شرکت کوچکتر تقسیم شود؛ شرکت هواپیمایی بوئینگ، خطوط هوایی ایالات و اتحادیه هواپیمایی ایالات و تکنولوژیهای ایالات. در نتیجه ویلیام بوئینگ سهام خود را فروخت.
بعد از مدت کوتاهی یک قرارداد با شرکت خطوط هوایی جهانی پانامریکن (Pan Am) به امضا رسید و تولید و ساخت شناورهای هوایی را آغاز کرده و توسعه داد که برای حمل مسافر از راهها و فضاهای بالای اقیانوسها و قارهها استفاده شود. نخستین پرواز بوئینگ ۳۱۴ ملخدار در ژوئن ۱۹۳۸ بود. این بزرگترین هواپیمای غیرنظامی در زمان خود بود که ظرفیت ۹۰ مسافر را در پرواز روزانه و ۴۰ مسافر را در پرواز شبانه داشت. یک سال بعد، نخستین پرواز مسافری منظم از ایالات متحده امریکا به انگلستان بهکار افتاد.در نتیجه به تدریج راههای هوایی دیگری باز شدند و بهزودی شرکت پانامریکن توانست با بوئینگ ۳۱۴ به فواصل و مسافتهایی در سراسر جهان پرواز کند. در اواسط دهه ۱۹۵۰ تکنولوژی به طور مناسبی توسعه پیدا کرد که برای شرکت بوئینگ امکان توسعه و تولید محصولات جدید را فراهم کرد.
یکی از نخستین آنها راکت کوتاهبرد کنترلشونده بود که میتوانست هواپیماهای دشمن را شناسایی و هدف قرار دهد. در سال ۱۹58 شرکت بوئینگ شروع به ارائه هواپیمای بوئینگ ۷۰7 نخستین جت ایرلاینر تجاری ایالات متحده امریکا کرد. با ۷۰۷ ایالات متحده امریکا در صدر کشورهای تولیدکننده هواپیماهای تجاری قرار گرفت. چند سال بعد، بوئینگ دومین نوع این هواپیما، بوئینگ ۷۲7 را به تولیدات خود اضافه کرد که کمی سریعتر بود و مناسب برای پرواز در فواصل کوتاهتر. در سال ۱۹۸۳ وضعیت اقتصادی شروع به بهبود کرد.
شرکت بوئینگ یکهزارمین هواپیمای مسافری ۷۳۷ را تولید کرد. همچنین در این سالها رقابت با اروپا در پی تولید هواپیماهای تجاری ایرباس سختتر و بیشتر شد. بوئینگ مجبور بود که هواپیمای جدیدی ارائه کند و انواع یک سکانه بوئینگ 757 توسعه یافت و بزرگتر شد و به نوع دوسکانه بوئینگ 767 تغییر یافت که انواع ارتقا داده شده ۷۳۷ بودند. در اواسط دهه ۱۹۹۰ شرکت نوع تجدید شده ۷۳۷ را تولید کرد که بهنام نسل بعدی
۷۳۷ یا ۷۳۷/NG شناخته شده است و بهعنوان هواپیمای با فروش فوقالعاده و سریع در تاریخ هواپیمای بوئینگ معروف شد. در سالهای اخیر بوئینگ با رقابت فزایندهای از طرف ایرباس مواجه شده و مدلهای متوسط عمومی (با کاهش هزینههای نگهداری و آموزش) ارائه کرده و آخرین تکنولوژی سیستم کنترل پرواز با کابل بهکار گرفته شده است. هواپیمای بوئینگ ۷۷۷-۲۰۰LR طولانیترین حوزه پرواز هواپیماهای تجاری را داشت و نخستین هواپیمایی بود که توانست نصف فضای اطراف کره زمین را در یکبار با محمولهای که هزینه آن پرداخت شده بود، پرواز کرده و رکورد طولانیترین پرواز هواپیماهای تجاری را با طی مسافت ۲۱۶۰۱ کیلومتر کسب کند.