یکشنبه, ۳۱ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sun, 21 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
نماینده ولی فقیه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با «فرصت امروز»

به‌زودی اقدامات دولت تاثیرات خود را در کاهش سهم مسکن از سبد خانوار نشان می‌دهد

9 سال پیش ( 1393/9/10 )
 

هر چند که هنوز هیچ جزییاتی از طرح مسکن اجتماعی منتشر نشده و بیش از یک سال است که وزیر راه و شهرسازی از رونمایی این طرح در تاریخ نامعلوم «به‌زودی» خبر می‌دهد، اما طبق اظهارات رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گویا قرار است ساخت بخشی از این طرح مسکنی دولت یازدهم بر عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی باشد. موضوعی که بسیاری از انبوه سازان بخش خصوصی نسبت به این اقدام دولت اعتراض دارند و معتقدند در این وضعیت که ساخت وساز در کشور بسیار کاهش یافته است دولت در حمایت از بخش خصوصی باید پیمانکاران بخش خصوصی را به چنین پروژه‌هایی دعوت کند. حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی رضایی، نماینده ولی فقیه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با تایید این خبر از نحوه اجرای طرح مسکن اجتماعی توسط بنیاد مسکن با «فرصت امروز» به گفت‌وگو پرداخت.

 

آیا پیش‌نویس طرح جامع مسکن که مسکن اجتماعی بخشی از این پیش‌نویس است، نهایی شده؟ در این پیش‌نویس چند درصد از ساخت بر عهده بنیاد است؟

دولت برای مسکن طرح جامعی در نظر گرفته است که این طرح در دست بررسی قرار گرفته، اما هنوز تصویب و ابلاغ نشده است. در این طرح جامع، مسکن اجتماعی که برای طبقه دهک و طبقه پایین جامعه پیش‌بینی شده و قرار بر این است که «بنیاد بخشی از این طرح را بسازد، زیرا رسالت بنیاد مسکن جامع اسلامی طبق فرمان امام(ره)، خانه‌سازی برای محرومان است. از اینکه بخشی از ساخت مسکن اجتماعی و تامین نیاز مسکن قشر کم درآمد به بنیاد مسکن واگذار و ابلاغ شده است، افتخار می‌کنیم. بنیاد خود را موظف می‌داند در ساخت مسکن اجتماعی که به طبقه کم درآمد جامعه اختصاص دارد دخیل بداند، اما در حال حاضر کلیات طرح هنوز ابلاغ نشده است و معتقدم این طرح باید به بنیاد مسکن واگذار می‌شد و هر چه زودتر اعتبارات آن هم ابلاغ شود تا بتوانیم کار را شروع کنیم.

طرح مسکن اجتماعی برای ساخت چه تعداد مسکن تعریف شده است؟

آنچه مسلم است مسکن اجتماعی به طبقه‌ای از مردم اختصاص دارد که نمی‌توانند از منابع و طرق دیگری صاحب مسکن شوند؛ اما هنوز در پیش‌نویس اولیه تعداد و آمار ساخت‌و‌ساز در این طرح مشخص نیست.

در این طرح چه تسهیلاتی برای مخاطب هدف در نظر گرفته شده است؟ آیا مانند مسکن مهر، زمین رایگان خواهد بود یا به متقاضیان تسهیلاتی با نرخ کم ارائه می‌شود؟

زمین در طرح مسکن اجتماعی که حتما رایگان یا با قیمت کم در نظر گرفته می‌شود، اما در مورد تسهیلات باید بگویم که تسهیلاتی هم برای متقاضیان و جامعه هدف در نظر گرفته شده که این تسهیلات هم با توجه به درآمد این افراد تعریف شده است. تسهیلات در شهرهای زیر 25 هزار نفر بین 25 تا 30 میلیون تومان است و در شهرهای بزرگ هم این مبلغ باید 50 تا 80 میلیون تومان برسد، اما نکته‌ای از سقف تسهیلات مهم‌تر است، موضوع بهره آن است که باید به حداقل میزان برسد، زیرا مخاطب این طرح افرادی هستند که تنها از طریق حمایت دولت می‌توانند خانه‌دار شوند.

با توجه به کاهش قدرت خرید مردم و کاهش ساخت‌و‌ساز مسکن در کشور که خود عاملی برای افزایش تقاضا و در نتیجه افزایش قیمت است، در حال سهم مسکن از سبد خانوار چقدر است؟

با توجه به اینکه در سال‌های گذشته مردم با بحران اقتصادی جدی مواجه شدند و همچنان هم اثرات آن در زندگی اقشار مختلف مردم باقی مانده است، قدرت خرید مردم به‌خصوص در خرید مسکن بسیار کاهش یافت، به طوری که حتی طرح‌های دولتی هم نتوانست به خانه‌دار شدن مردم کمکی کند و در حال حاضر سهم مسکن از هزینه‌های خانوار به 40 درصد رسیده که البته این درصد برای کلانشهرها است و سهم مسکن از سبد خانوار در شهرهای کوچک به 15 درصد می‌رسد که معتقدم باز هم رقم بسیار بزرگی محسوب می‌شود. البته دولت برای کاهش هزینه‌های مسکن در سبد خانوار مردم راهکارهایی را اتخاذ و نسبت به عملیاتی کردن آن اقدام کرده است که در آینده نزدیک تاثیر خود را نشان خواهد داد.

در حال حاضر سالانه بازار کشورمان به ساخت چند واحد مسکونی نیاز دارد؟

در این باره افراد زیادی آمار و ارقام متفاوتی را اعلام کرده‌اند، اما معتقدم نیاز سالانه کشورمان به مسکن چیزی حدود 500 تا 800 هزار واحد مسکونی است و اگر ساخت مسکن به این تعداد برسد، قطعا دغدغه مسکن در کشورمان حل می‌شود.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/aW3UHZtS
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه