تحقیقات نشریه Catalyst نشان میدهد شرکتهایی که از زنان بیشتری در پستهای بالای مدیریتی استفاده میکنند 34درصد بیش از سایر شرکتها بازگشت سرمایه برای سهامداران دارند. یک گزارش دیگر نیز نشان داد شرکتهایی که با مدیریت زنان اداره میشوند در بازار سهام S&P 500 عملکرد بهتری دارند.
همه ما میدانیم که زنان و مردان مهارت یکسانی را برای راهبری کسبوکارشان بهکارمیگیرند. اما مطالعه تازه موسسه McKinsey/LeanIn. org نشان داد که از پایینترین شغلها تا بالاترین پستهای مدیریتی خانمها کمتر تمایل به پیشرفت دارند. براساس این مطالعه، بیشترین نمود اختلاف شانس زنان و مردان در دستیابی به پستهای مدیریتی است؛ جایی که خانمها 79درصد شانس مدیر شدن و رسیدن به پستهای ریاست را دارند، حال آنکه این شانس برای آقایان صد درصد است.
این اختلاف ریشه در ناخودآگاه افراد دارد که از همان فرآیند استخدام برای زنان آغاز میشود. زنان از همان مراحل اولیه استخدام با مشکلات بیشتری روبهرو هستند.
یک گروه از زنان برای حل این مشکل دست به دست هم داده و یک انجمن کوچک بهنام CLUB را تشکیل دادند. واژه CLUB سرنام واژههای وصل شدن، رهبری کردن، متحد کردن و ساختن است که بهخوبی حاکی از ماموریت این گروه از خانمها است. این گروه از 200 زن تشکیل شده که هر یک از آنها تخصصی برای خود دارند.
سازمان CLUB برای کمک به حل مشکلات امیدوار است بتواند زنان زیادی را به سیلیکونولی بفرستد، بهگونهای که وقتی یک شرکت حاضر در سیلیکونولی بخواهد برای یکی از پستهای مدیریتی خود مثل مدیرعامل، مدیر ارشد اطلاعات یا مدیر ارشد فناوری، مدیر تعیین کند، هیچ گزینهای بهتر از استفاده از زنان توانمند سازمان CLUB نداشته باشد.
لراین مک کینون، بهتازگی به سازمان CLUB پیوسته است. او بیشتر از همه جذب واژههایی شد که برای ساخت نام این سازمان در نظر گرفته شدند؛ واژههایی که در واقع همان ماموریت این سازمان هستند.
خانم مک کینون خیلی زود فهمید که در سازمان CLUB باوجود تمرکز بر افزایش توان مدیریتی زنان چیزی کم است. این زنان مهارتهای شغلی خود را افزایش میدهند و حتی آموزشهای ارزشمند مدیریتی میبینند. اما آنچه ندارند توانایی توسعه برند شعلی خارج از محل کار است.
بهگفته خانم مک کینون، خانمها اغلب در محل کار سرشان پایین است، درحالیکه اصولا دیدگاههای ارزشمندی دارند. آنها راهی را که باید درآن قدم بگذارند نمیشناسند. به اعتقاد خانم مک کینون، در عصر شبکههای اجتماعی زنان میتوانند به بهترین شکل از این ابزار در راه عرضه توانایی و معرفی خود استفاده کنند. از نظر او شبکههای اجتماعی فرصت بزرگی به زنان داده تا خود و تخصصشان را به همگان بهتر بشناسانند.
به همین خاطر خانم مک کینون در سال 2015 طرح «رشد CLUB» را ارائه داد. هدف از این طرح حمایت از مدیران هم در عرصه کاری و هم در زمینه تواناییهای شخصی است. یکی از نخستین نتایج این طرح حضور هفت عضو از زنان توانمند سازمان CLUB در شرکتهای بزرگی چون اپل، فیسبوک، تسلا و Adobe بود.
بهطورکلی زنان این گروه از قومیتها، شرکتها، نقشها و سبکهای رهبری مختلفی هستند که میتوانند در عرصههای گوناگون پستهای مهم بگیرند. این سازمان توانسته بهخاطر تربیت زنانی که توانایی مدیریت را در خود مییابند، جایزههای خوبی بگیرد. سال گذشته این سازمان توانست برای بسیاری از این زنان زمینهای ایجاد کند که بتوانند به اعتماد به نفس لازم برای کار دست یافته و برای رسیدن به پستهای مدیریتی نقشه راه داشته باشند. آنها همچنین در این سازمان آموختند که چگونه دانش خود را در راه ارتقای شغلی یا گرفتن نقش مشورتی استفاده کنند.
خانم مک کینون میگوید: «وقتی در حال آموزش خانمها هستم، نخستین چیزی که به آنها یادآوری میکنم این است که آنها ذاتا رهبر هستند و سبک رهبری خاص خود را دارند.»
بهگفته خانم مک کینون، بعضی خانمها حس میکنند که زنها حتی اگر بتوانند سبک مدیریتی برای خود تعریف کنند، به خاطر جنسیتشان نمیتوانند اعتبار لازم را در حرفه خود بهدست آورند. خانم مک کینون میگوید: «برای سیلیکون ولی بهطورخاص استعدادهای درخشان بسیار مهم هستند.» به همین خاطر است که متقاضیان کار در سیلیکون ولی به دنبال اثبات خود و موفق شدن در کارشان هستند.
البته خانم مک کینون اعتقاد دارد تغییر اساسی و حضور پررنگ زنان در پستهای مدیریتی تنها زمانی اتفاق میافتد که مشکل بزرگ شکاف میان دستمزد زنان و مردان حل شود. به گفته، او اختلاف رقمهای پرداختی به زنان و مردان زیاد است و یکی از اهداف تشکیل چنین انجمنی برای تربیت زنان توانمند اصلا همین است.