به عنوان یک طراح آگهی، پس از کسب اطلاعات لازم در مورد خصوصیات و ویژگی های محصول موردنظر، چند ساعتی را صرف خلق آگهی خواهید کرد. با توجه به نکاتی که در ایده های قبل توضیح داده شد، طراحی آگهی بیشتر از هر عامل دیگری نیاز به خلاقیت دارد. صرف نظر از محتوای آگهی، پس از اتمام کار، نیاز به طراحی قالب آگهی نیز وجود خواهد داشت.
به طور معمول آگهی ها با پس زمینه محصول موردنظر هماهنگ بوده و قالب آگهی تلفیقی از متن و تصویر محصول است. این مرحله حساس ترین گام در راستای طراحی یک آگهی موفق است. در واقع پیش از متن، زیبایی های بصری است که در چشم مخاطب جلوه گر خواهد شد.
در صورت به کارگیری زیبایی های بصری مناسب می توان امیدوار بود که حداقل آگهی تان توسط مخاطبان خوانده شود. در همین راستا استفاده از یک گرافیست ماهر به منظور طراحی قالب مناسب آگهی شما ضروری است.
شاید در وهله نخست ایده استفاده از یک گرافیست ماهر و به تبع آن پرداخت دستمزد نسبتا بالا، اندکی بیهوده به نظر برسد. با این حال با نگاهی به آگهی های موفق در چند سال اخیر می توان به این نکته پی برد که در دنیای امروز اهمیت جلوه های بصری آگهی اگر از متن اصلی بیشتر نباشد، کمتر نیز نخواهد بود.
اگرچه استفاده از یک گرافیست ماهر به شما در راستای طراحی یک آگهی جذاب کمک شایانی خواهد کرد، با این حال برای بسیاری از برندها چنین هزینه های گزافی قابل پرداخت نیست. به همین منظور در ادامه به بررسی راهکارهای طراحی قالب آگهی به شیوه مطلوب خواهیم پرداخت.
ایده
راهکارهای بسیاری برای طراحی جلوه های بصری یک آگهی وجود دارد. با این حال اگر به دنبال راهکارهای مطمئن و امتحان شده هستید، کار شما اندکی دشوار خواهد بود. در واقع ایده و راه حل های تضمین شده ای در دنیای تبلیغات وجود ندارد. در اینجا تنها به سه مورد از اصول اولیه در طراحی قالب بصری آگهی اشاره خواهیم کرد.
1. تصاویر گرافیکی نقش مهمی در جلب توجه مخاطب دارد. با توجه به پیشرفت سریع نرم افزارهای گرافیکی، استفاده از آنها در طراحی تصاویر آگهی تان یکی از پیش نیازهای اولیه است.
2. متن و تصویر آگهی تان را به گونه ای روی هم قرار دهید که رنگ آنها تضاد زیادی با هم نداشته باشد. این کار باعث خواهد شد تا طرح شما حرفه ای به نظر برسد.
3. انتخاب فونت آگهی اهمیت بسیار زیادی دارد. سعی کنید تا جای ممکن از فونت هایی که ظاهر کلمات را دچار تغییرات زیاد کرده و خواندن آنها را دشوار می کند، استفاده نکنید.
در صورت رعایت سه نکته فوق، بیشتر ایرادات آگهی تان رفع خواهد شد. با این حال این نکات تنها حاوی اصول اولیه هستند. اگر می خواهید آگهی تان تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد به نکته ای که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت توجه کنید.
نخستین عاملی که مخاطب را به آگهی شما جذب خواهد کرد چیست؟ در واقع پاسخ این سوال می تواند شما را در جذب بیشترین مخاطب ممکن یاری کند. پاسخ من به عنوان کسی که سال ها در این زمینه فعالیت دارم، اندازه آگهی است.
در واقع پیش از هر چیز، سایز مناسب آگهی شما (در روزنامه یا بیلبوردهای سطح شهر) است که تضمین کننده میزان استقبال مخاطبان از آن است.اگر کسی قادر به مشاهده آگهی شما در میان انبوه تبلیغات موجود نباشد، نمی توان امید چندانی به تاثیرگذاری آن روی موقعیت برندتان داشت. همچنین اندازه فونت متن نیز اهمیت ویژه ای دارد. هرگز از فونت های بسیار کوچک و بیش از اندازه بزرگ استفاده نکنید. مورد اول به دلیل کوچکی به چشم نخواهد آمد و مورد بعدی نیز به دلیل بزرگی بیش از اندازه مخاطب را ناامید خواهد کرد.
آنچه در عمل باید انجام دهید
- هنگام بحث درباره اندازه فونت آگهی، اندازه موردنظر به طور میانگین بین 9تا12 (برای تبلیغات در مطبوعات چاپی) است. البته باید توجه داشت که اندازه تیتر به طور معمول چهار تا هشت شماره بزرگ تر از متن اصلی است.
- انتخاب فونت در بیلبوردها از اهمیت بیشتری در مقایسه با مطبوعات چاپی برخوردار است. در واقع بیشتر افراد تنها نگاهی کوتاه به بیلبوردها انداخته و توجه دقیقی به آنها نخواهند کرد. در این میان انتخاب فونتی که به آسانی قابل خواندن باشد، نقش مهمی در سرعت انتقال پیام آگهی به مخاطب دارد.