اگر شما محصولی را تولید می کنید که امکان صادر کردن آن برایتان مهیاست، می توانید با بومی نشان دادن محصول خود در بازار های جهانی از مزایای بیشتری در زمینه صادرات بهره ببرید. بر اساس این ایده که امروزه توسط بسیاری از برندهای مطرح دنیا پیگیری می شود، شما نیاز دارید تا محصول خود را به گونه ای بومی کشور خود نشان دهید. در این راستا می توان از بسته بندی محصولات به گونه ای که نشان دهنده کشورتان باشد استفاده کنید.
برای مثال امروزه در دنیا اغلب آلمانی ها را به عنوان مهندسان حرفه ای، فرانسویان را به عنوان آشپزهای ماهر، بلژیکی ها را به عنوان تولید کنندگان شکلات های باکیفیت و خوشمزه و همچنین آمریکایی ها را افراد متخصص در تهیه فست فود قلمداد می کنند.
در حقیقت این امر به معنای آن نیست که برای مثال تمامی فرانسویان آشپزهای ماهری هستند، بلکه این امر به طور مستقیم به تصویری که شرکت های هر کدام از این کشورها در ذهن مخاطبان جهانی القا کرده اند، بستگی دارد.
ایده
«کاچاکا» یک برند تولید نوشیدنی های گازدار در برزیل است. این برند تا مدتی پیش در بازارهای جهانی به کلی ناشناخته بود و تنها 2درصد از محصولات آن به خارج از برزیل صادر می شد. با این حال شرایط این برند پس از صادرات مدل جدید نوشابه های خود به نام «ساگاتیبا» به بازارهای بریتانیا در سال 2005 به کلی تغییر کرد.
مؤسسه Saatchi & Saatchiدر هنگام صادرات ساگاتیبا به بریتانیا عهده دار بازاریابی و تبلیغات برند کاچاکا در بریتانیا بود. این مؤسسه بازاریابی و تبلیغاتی برای معرفی هرچه بهتر محصول جدید برند کاچاکا اقدام به استفاده از نمادهای کشور برزیل به منظور جلب نظر مشتریان بریتانیایی کرد.
همان طور که همه ما می دانیم مهم ترین نمادهای کشور برزیل قهوه و همچنین مجسمه مسیح واقع در شهر ریودوژانیرو هستند. در همین راستا Saatchi & Saatchi از نماد مجسمه مسیح شهر ریودوژانیرو روی نوشابه های ساگاتیبا استفاده کرد.
همچنین علاوه بر استفاده از این نماد روی بطری نوشابه ها، Saatchi & Saatchi روی بیلبوردهای تبلیغاتی شهر لندن نیز این نماد را به نمایش درآورد. هدف از به کارگیری مجسمه مشهور شهر ریودوژانیرو جلب نظر قشر جوان بریتانیا بود. این هدف با استفاده از تبلیغات جذاب که نشان دهنده فرهنگ برزیل بود، تا حد زیادی تحقق یافت.
دستاورد این کمپین برای برند کاچاکا ورود به بازار بریتانیا و سپس سایر بازارهای جهانی بود. همچنین اگرچه در کمپین های بعدی این برند از سایر نمادهای کشور برزیل نیز استفاده شد، اما هیچ کدام به اندازه نماد مسیح تأثیرگذار نبودند. این امر به دلیل استفاده خلاقانه از آن نماد و همچنین تازه بودن آن برای مخاطبان بریتانیایی بود.
آنچه در عمل باید انجام دهیم
- اطمینان حاصل کنید حوزه ای که قصد وارد شدن به آن را دارید به طور نسبی با کسب و کار شما سازگاری داشته باشد. برای ورود به عرصه صادرات نمی توانید از صادرات محصولاتی که تولید نمی کنید شروع کنید.
- برای محصول خود بیش از یک نماد را مورد توجه قرار دهید. در واقع ممکن است در مراحل بعدی متوجه شوید که نماد انتخابی شما قبلا توسط سایر برندها مورد استفاده قرار گرفته است. در این شرایط داشتن جایگزین های مناسب می تواند کسب و کار شما را نجات دهد.
- هیچ گاه متن تبلیغات خود را به صورت مستقیم به سایر زبان ها ترجمه نکنید. در واقع ممکن است واژه هایی که در تبلیغ خود استفاده کرده اید در سایر زبان ها و فرهنگ ها معنی مناسبی را القا نکند.
- همیشه پیش از صادرات محصولات خود با تعداد مشخصی از مردم کشورهای مقصد خود مشورت کنید. در واقع می توانید از آنها بخواهید تا محصول شما را امتحان کرده و نظرات خود را در مورد آن به شما بدهند.