پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

اعلام پرداخت تسهیلات 25 میلیونی برای خرید خودرو، این احتمال را افزایش داده که بخشی از تقاضای موجود برای خودروهای چینی به سمت بازار خودروهای داخلی باز می‌گردد. اما آیا واقعا این اقدام دولت می‌تواند بازار خودروهای چینی را بلرزاند؟
رکود حاکم بر بازار خودرو، خودروسازان چینی را نیز بی‌نصیب نگذاشت اما این خودروسازان پیش از خودروسازان داخلی به فکر افتاده و با کاهش قیمت و برقراری طرح‌های فروش متنوع تلاش کردند تا دامن خود را از رکود بیرون بکشند. گرچه با در نظر گرفتن همه این اقدامات نیز، باز هم فروش چینی‌ها به دلیل رکود انتظاری که کارشناسان اقتصادی از آن سخن می‌گویند، به روانی گذشته نشد تا جایی که یکی از این خودروسازان طی دو هفته نتوانسته حتی یک دستگاه خودرو به فروش برساند. حالا موضوع پرداخت تسهیلات 25 میلیونی برای خرید خودروهای داخل مطرح شده که دست‌کم تاکنون صحبتش کمی به بازار بی‌جان خودرو جان بخشیده است. اما در کنار این اتفاق، این پرسش مطرح است که آیا ارائه این تسهیلات، بازار خودروهای چینی را ترک می‌دهد؟
امیرحسن کاکایی، استاد دانشکده مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت، در گفت‌وگو با «فرصت امروز» در این زمینه بیان می‌کند: «هیچ اتفاقی برای بازار خودروهای چینی نخواهد افتاد زیرا خودروهای چینی در طبقه قیمتی قرار دارند که اصولا ما در آن خودروی قابل رقابتی نداریم. خودروهای چینی نه ارزان‌قیمت هستند و نه گران‌قیمت از همین رو در بازار ایران تقریباً بی‌رقیب هستند. اگر سقف این وام 50 میلیون بود، آن زمان برای خودروهای چینی خطر محسوب می‌شد اما این مقدار وام نمی‌تواند تقاضا را جابه‌جا کند.»
او با اشاره به دلیل کاهش تقاضا، می‌افزاید: «مشتری که پول ندارد طبیعتا خودرو نمی‌خرد اما کسی که امروز نقدینگی دارد تمایل بیشتری به سمت خودروهای چینی دارد به این دلیل که این خودروها دارای تنوع و امکانات بیشتری هستند که نیاز امروز مشتریان است و متأسفانه خودروسازان داخلی توجهی به آن نمی‌کنند. به همین دلیل است که حتی برخی از خودروهای بی‌کیفیت چینی نیز در ایران فروش می‌روند.»

 2020
ابوالفضل خلخالی، استادیار دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت، در پاسخ به این پرسش به «فرصت امروز» می‌گوید: «در حال حاضر خودروهای چینی در حال پیشی گرفتن از خودروهای داخل هستند، گواه این موضوع نیز آمارهای منتشر شده از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران است که نشان می‌دهد رضایتمندی مشتریان از خودروهای چینی بیش از خودروهای داخلی است. در این شرایط به اعتقاد من حتی با ارائه چنین تسهیلاتی سطح تقاضای این نوع خودروها کم نخواهد شد زیرا مشکل مشتریان با خودروهای داخلی کیفیت آنهاست.»
این کارشناس خودرو با بیان اینکه خودروسازان چینی در صورت احساس خطر عکس‌العمل نشان خواهند داد، تصریح می‌کند: «خودروسازان چینی از نظر قیمتی انعطاف بیشتری دارند اما متأسفانه به دلیل اینکه خودروسازان ما در ساختاری تولید می‌کنند که هزینه‌های بالایی دارند، این انعطاف را ندارند به همین دلیل است که در بدترین شرایط هم از قیمت خود پایین نمی‌آیند. نکته دیگر این است که خودروسازان چینی در همان روزهای اول اقدام به کاهش قیمت کردند و طرح‌های فروش خوبی را برای تحریک تقاضا ارائه دادند.»
خودروسازان چینی زودتر زنگ خطر رکود را احساس کرده و تلاش کردند با ارائه طرح‌های فروش موقت به‌صورتی‌که میزان پیش پرداخت را کمتر و مدت اقساط طولانی‌تر شده، تقاضای خود را حفظ کنند. اکنون نیز کارشناسان معتقدند تزریق تسهیلات برای خرید خودروهای داخلی نمی‌تواند از جذابیت خودروهای چینی در بازار ایران بکاهد. در حقیقت تنوع، امکانات و طبقه قیمتی این خودروها، امروز برگ برنده چشم بادامی‌ها به شمار می‌رود.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/6RhLaM8p
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه