محصولات اغلب بیشتر از آنچه هزینه تولیدشان شود براى مصرف كننده هزینه برمى دارد. این اختلاف به نوع محصول بستگى دارد. محصولى كه تولیدش سخت باشد یا تقاضا زیاد داشته باشد براى مصرف كننده گران تمام مى شود یعنی خیلى بیشتر از هزینه تولیدش.
نگاهى به چند محصول در آمریكا كه قیمت شان از هزینه تولیدشان به مراتب بیشتر است، مى اندازیم.
كابل اچ دى ام آى
كل هزینه اى كه براى تولید یك كابل 4/5 مترى مى شود: 2/67 دلار
قیمت براى مصرف كننده: 20 دلار
فروشگاه هاى لوازم برقى از فروش تلویزیون و كنسول هاى بازى ویدئویى سود نمى كنند به همین خاطر براى اینكه تعادل به وجود بیاید، بیشتر خرده فروشان قیمت اجناسى را كه مشترى بیشترى دارد، بالا مى برند مثل كابل اچ دى ام آى.
آیفون شركت اپل
كل هزینه تولید یك آیفون سیكس اس پلاس: 236دلار
قیمت براى مصرف كننده: 749 دلار
به گفته ان بى سى، با افت قیمت بسیارى از قطعات آیفون و رونق بازار گوشى هاى هوشمند، از فروش آیفون سود زیادى عاید اپل شد.
كارتریج پرینترهاى اچ پى
هزینه تولید بك كارتریج مشكى پرینتر: حدودا 4 تا 5 دلار
قیمت براى مصرف كننده (بسته به نوع پرینتر): 13 تا 50 دلار
تولیدكنندگان لوازم برقى مثل اچ پى مى توانند پرینترهاى ارزان بفروشند (كه سود كمى هم به دست مى آورند) چون مى دانند مصرف كننده براى جوهر مجبور است هزینه زیادى بكند.
سودا كوكاكولا و پپسى در بقالى ها
هزینه تولید یك قوطى سودا: نزدیك به 0/16 دلار
قیمت براى مصرف كننده: 0/05 تا 2 دلار
هزینه حمل و نقل و بازاریابى به علاوه نام برند كوكاكولا و پپسى باعث مى شود یك قوطى سودا با قیمتى خیلى بیشتر از هزینه اى كه صرف تولیدش مى شود به مصرف كننده فروخته شود.
قهوه لاته
هزینه درست كردن یك فنجان كوچك لاته: تقریبا یك دلار
قیمت براى مصرف كننده: 3 دلار
مصرف كننده اى كه قهوه اش را در كافى شاپ مى خورد، در واقع نه فقط هزینه نوشیدنى كه هزینه اجاره، نیروى كار و حضور در كافى شاپ را هم مى پردازد.
گل رز
قیمت یك دوجین رز: 9/05 دلار
قیمت براى مصرف كننده (بسته به اینكه آن را از گل فروشى یا دكه بخرد): 20 تا 60 دلار
ایالات متحده بیش از 80 درصد رزهایش را وارد مى كند. (عمدتا از كلمبیا و اكوادور) رز تنها چند بار در سال تقاضا زیاد دارد و حمل و نقلش هم باید در دما و شرایط مناسب صورت بگیرد همین ها دلایل بالا بودن قیمتش است.
مبل راحتى و سایر مبلمان خانگى
هزینه تولید یك مبل راحتى: همه جا بین 450 تا 2000 دلار
قیمت براى مصرف كننده: 700 تا 10هزار دلار
مبلمان ماركدار گران است چون مصرف كننده در واقع هزینه نام طراح را پرداخت مى كند.
پاپ کورن در سینما
هزینه واقعی یک بسته کوچک پاپ کورن: نزدیک به 0/35 دلار
قیمت برای مصرف کننده: 6/50 دلار
در آمریکا سالن های زنجیره ای سینما مثل AMC و Legal پول زیادی بابت پاپ کورن و خوراکی های دیگر می گیرند اما تحقیقی از سوی دانشگاه استنفورد در سال 2009 انجام شده که می گوید قیمتی که برای خوردنی های سینمایی در نظر می گیرند، باعث می شود بتوانند بلیت ها را با قیمت به مراتب کمتری بفروشند.
آب معدنی Aquafina و Dasani در بقالی ها
هزینه تولید یک هزار گالون آب تصفیه شده: 1/50 دلار
قیمت یک بطری آب معدنی 9/16 اُنسی برای مصرف کننده: یک تا 3 دلار
قیمت بالای این کالا به خاطر هزینه ای است که صرف تولید بطری های پلاستیکی اش می شود. سود حاصل از فروش پنج بطری آب معدنی معادل هزینه تولید یک بطری پلاستیکی است. یک دلیل دیگر هم از هزینه های بخش و بازاریابی کوکاکولا و پپسی (تولید کنندگان Dasani و Aquafina) ناشی می شود.