براساس اعلام رأی کونر، معاون شرکت هواپیمایی بویینگ، باقی ماندن 150 هزار شغل در آمریکا در گرو تقاضای چینی ها برای خرید هواپیما از این شرکت است. او این آمار را در حاشیه برگزاری جلسه کمیته ملی روابط چین و آمریکا بیان کرد.
این گروه که روابط میان چین و آمریکا را مدیریت می کند، صحبت های آقای کونر را در قالب توییتی در توییتر منتشر کرد. آقای کونر همچنین گفت که انتظار دارد تعداد مشاغل وابسته به تقاضای چین در آمریکا افزایش پیدا کند.
داگ آدلر، سخنگوی شرکت بویینگ هم دراین باره به CNNMoney گفت که دپارتمان تجاری آمریکا فرمولی دارد که براساس آن هر یک میلیارد دلار صادرات معادل ایجاد حدود 6 هزار شغل در آمریکا است.
بنابراین در بویینگ به لطف دریافت سفارش ساخت 191 هواپیما به ارزش 6/24 میلیارد دلار از چین در سال 2015 میلادی 150 هزار شغل ایجاد شده است.
دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب آمریکا هفته گذشته از هزینه های یکی از محصولات بویینگ یعنی Air Force One انتقاد کرده بود. اما مدیران این شرکت بیشتر نگران ضدیت مرد میلیاردر با شرکت بویینگ هستند. اگر در نتیجه این مخالفت ها یک کشمکش تجاری راه بیفتد، کسب وکار بویینگ در چین به مخاطره خواهد افتاد.
بویینگ سفارش ساخت نزدیک به 500 جت 737، از جمله 191 دستگاه برای چین را در سال 2015 دریافت کرد. هواپیماهای سفارشی چین بیشتر به کار قشر متوسط در حال رشد چین می آید که جمعیت شان اکنون با کل جمعیت آمریکا برابری می کند. بازار چین در 20 سال آینده ظرفیت تولید یک تریلیون دلار ثروت را خواهد داشت. کارخانه های بویینگ پر از هواپیماهایی است که قرار است به خطوط هوایی چین اضافه شوند.
آقای ترامپ هنوز به کاخ سفید نرفته، با برقراری تماس تلفنی با رئیس جمهور تایوان برخلاف سیاست چند دهه اخیر آمریکا عمل کرد که این کار اعتراض رسمی چین را به دنبال داشت. پکن، تایوان را یکی از استان های خود می داند.
افزایش مخالفت ها نسبت به چین در زمینه تجارت، یا حتی داشتن روابط دیپلماتیک قوی تر با تایوان می تواند نتایج بدی برای کسب وکار آمریکا داشته باشد و بویینگ یکی از بازندگان این کشمکش ها خواهد بود.
هیچ شرکتی موقعیت بویینگ در اقتصاد آمریکا را ندارد. این شرکت هواپیماسازی بدون رقیب در آمریکا پیش می رود و معمولا بار بخشی از اشتغال در آمریکا را با قراردادهایش به دوش می کشد. به طورسنتی، رئیس جمهور آمریکا همواره بزرگ ترین حامی بویینگ در داخل و خارج از آمریکا بوده است.
باراک اوباما، رئیس جمهور کنونی آمریکا که به روزهای آخر حضور خود در کاخ سفید نزدیک می شود، در سال 2012 به کارکنان بویینگ گفت: «من سزاوار داشتن ساعت طلا هستم، چون همیشه از فروش این محصول حمایت می کنم. من همه جا می روم تا مسیر بازارهای جدید برای محصولات آمریکایی را باز کنم.»
چین تقریبا به تعداد برابر از اروپا و آمریکا برای خطوط هوایی جدید خود هواپیما می خرد. این کشور همزمان درحال راه اندازی صنعت خطوط هوایی تجاری است تا روزی بتواند با بویینگ و ایرباس رقابت کند.
حال باید دید با آمدن آقای ترامپ به کاخ سفید، چین همچنان می تواند روی آمریکا به عنوان شریک تجاری بزرگ خود حساب کند یا این کشور سیاست دیگری در پیش خواهد گرفت.