گل جزو زیباترین مخلوقات پروردگار است که دیدن زیبایی ظاهری، بوییدن عطر دلپسند و لمس لطافت گلبرگهایش بیشک احساس عمیقی را به ما هدیه میکند. یک گلدان پر از گل هر مکانی را به شکلی باورنکردنی باروح و سرزنده میکند. وقتی برای خرید گل به گلفروشیها مراجعه میکنیم، معمولا گلفروشها با تزیینات زیبایی، گل را برای ما آراسته میکنند و با تزییناتی از قبیل دستهگل، سبد، تاج و. . . که تقریبا در همه گلفروشیها مشابه است شکل جدیدی به گل میدهند.
اما بهتازگی بستهبندیهایی برای این گلها به بازار آمده که شکل مدرنی به گل میدهد و گلها را از آن تزیینات سنتی به شکل مدرن درمیآورد اما سوال این است که این بستهبندیها در ایران چه جایگاهی دارد و چقدر مشتریان و گلفروشها از این بستهبندیها استقبال میکنند؟
جهشی از بستهبندی سنتی به مدرن
در همین زمینه رضا حسینی، کارشناس بازاریابی شرکت طراحی فلورا که کارهای خلاقانهای در زمینه بستهبندی گل انجام داده، در گفتوگو با «فرصت امروز» بیان میکند: بستهبندی گل در ایران به صورت سنتی انجام میشود و در همان گلفروشیها این بستهبندیها و تزیینات صورت میگیرد و بستهبندی خاصی در این زمینه نداریم. اما در کشورهای توسعهیافته تزیینات گل به شکل سنتی نیست و نوآوریهای و طراحیهای جدیدی در این زمینه به وجود آمده که گل را با بستهبندی زیبا به فروش میرسانند. ما برای طراحی بستهبندیهای گل از یک گالری گل در نیویورک که از برندهای معروف گل در دنیا است، الگوبرداری کردیم.
چون تولید طرحهای کشورهای دیگر در ایران امکانپذیر نیست مجبور به بومیسازی الگوهای جهانی شدیم چراکه سلیقههای ایرانی در مورد گل با کشورهای دیگر متفاوت است و برای بستهبندی، ما طرحهای کشورهای دیگر را بازطراحی کردیم. در مجموع، صنعت بستهبندی در ایران بسیار ضعیف است و در این زمینه در ایران کار زیادی انجام نشده و کیفیت بستهبندی پایین است.
نبود بستهبندی گل در ایران
حسینی ادامه میدهد: این گالری میخواهد با نگاهی نو و مدرن به دنیا، رنگوبویی تازه از طریق بستهبندی گل به زندگی بدهد. در ابتدا این مجموعه با ایدههای خلاقانه اقدام به طراحی قالبهایی برای بستهبندی کرد و پس از مدتی تصمیم به بازاریابی و برندسازی این مجموعه گرفتیم که تحت یک برند خاص کار بازاریابی آن را انجام دهیم.
او اظهار میکند: در ایران کسی در بستهبندی گل کاری انجام نداده است و گلخانهها وقتی میخواهند گلها را به گلفروشی تحویل دهند بستهبندی خاصی را انجام میدهند که این بستهبندی برای مشتریان مورد استفاده قرار نمیگیرد و بستهبندی دیگری که در گلفروشیها مورد استفاده قرار میگیرد بستهبندی سنتی است که خود گلفروشیها انجام میدهند.
امکان ارسال بستهبندی گل به شهرهای دیگر
این کارشناس بازاریابی میگوید: بستهبندیهای گل فلورا امکان ارسال به شهرهای دیگر را دارد و در حال حاضر در چند شهرستان این بستهبندیها توزیع میشود و چون بستهبندی ما بهصورت صاف است و امکان این را دارد که توسط خود گلفروش سرهم شود، مورد استقبال گلفروشیها قرارگرفته است. در زمینه بازاریابی و تبلیغات از تبلیغات مجازی و شبکههای مجازی استفاده کردیم و با مراجعه حضوری و مذاکرات با صنف گلفروشیها جذب مشتری میکنیم چون مشتریهای ما خود گلفروش هستند، اگر صنعتگران ما اعتماد کنند و در این زمینه سرمایهگذاری کنند بسیار جای کار دارد و میتوان بستهبندی را در ایران ارتقا داد و با بستهبندی خوب میتوان در زمینه فروش محصولات بسیار موفق بود.
استقبال گلفروشها از بستهبندی مدرن گل
محمد میرمحکم، صاحب یکی از گلفروشیهای تهران در گفتوگو با «فرصت امروز» میگوید: ما چند ماهی است که از این بستهبندیها استفاده میکنیم و بیشتر برای گلهای شاخهای مورداستفاده قرار میگیرد. با این بستهبندی فروش محصولات افزایش پیدا میکند و با استقبال خوبی از جانب مردم مواجه میشود. چون این بستهبندیها هزینه بالایی ندارد و کار جدیدی است و این بستهبندیها امکان این را میدهد که گل را به شیوههای مختلف میتوان در آن گذاشت و چیدمان مختلفی را برای آن در نظر گرفت.
او میافزاید: یکی از مشکلات این نوع بستهبندی این است که وقتی گل را بستهبندی میکنیم امکان ارسال این بستهبندیها با گل به شهرستانهای دیگر وجود ندارد. درزمینه بستهبندی گل تابهحال کاری صورت نگرفته و اگر در این زمینه طراحیهای جدیدی صورت بگیرد قطعا مورد استقبال گلفروشیها و مردم قرار میگیرد چون بستهبندیهای سنتی قدیمی شده است و مردم دوست دارند از کارهای جدید با طرحهای جذاب استفاده کنند چون در این زمینه کار نشده است. اگر کسی توانایی خلاقیت بیشتری را داشته باشد قطعا موفق میشود.
بستهبندی گل یا تابوت؟
با وجود جذابیتهای بستهبندیهای مدرن گل برای مشتریان، این مسئله مخالفانی نیز دارد. سمانه رضایی، کارشناس بستهبندی در گفتوگو با «فرصت امروز» میگوید: گل محصولی است که با احساسات سروکار دارد و ما مردمانی هستیم با روحیات مختلف و سلیقههای متفاوت که ممکن است بعضی از افراد با این نوع بستهبندیها ارتباط خوبی برقرار کنند اما خیلیها مخالف بستهبندی گل به این شکل باشند. بنابراین میتوان گلها را به شیوههای مختلف بستهبندی کرد یا اصلا بستهبندی نکرد.
او ادامه میدهد: بنده بهشخصه موافق بستهبندی کاغذی گلها به این صورت نیستم چون گل محصولی است که باید بهصورت کاملا طبیعی ارائه شود. اگرچه میتوان از سبد یا گلدان برای بستهبندی استفاده کرد، من بارها و بارها گلها را داخل گلدان هدیه دادم، اصلا چرا گلها را باید بستهبندی کنیم قرار نیست که ما همهچیز را بستهبندی کنیم. رضایی خاطرنشان میکند: حتی شاید بتوانیم اینگونه به قضیه نگاه کنیم که بابت هر کاغذ بستهبندی، درختانی قطع میشوند پس چرا ما برای هدیه دادن یک شاخه گل این جنایت را به جان بخریم؟ حتی یکی از این بستهبندیها برای من تداعیکننده تابوت بود.