پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

اصلاح بازار سهام در ابتدای هفته جاری

8 سال پیش ( 1394/11/10 )
پدیدآورنده : فرشید شجاع  

بازار سرمایه کشور در هفته معاملاتی‌ای که پشت سر گذاشتیم، مسئله ساده‌ای را اثبات کرد: هیچ روندی ابدی نیست. همواره در روندهای نزولی اصلاح‌هایی صعودی و درخور شأن همان نزول وجود دارد. این مهم در روندهای صعودی نیز صادق است. با این حال، همواره با شکل‌گیری روندهای صعودی، شاهد ایجاد هیجان در بازار هستیم و همین موضوع باعث می‌شود معامله‌گران تاریخ را به دست فراموشی بسپارند. در هفته معاملاتی گذشته، همزمان با آغاز معاملات، شاخص کل بازار بورس اوراق بهادار تهران در روند صعودی قرار گرفت و این چهره را تا روز پایانی معاملات حفظ کرد.

شاید بتوان گفت، رشد شاخص کل در هفته گذشته (حداقل در دو سال گذشته) بی‌سابقه بوده است و همین موضوع توانست بسیاری از معامله‌گران را به اشتباهی واحد دچار کند: شرایطی نو برای بازار به وجود آمده است. اما نکته‌ای که باید به آن توجه داشت این است که هیچ‌گاه شرایطی نو و نوین برای بازار سرمایه به وجود نمی‌آید و هر آنچه در معاملات به وقوع می‌پیوندد تکراری است. اگر از این منظر به بازار سرمایه نگاه کنیم، حتی می‌توان گفت اصلاح بازار عقب افتاده است و همین مهم باعث می‌شود بازار دچار اصلاح نامنظم شود.

شاخص کل بازار بورس در هفته گذشته رشدی در حدود 4500 واحد را تجربه کرد. در چهار روز ابتدایی هفته، این رشد در تمام سطح بازار قابل مشاهده بود، اما در روز پایانی معاملات داستان از قراری دیگر بود. صنعت پیشتاز این روزهای بازار با اتمام موقت خبرهای هیجان‌سازش به‌سادگی و به سرعت از صعود باز ماند و این مهم باعث شد سایه هیجان سبک‌تر شود. در پایان معاملات این هفته، نیمی از نمادهای گروه «خودرو و ساخت قطعات» به رنگ قرمز درآمدند و به تبع آن، بیش از نیمی از نمادهای بازار به این وضعیت دچار شدند.

با آرام شدن صنعت خودرو می‌توان انتظار داشت اینرسی این روند هیجانی به‌زودی از بین رفته و به بازاری منطقی‌تر دسترسی داشته باشیم؛ بازاری که بتوان برای مدتی احتمالا طولانی در آن سود شناسایی کرد.با توجه به ماوقع بازار، انتظار می‌رود شاخص کل و کلیت بازار در نیمه نخست این هفته منفی و رو به پایین باشد. این مسئله بدان معنا نیست که تمام بازار یکدست قرمز‌‌پوش خواهد شد، بلکه قطعا در این بازه زمانی نیز نمادهای بسیاری را با رنگ سبز در بازار خواهیم داشت.

اما با سپری شدن این زمان و با پرشدن ظرف اصلاح می‌توان انتظار داشت باری دیگر جهت‌گیری بازار صعودی شده و کلیت بازار و شاخص کل در روند صعودی قرار گیرند. در سناریویی دیگر این جهت‌گیری دوباره به انتهای هفته موکول می‌شود که تفاوت این دو سناریو تنها در انتظارات ما از اصلاح پیش روی بازار محسوب می‌شود.

کارشناس و تحلیلگر بازار سهام

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/XWS9yAmK
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه