شرکت خودروسازی اشکودا که از جمله خودروسازان زیرمجموعه شرکت فولکسواگن آلمان محسوب میشود اعلام کرده است در پی مشکلات شرکت فولکس واگن در بازار آمریکا، در رابطه با ادامه فعالیت خود در بازار خودروی ایالات متحده تصمیمگیری خواهد کرد.
در این راستا یک سخنگوی شرکت اشکودا اعلام کرد این شرکت که مقر اصلی آن در جمهوری چک قرار دارد، به دنبال بررسی بازارهای فعلی و احتمالی خود به منظور حضور در آن بازارها است که بازار آمریکای شمالی نیز از جمله این بازارها محسوب میشود. با این وجود سخنگوی شرکت اشکودا در نهایت اعلام کرد که هنوز تصمیمی در این رابطه اتخاذ نشده است.
براساس اطلاعات ارائه شده از سوی سخنگوی شرکت اشکودا، این شرکت تعداد قابل توجهی از علائم تجاری را در اداره ثبت نامها و علائم تجاری ایالات متحده به ثبت رسانده است. گفتنی است رسانهها پیشتر از تمایل اشکودا برای محافظت از تمامی نامها و علائم تجاری خود در آمریکا خبر داده بودند.
شرکت خودروسازی اشکودا که در زمان اتحاد جماهیر شوروی سابق به تولید اجناس بنجل شهرت داشت پس از آنکه به مالکیت گروه خودروسازی فولکس واگن آلمان درآمد با استفاده از تکنولوژی این خودروساز آلمانی موفق شد تا محصولات با کیفیتی را روانه بازار کند. گفتنی است محصولات شرکت اشکودا در بازارهای چین و آلمان از فروش خوبی برخوردار بوده ولی در بازار روسیه که بهطور سنتی اصلیترین بازار اشکودا محسوب میشود به دلیل وقوع بحران اقتصادی و رکود شدید بازار خودروی آن، فروش محصولات این شرکت با افت قابل توجهی مواجه شده است.
در این ارتباط سخنگوی شرکت اشکودا اظهار داشت: «در گذشته ما تنها روی بازارهای اروپایی خود تمرکز داشتیم ولی رشد اصلی فروش ما در بازار چین اتفاق افتاد و هماکنون نیز در حال بحث و گفتوگو برای گام بعدی هستیم.» گفتنی است که شرکت خودروسازی اشکودا از سال 2007 میلادی به عرضه محصولات خود در بازار خودروی چین پرداخته است. این سخنگو در ادامه سخنان خود افزود: «نمیتوان نحوه ورود اشکودا به بازار چین را با ورود و فعالیت در بازارهای بزرگ و تثبیت شده نظیر بازار آمریکا مقایسه کرد چرا که هر بازاری مختصات مخصوص خود را داشته و تفاوتهای عمدهای باهم دارند.»
اظهارات اخیر سخنگوی شرکت اشکودا در حالی مطرح میشود که بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران نسبت به موفقیت برند اشکودا در بازار خودروی آمریکا تردیدهای جدی را مطرح کردهاند.
در این راستا«Ferdinand Dudenhoeffer» مدیر مرکز تحقیقات خودرو دانشگاه « Duisburg-Essen» معتقد است گروه خودروسازی فولکسواگن باید فعالیت خود را در بازار آمریکا کاهش دهد چراکه تاکنون به دلیل جنجالهای ناشی از آلایندگی خودروهای دیزلی آن، این خودروساز دیگر از شرایط مناسبی جهت حضور در بازار خودروی آمریکا برخوردار نیست.
براساس برنامهریزیهای صورتگرفته، شرکت خودروسازی اشکودا قصد دارد تا طی سه سال آینده میزان تولید و فروش محصولات خود را بهشدت افزایش داده و در این راستا در سال آینده میلادی شاهد عرضه نخستین SUV بزرگ این برند در بازار خودروی اروپا خواهیم بود. لازم به ذکر است برنامهریزی اشکودا برای حضور در بازار آمریکا در حالی صورت میپذیرد که این نخستین حضور آن در بازار آمریکا نبوده و پیش از این و در اواخر دهه 50 میلادی و قبل از خریداری شدن این خودروساز شرقی توسط گروه خودروسازی فولکسواگن در سال 2000، اشکودا نخستین محصول خود با نام «Felicia» را به بازارهای آمریکای شمالی صادر کرد. گفتنی است یک سال بعد اشکودا به دلیل عملکرد ضعیف « Felicia» در بازار، فروش آن را متوقف کرد.