دبیر انجمن صنایع گوشتی کشور معتقد است: بهدست آوردن برند «حلال» میتواند ایران را به قدرت اول منطقه (هاب) در تامین نیازهای غذایی کشورهای حاشیه ایران تا شمال افریقا تبدیل کند.
مجید افلاکی به ایرنا گفت: هنوز برای صدور حلال طبقهبندی مشخصی نداریم، اما بیتردید همه کالاهای صنایع غذایی که در ایران تولید میشوند، حلال هستند.
وی ارزش صنایع غذایی ایران را سالانه حدود 2.5 میلیارد دلار ذکر کرد و افزود: در حالی که برند حلال از سه دهه پیش به طور معمول توسط کشورهای شرق آسیا استفاده میشود، اما بهرهگیری از این برند در ایران حدود پنج تا شش سال است که شروع شده، به همین دلیل، اینکه چه میزان از صادرات صنایع غذایی ایران دارای مهر حلال است؟ مشخص نیست.
وی با اشاره به پرسود بودن برند حلال به دلیل تنوع کالاهای تولیدی در کشور، گفت: گوشت، فرآوردههای گوشتی، محصولات بهداشتی، خمیردندان، لوازم آرایشی و حتی برس مسواک از جمله کالاهایی هستند که میتوان از برند حلال در تولید آنها استفاده کرد. مالزی بیش از سه دهه است محصولات غذایی با برند حلال تولید میکند.