پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

مقایسه دونالد ترامپ با رونالد ریگان کار درستی نیست و مخاطبان را دچار سردرگمی می کند، چرا که دوران دو رئیس جمهور کاملا متفاوت بوده است. شکی وجود ندارد که افزایش کسری بودجه، افزایش نرخ بهره و ارزش دلار موجب آسیب دیدن شدید اقتصاد ایالات متحده آمریکا خواهد شد.

در سال گذشته میلادی اقتصاد آمریکا مجددا وارد یک دوره رکود شده است، بخش صنعت و خصوصا سرمایه گذاری هم اکنون در میانه یک رکود عمیق اقتصادی قرار گرفته اند. حتی سایر بخش های نسبتا قدرتمند اقتصاد آمریکا نشانه هایی از رکود را بروز داده و به نظر می رسد که در حال فاصله گرفتن از مسیر همیشگی خود هستند.

از آغاز سال جدید میلادی صنعت خودرو شاهد افزایش چشمگیر موجودی خودرو در انبارهای شرکت های خودروسازی و کاهش تقاضا برای محصولات خود بوده اند. در بازار خودروهای کارکرده نیز پس از یک دوره طولانی شاهد آن هستیم که قیمت این خودروها نیز در بازار کاهش یافته و روند نزولی به خود گرفته است. فعالیت های بخش مسکن و ارائه خدمات مالی و بانکی به سرعت در حال کاهش بوده و به شکل قابل توجهی شاهد کاهش نرخ معاملات مسکن هستیم.

در همین راستا شاهد کاهش چشمگیر قیمت مسکن در بازارهای جذاب نظیر نیویورک، شیکاگو و سانفرانسیسکو هستیم که این موضوع نیز نتوانسته است موجب رونق گرفتن بازار مسکن در این شهرها شود. در مقابل شاهد آن هستیم که به دلیل بحران مالی ایجاد شده، پروسه سلب حق مالکیت از افراد شدت گرفته که این موضوع به خوبی بیانگر بحران مالی موجود در بخش مسکن آمریکاست.

از سوی دیگر، اوضاع بازار خرده فروشی نیز تعریفی نداشته و نرخ معاملات صورت گرفته در این بخش نیز به دوران رکود عمیق اقتصادی نزدیک شده است. گفتنی است حوزه حمل و نقل و رستوران ها از جمله مشاغلی هستند که از رکود موجود در بخش خرده فروشی متاثر شده اند. تحلیلگران و ناظران اقتصادی معتقدند که بررسی آمارها و گزارش های وضعیت فعلی اقتصاد آمریکا بیانگر آن است که شش موتور محرک رشد اقتصادی این کشور در حال حاضر نشانه های رکود و کاهش فعالیت را از خود نشان داده و برخی حتی پیش از این وارد رکورد شده اند.

در این میان برخی ممکن است پیش بینی های صورت گرفته در رابطه با رکود قریب الوقوع اقتصادی در آمریکا را با استناد به آمارهای منتشر شده از رشد برخی حوزه های اقتصادی زیر سوال ببرند، اگرچه در ماه های اخیر نشانه های غافلگیر کننده ای از وقوع رشد اقتصادی در برخی حوزه های اقتصادی وجود داشته است، اما این رشد در اغلب موارد ناشی از عناصر ناپایدار نظیر افزایش موجودی کالاها و افزایش نرخ صادرات بوده است. در همین ارتباط یکی از مهم ترین و قوی ترین شاخص های موجود درباره ورود اقتصاد آمریکا به رکود، بررسی آمارهای مربوط به کاهش قابل توجه نرخ معاملات محلی بوده است.

اگرچه بخش صادرات در ماه های اخیر رشد قابل توجهی داشته است، اما نمی توان از اثرات جدی ضعف موجود در اقتصاد جهانی بر اقتصاد آمریکا، رشد ارزش دلار و کاهش فضای رقابت در اقتصاد غافل شد.

گفتنی است رشد اقتصاد جهانی زمانی کاهش می یابد که سیاست های گسترده پولی مبتنی بر میزان بهره صفر دچار فروپاشی شده و زوایای منفی این قبیل سیاست ها به آرامی خود را نشان می دهند. این فرآیندی است که همزمان خسارت های فعلی را بر اقتصاد جهانی تحمیل کرده و به هنگام رشد از عوامل اصلی و محرک رشد اقتصادی محسوب می شود.

اقتصاددانان بر این باورند که یک دلار قدرتمند سبب کاهش صادرات و افزایش قابل توجه واردات شده و در نهایت فشارهای ضدتورمی شدیدی را به اقتصاد آمریکا وارد خواهد کرد. در این میان سیاست های اقتصادی دونالد ترامپ برای بازگرداندن رونق به بزرگ ترین اقتصاد جهان می تواند مانند شمشیر دولبه عمل کرده و ممکن است روند ورود ایالات متحده به دوران رکود اقتصادی را تسریع کند؛ رکودی که در صورت تحقق از سال 1980 میلادی به این سو شدیدترین در نوع خود خواهد بود.

منبع : www.forbes.com
برچسب ها : قاب اقتصاد
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/7KBjHkdu
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه