جمعه, ۲۹ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

همان‌طور که می‌دانیم فرصت ارائه نخستین بودجه شرکت‌ها برای سال مالی جدید حداقل تا 30 روز قبل از آغاز سال است. از این رو طی چند روز گذشته شاهد گزارش‌دهی اکثر شرکت‌ها با سال مالی منتهی به 1394/12/29 بوده‌ایم. یکی از صنایعی که بیشتر فعالان بورس منتظر ارائه گزارش شرکت‌های زیرمجموعه آن هستند «صنعت بانکداری» است، لذا با توجه به درجه اهمیت این موضوع، طی این گزارش به بررسی نخستین پیش‌بینی بانک حکمت و بانک خاورمیانه خواهیم پرداخت.

بررسی نخستین پیش‌بینی بانک حکمت

شایان ذکر است که سرمایه هر دو بانک معادل 400 میلیارد تومان است. «بانک حکمت» سود هر سهم خود را 15 تومان برآورد کرده‌ که نسبت به آخرین پیش‌بینی سال گذشته، افزایشی معادل 20 درصد داشته ‌است.مهم‌ترین دلایل تغییر بودجه‌ای سال 95 این بانک، شامل موارد زیر است:

* افزایش204 میلیارد تومانی (64 درصدی) سود تسهیلات اعطایی- مشاع

* افزایش 47 میلیارد تومانی (80 درصدی) سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها و سپرده‌گذاری‌ها

* افزایش 153 میلیارد تومانی (52 درصدی) سود علی‌الحساب سپرده‌های سرمایه‌گذاری که در نهایت منجر به رشد 118 درصدی سهم بانک از درآمدهای مشاع (شامل حق الوکاله) شده است

* حال اگر نگاهی به «درآمد‌های غیر‌مشاع» بانک بیندازیم، متوجه کاهش 27 میلیارد تومانی آن می‌شویم که با رشد 46 میلیاردی جمع هزینه‌ها منجر به رشد 25 میلیارد تومانی (51 درصدی) سود هر سهم قبل از کسر مالیات شده ‌است.

بررسی نخستین پیش‌بینی بانک خاورمیانه

این بانک برای سال مالی منتهی به 30/12/1395 سود هر سهم خود را معادل 401 ریال برآورد کرده است که نسبت به سود اعلامی سال 94، افزایش 33 درصدی داشته ‌است. دلایل اصلی رشد سود برآوردی این بانک نسبت به سال گذشته به شرح ذیل است:

* افزایش 177 میلیارد تومانی (30 درصدی) سودتسهیلات اعطایی – مشاع ناشی از افزایش متوسط مانده تسهیلات اعطایی

* افزایش 34 میلیارد تومانی سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها و سپرده‌گذاری‌ها

* افزایش 130 میلیارد تومانی سود علی‌الحساب سپرده‌های سرمایه‌گذاری ناشی از افزایش متوسط مانده سپرده‌های سرمایه‌گذاری

* افزایش 79 میلیارد تومانی (48 درصد) سهم بانک از درآمدهای مشاع (شامل حق الوکاله

* افزایش 12 میلیارد تومانی جمع درآمدهای غیر‌مشاع

* افزایش 39 میلیارد تومانی (259 درصدی) هزینه مطالبات مشکوک‌الوصول ناشی از افزایش تسهیلات عطایی جاری و غیر‌جاری

* افزایش 34میلیارد تومانی سود خالص قبل مالیات.

تغییر در نرخ مالیات

نکته‌ قابل توجه دیگر طبق اطلاعات مندرج در سامانه اطلاع‌رسانی کدال برای این دو بانک «نرخ مالیات» است که بانک خاورمیانه سال 95 آن را از «15 درصد به 9درصد» کاهش داده و بانک حکمت از «صفر درصد سال 94 به 20 درصد» در سال 95 رسانده است.

نتیجه‌گیری

لازم به ذکراست افزایش سود پیش‌بینی شده در هر دو بانک بیشتر مربوط به افزایش درآمد‌های مشاع بوده  که نشان می‌دهد دو بانک امید به بهبود در عملکرد امید دارند. همچنین شایان ذکر است بانک خاورمیانه در سال 95 دارای 14 شعبه و بانک حکمت دارای 130 شعبه خواهد بود و همان‌طور که در متن اشاره شد، سرمایه دو بانک به یک اندازه و 400 میلیارد تومان می‌باشد، ولی سود برآوردی بانک خاورمیانه به ازای هر سهم «401 ریال» بوده است، این درحالی است که سود برآوردی بانک حکمت به ازای هر سهم «150 ریال» بوده ‌است که این خود نشان‌دهنده استفاده مناسب بانک خاورمیانه از منابع خود در مقایسه با بانک حکمت می‌باشد به طوری که با همان میزان سرمایه و با تعداد شعبه‌های کمتر، توانسته سود بیشتری بسازد و برای سال آینده نیز برآورد بهبود سود داشته باشد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/pTvHKQao
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه