در 25 سالگی و با ثروتی 5/1 میلیارد دلاری، ایوان اشپیگل (Evan Spiegel) موسس و مدیرعامل اسنپچت (Snapchat) جوانترین میلیاردر جهان است. اشپیگل از دانشگاه استنفورد و در رشته طراحی محصولات فارغالتحصیل و همانجا هم با بابی مورفی (Bobby Murphy) آشنا شد و با کمک او در سال 2011 اسنپچت را راهاندازی کرد. اسنپچت یک برنامه پیامرسان ویدئویی مخصوص پلتفرمهای تلفن همراه است.
کاربران میتوانند با نصب این برنامه روی تلفن همراه عکس بگیرند، ویدئو ضبط کرده و به آن متن و طرح بیفزایند و برای چند نفر ارسال کنند. عکسها و ویدئوهایی که از طریق این برنامه گرفته میشوند، به عنوان «اسنپ» شناخته میشوند. کاربران با استفاده از این برنامه میتوانند زمان را محدود کنند، یعنی مشخص کنند که دریافتکنندگان عکسها و فیلمهایشان چه مدتی میتوانند آن را ببینند. بعد از این مدت عکسها و ویدئوها از تلفن همراه گیرنده پیام و همچنین از سرور اسنپچت حذف میشود. 100 میلیون نفر ماهانه و به صورت رایگان از اسنپچت استفاده میکنند. این برنامه توانسته تاثیر بسزایی در روش انتقال پیام و عکس داشته باشد. اشپیگل به عنوان جوانترین میلیاردر جهان، نکتههایی را با کسانی که قصد دارند کسبوکاری راهاندازی کنند، در میان میگذارد.
ابتکار عمل داشته باشید
بهجای اینکه فقط در مورد راه انداختن کسبوکاری صحبت کنید، قدمهای نخست را بردارید تا اتفاقی که میخواهید بیفتد. یک مشاور پیدا کنید تا راهنماییتان کند. این مشاور میتواند استاد، دوست یا یک فرد حرفهای در زمینه کاریتان باشد، نکته مهم این است کسی را پیدا کنید که تجربه زیادی دارد و در کار جدی است.
تیم کاریتان را متنوع و براساس معیارهایتان انتخاب کنید
اشپیگل پیشنهاد میکند تیمتان را براساس معیارهای کسبوکارتان شکل دهید، مثلا کارکنان اسنپچت بر سه اصل سخت کار کردن، خلاقیت و محبت انتخاب شدهاند. همچنین افرادی با دیدگاههای متفاوت و اعتقادات قوی توجه او را جلب میکنند: «وقتی با آدمهای خیلی باهوش که دیدگاههای واقعا متفاوت دارند سروکار دارید، باید باور داشته باشید که کار درست را انجام میدهید و برای ایدههایتان میجنگید. در غیر این صورت ایدههایتان با این تنوع دیدگاه شکست میخورد.»
کمتر حرف بزنید، بیشتر گوش کنید
اشپیگل به اهمیت گوش دادن به حرفهای دیگران تاکید دارد. با اینکه گوش دادن به این معنی نیست که همیشه دنبالهرو حرفهای دیگران باشید اما برای راهاندازی کسبوکار شنونده خوبی بودن اهمیت دارد: «کسی که در جلسات همیشه سکوت میکرد، آدم نابغهای بود. من هم واقعا سعی کردم تا گوش دادن به دیگران را یاد بگیرم. چندین بار واقعا شرمنده شدم، آن هم زمانهایی بود که نباید حرف میزدم.»
مفهوم کلمات استاندارد را در قرارداد بدانید
اشپیگل میگوید وقتی کارش را شروع کرد، در ابتدا او و کارکنانش شرایط استاندارد یک قرارداد را نمیدانستند. او پیشنهاد میدهد که به توضیح در مورد بند یک قرارداد و استاندارد بودن آن اکتفا نکنید و همیشه سوال کنید: «وقتی به شما میگویند این بند از قرارداد استاندارد است، به این معناست: -1 آنها نمیدانند در مورد چه چیزی صحبت میکنند. -2 قصد دارند از شما سوءاستفاده کنند. بخواهید که در هر موضوعی شفافسازی شود، چون بعدها از غم و اندوه نجاتتان خواهد داد.»
تمرکزتان را حفظ کنید
مدیرعامل اسنپچت از چگونگی مدیریتش میگوید که باعث شده این برنامه باقی بماند و مانند سایر پلتفرمهای شبکه اجتماعی از دور خارج نشود. از نظر او اعتقاد به دیدگاههایتان یکی از فاکتورهای مهم است. همچنین اشپیگل معتقد است که خودش و تیم کاریاش به کارهای سایر کسبوکارها علاقهمند هستند اما همیشه تلاش کردهاند، بیشتر از اینکه به رقابت با سایرین فکر کنند، تمرکزشان بر پیشرفت کارشان باشد: «آدمهای زیادی هستند که کارهای خارقالعادهای را راهاندازی میکنند. اگر مدام به اطرافتان نگاه کنید و با خود بیندیشید، آنها چه میکنند؟ حسابی حواستان پرت خواهد شد. عدم تمرکز روی کار واقعا میتواند به کسبوکارتان آسیب برساند.»