مشاور معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رییسجمهور گفت: استقرار نظام بودجهریزی مبتنی بر عملکرد نیازمند عزم اجرا است و در کوتاهمدت امکانپذیر نیست. به گزارش ایسنا، محمد کردبچه گفت: در سال گذشته دو اقدام مقدماتی تهیه برنامه سالانه توسط دستگاههای اجرایی و هزینهیابی توسط چهار دستگاه انجام گرفت.
وی ادامه داد: ولی متاسفانه به دلیل فرصت کم در سال گذشته برنامه سالانه توسط 62 دستگاه تهیه شد و هزینهیابی توسط 26 دستگاه به انجام رسید. کردبچه با اشاره به اینکه در سال جدید قرار بر این شده که بودجهریزی را برای تمامی دستگاهها شروع کنیم، خاطرنشان کرد: نکته مهم این است که این کار در کوتاهمدت قابل انجام نیست و نیازمند عزم اجراست.
مشاور معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رییسجمهور در خصوص مهمترین مفهوم بودجهریزی مبتنی بر عملکرد گفت: برنامه اجرایی از مهمترین مفاهیم است که بحث برنامههای میانمدت را با بحث برنامهریزی بودجههای سالانه مرتبط میکند. وی در مورد دیگر مفاهیم ادامه داد: دستگاههای اجرایی نمیتوانند برنامهای داشته باشند که خارج از حوزه عملکردشان باشد و فعالیتهای دستگاههای اجرایی باید کمیتپذیر و مبتنی بر یک هدف و در راستای نیل به آرمانها باشد.
کردبچه ویژگی کلیدی این نظام بودجهای را تخصیص اهداف نظام مدیریت بودجه با پاسخگویی مناسب دانست و عنوان کرد: مسئولان باید اختیارات لازم را به مدیران اجرایی واگذار کنند و سپس از آنان انتظار پاسخگویی داشته باشند. کردبچه خاطر نشان کرد: مدیران واحدهای اجرایی با وجود پاسخگویی به مسئولان باید پاسخگوی عموم مردم باشند. وی گفت: بودجهریزی مبتنی بر عملکرد عوامل صرفهجویی و اثربخشی اعتبارات را به ابعاد سنتی بودجهریزی اضافه میکند و این نظام بین کارایی و اثربخشی تمایز قائل میشود.
مشاور معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رییسجمهور مهمترین بحث در نظام بودجهریزی مبتنی بر عملکرد را مدیریت عملکرد خواند و گفت: شاخصهای عملکردی که تعیین میشود، باید منعکسکننده کارایی دادهها، زمان مورد نیاز، کیفیت کالاها و خدمات، تقاضا برای کالا و خدمات، در دسترس بودن کالا و خدمات باشد. وی با اشاره به اینکه استانداردها جایگاه مهمی در اندازهگیری عملکرد دارند، اظهار کرد: از این استانداردها برای قضاوت در خصوص کیفیت دادهها و محصول فعالیتها و برنامههای اجرایی استفاده میشود.