بندر چابهار از نقاط استراتژیک کشورمان برای توسعه محور شرق است و از این رو کشورهای زیادی برای سرمایهگذاری روی این بندر به اشکال مختلف چه در قالب توسعه و ساختوساز و چه در قالب ایجاد شرکتهای ترانزیتی اعلام آمادگی کردهاند که از بین این شرکتها و کشورها، هندیها از کشورهایی هستند که از یک دهه گذشته تا به امروز تمایل خود را برای سرمایهگذاری روی این بندر چندین بار اعلام کردهاند.
از جمله اقداماتی که برای توسعه بنادر چابهار در دست اجرا داریم، این است که بهزودی ظرفیت بندر شهید بهشتی چابهار از دو میلیون تن به شش میلیون تن افزایش مییابد که این افزایش ظرفیت میتواند تاثیر قابلتوجهی روی میزان ترانزیت منطقه بگذارد.
مطالعات جامعی هم در این باره انجام شده و یک طرح جامع برای بندر چابهار تدوین شده که برای تدوین آن از مشاوران ایرانی و خارجی معتبری استفاده شده است. البته بنادر چابهار از جمله بندر شهید بهشتی جزو محدوده منطقه آزاد محسوب نمیشوند. چندی پیش موضوع الحاق اسکله شهید بهشتی و کلانتری به محدوده منطقه آزاد منتفی و از دستور کار سازمان خارج شد، اما هنوز الحاق بنادر چابهار به منطقه آزاد در دستور کار قرار دارد.
از آنجا که دو کشور هند و پاکستان با یکدیگر مشکل دارند و هندیها هم راغب هستند، از طریق بندر چابهار محصولات خود را وارد بازاری کنند که در آسیای میانه دارند، چابهار بهترین و امنترین مسیر ترانزیتی برای هندیها محسوب میشود و به همین دلیل، هندیها مشتاق این هستند که بتوانند در پروژه راهآهن چابهار سرمایهگذاری کنند.