پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

بازار دو رنگ امروز

8 سال پیش ( 1394/12/9 )
پدیدآورنده : فرشید شجاع  

بازار سرمایه پس از ریخته شدن آرا به صندوق‌ها واکنش مثبتی به انتخابات نشان داد. با آغاز معاملات در نخستین جلسه معاملاتی هفته جدید، شاخص کل بازار بورس اوراق بهادار تهران در مسیر صعودی قرار گرفت و طی یک ساعت، رشدی معادل 540 واحد را تجربه کرد و به این ترتیب باز هم در تقابل با مقاومت حساس خود شکست خورد. پس از رشد ساعت نخست معاملات، با کاهش تقاضا در برخی نمادها و افزایش همزمان عرضه در بازار، شاخص کل نزولی شد و چهره یکدست سبز بازار به دو رنگی کشیده شد.

کاهش شاخص کل در این جلسه آنقدرها جدی و تهدید‌کننده نبود و درصد پوشش صعود شاخص به 30درصد محدود شد. به بیان ساده‌تر، شاخص کل در این جلسه 30درصد از صعود ابتدای وقت خود را اصلاح کرد و در پایان جلسه با 388.11 واحد رشد به رقم 78228.3 واحد رسید. ارزش کل معاملات جلسه گذشته بازار بورس حدود 287 میلیارد تومان گزارش شد و این رقم طی 80788 معامله محقق شد.

به این ترتیب ارزش میانگین هر معامله این جلسه بازار در حدود 3.5 میلیون تومان محاسبه می‌شود که در مقایسه با میانگین هفته اخیر کاهش چشمگیری داشته است. این کاهش را می‌توان به‌عنوان نکته‌ای امیدوار‌کننده برداشت کرد و واکنشی مثبت به آن نشان داد. بازار فرابورس ایران نیز در این جلسه روند بازار بورس را دنبال کرده و با رشد به کار خود پایان داد. شاخص کل این بازار با رشدی بیش از 9 واحد به رقم 839.9واحد رسید و ارزش معاملات این بازار در حدود رقم 344میلیارد تومان به ثبت رسید.

امیدوارکننده‌ترین نکته بازار در جلسه معاملاتی گذشته، بزرگ‌تر از یک بودن نرخ خرید به فروش حقیقی‌ها بود. در این جلسه نسبت خرید به فروش معامله‌گران حقیقی بیش از یک بود و این مسئله یکی از روشن‌ترین اتفاقات روز گذشته محسوب می‌شود. در طرف مقابل، نرخ دخالت این معامله‌گران در بازار حدود 35 درصد بود. این معامله‌گران تنها 35 درصد از گردش مالی بازار سرمایه کشور را به عهده داشتند و این بزرگ‌ترین زنگ خطر معاملات روز گذشته است.

همان‌طور که می‌دانیم، انفعال حقیقی همواره بازار را به مشکل انداخته است و تا زمانی که این معامله‌گران هیجان خود را به بازار تزریق نکنند، نمی‌توان زیاد به بازار خوشبین بود. با توجه به معاملات روز گذشته انتظار می‌رود گشایش بازار در جلسه معاملاتی پیش رو سبز رنگ باشد. به این ترتیب انتظار می‌رود با آغاز معاملات در این جلسه، شاخص کل در مسیر صعودی قرار گرفته و دقایق نخست معاملات را به افزایش ارتفاع بپردازد.

پس از گذشت مدت زمانی کوتاه، می‌توان انتظار داشت شاخص کل درگیر نوسانی نزولی شود و عمومیت بازار نیز دو رنگ شود. این اتفاق می‌تواند به قرمز شدن یا سبز ماندن شاخص ختم شود و اینکه کدام اتفاق برای این جلسه مقدر شود، در مورد ادامه روند معاملات تصمیم‌گیری می‌کند.

ارتباط با نویسنده: farshid.shoja@gmail.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/J8h2ImrO
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه