بانکها این روزها از هر خدمت الکترونیکی کارمزد میگیرند و داستان اخذ کارمزد به پیامکهای ارسالی هم رسیده و «بانکداران بدون اطلاع مشتری» بابت هر تراکنش و ارسال پیامک به تلفن همراه، از حساب مشتری پول برداشت میکنند. به گزارش مهر، این روزها موضوع دریافت کارمزد توسط بانکداران به اشکال مختلف مورد توجه رسانهها و اقشار مختلف قرار گرفته است،
توجه به این موضوع از آنجا آغاز شد که قرار است از ابتدای آبانماه بابت هر تراکنش از دستگاههای کارت خوان فروشگاهی از دارندگان آن کارمزد کسر شود. البته این نخستین مرحله از اخذ کارمزدهای بانکی نیست و بانکها دریافت کارمزد در قبال خدمات الکترونیکی و پیامکی خود را بهصورت چراغ خاموش از ماهها قبل آغاز کردهاند، نخستین مرحله اجرای طرح اخذ کارمزد از خدمات الکترونیک به خردادماه امسال با دریافت کارمزد در قبال گرفتن موجودی از حسابها از طریق دستگاههای خودپرداز و کارتخوان برمی گشت.
با نگاهی مختصر به وضعیت دریافت اخذ کارمزدهای جدید، مشخص میشود که بانکها در نظر دارند بابت هر اقدام و عملیاتی که انجام میدهند از مردم پول بگیرند و بانک مرکزی بهعنوان پشتیبان سرسخت آنها در این برنامه است.حال بانکها فراتر از اخذ کارمزدهای الکترونیکی عمل کرده و به سمت دریافت کارمزد از ارسال پیامکهایی که برای مشتریان ارسال میکنند حرکت کردهاند و به روشهای مختلف و با حرکتهای چراغ خاموش به شکلهای مختلف سعی در کسب درآمد دارند.
در چند ماه اخیر ارسال پیامک از سوی بانکها بابت هر تراکنش و عملیات بانکی الکترونیکی باب شده است و بانکها بدون اجازه مشتریان برای آنها پیامکهایی را ارسال میکنند؛ این در حالی است که برخی از این بانکها بدون اطلاع مشتریان بابت ارسال هر یک از این پیامکها مبالغی را از حساب آنها کسر میکنند.
گرچه این مبالغ برای فرد دارنده حساب در نزد بانک ناچیز است که گاهی 30 تومان کسر میشود، اما با توجه به عملیات وسیعی که بانک در این زمینه انجام میدهد، کل مبلغی که از حساب افراد بابت این موضوع برداشت میشود، برای بانک قابلتوجه خواهد شد و یکی از بانکهای قرضالحسنه در این زمینه پیشتاز است. به نظر میرسد که داستان دریافت کارمزدهای جدید بانکها تمامی ندارد و آنها برنامههای دیگری را هم در این زمینه تدارک دیدهاند؛ اما هیچگونه برنامهریزی برای ارائه خدمات بهصورت رایگان به مشتریان ندارند و فقط به کسب سود و درآمد میاندیشند.