میزگرد بررسی چگونگی تبلیغ و معرفی فرش دستباف ایران در اروپا با حضور صاحبنظران در محل پاویون ایران در نمایشگاه دموتکس 2015 آلمان برگزار شد. به گزارش شاتا از مرکز ملی فرش ایران، بررسی کاستیهای کنونی عرضه فرش ایران در اروپا، ویژگیهای قابل تاکید و تبلیغ فرش ایران برای مخاطبان اروپایی، لزوم نگریستن به فرش ایرانی بهعنوان یک کالای هنری و تمرکز بر تبلیغ غیرمستقیم و از طریق چهرههای سرشناس و مشاهیر اروپا از جمله محورهای مورد بحث در این میزگرد بود.
سرپرست مرکز ملی فرش ایران که در ارتباطی اینترنتی در این میزگرد حضور داشت، گفت: این گفت و گو درباره فرش ایرانی با حضور چهرههای غیرایرانی امیدبخش است و امیدوارم این اشتیاق و علاقه همچنان تداوم داشته باشد. حمید کارگر با اشاره به لزوم گفتمانسازی برای فرش ایران و تقویت گفتوگوها درباره این میراث کهن ادامه داد: بهعنوان یک روزنامه نگار، فرش ایران را رسانهای میدانم که میتواند در خدمت برقراری دیپلماسی هنری قرار گیرد. رسانهای که از فرهنگ و سنتهای اقوام ایرانی در جغرافیای متنوع و تاریخ پربار سخن میگوید و سرشار از تنوع است که این تنوع میتواند برای مخاطب اروپایی جذاب باشد.
علی ماجدی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در آلمان نیز با اشاره به تنوع موجود در فرشهای ایرانی و مقایسه آن با تنوع موجود در ماشینهای آلمانی، بر تنوع قیمتی برای اطلاعرسانی به مشتریان تاکید کرد. یواخیم پابس، مدیر موسسه تبلیغاتی یوپی با اشاره به وجود قصهای پشت فرشهای ایرانی گفت: مخاطبان امروزی مایلند بدانند هنر دستی و سنتی که خریداری میکنند از کجا آمده و چه داستانی در آن نهفته است. ناآگاهی آنها از فلسفه طرح و نقش فرش ایرانی به این معناست که ما مشکل ارتباطی داریم و اطلاعات مناسبی را در اختیار مشتری قرار نداده ایم.
ایوالد اشلوگل بهعنوان یکی از کارشناسان و عرضهکنندگان فرش در اتریش با تاکید بر وجه هنری فرش ایران بهعنوان وجه ممیزه آن در مقایسه با دیگر کفپوشها گفت: اگر فرش ایرانی را یک کفپوش بدانیم اشتباه کردهایم و شیوه معرفی ما هم نادرست خواهد بود. فرش ارزشمندترین، زیباترین و پراحساسترین کالای خانهها و غذای روح است که قدرش را نمیدانیم و روزنامه نگاران باید رساننده این پیام به مخاطبان باشند. آنها باید این نیاز را در مخاطبان ایجاد کنند.