مدیر فروشگاه استارباكس، كینان مك فادن در راستای اجرای برنامه «FoodShare» به اهدای احتمالی موادغذایی فاسد شدنی میاندیشد. هدر رفتن شیرینیها و موادغذایی باقیمانده در فروشگاههای استارباكس پس از تعطیل شدن آنها این فكر را به سر مك فادن انداخت. استارباكس عهد كرده است تا 100درصد از پسمانده غذای خود پس از پایان روز را در قالب یك برنامه جدید به نیازمندان ببخشد.استارباكس این اقدام مبتكرانه را در مشاركت با سازمان غیرانتفاعی «Feeding America» و گروه مجموعه غذای «Food Donation Connection» انجام داد و به این ترتیب فرصت اهدای غذاهای پسمانده و آماده خوردن را از 7600 فروشگاه به بانكهای غذا در سرتاسر كشور فراهم خواهد كرد.
به گفته Feeding America، بیش از 48 میلیون نفر آمریكایی در خانوادههایی از لحاظ غذایی ناامن زندگی میكنند كه همیشه در آن جا امكان دسترسی به غذا وجود ندارد. بیش از 15درصد از خانوادهها در این كشور از لحاظ غذایی در وضعیتی ناامن به سر میبرند كه البته این مسئله به اعتقاد Feeding America روی مردم سرتاسر ایالات متحده آمریكا تاثیر میگذارد اما فقر غذایی برای خانوادههای كم درآمد تنها مسئله مهم در زمینه تامین غذا نیست و هدر دادن آن نیز نقش مهمی را در زمینه ایجاد مشكل غذایی در سطح ملی ایفا میكند.
با توجه به اطلاعات دریافتی از Feeding America، حدود 32 میلیارد كیلوگرم غذا هر سال در ایالات متحده آمریكا هدر میرود. به این ترتیب یك خانواده در شرایطی از یك بشقاب پر از مواد پروتئینی لذت میبرند كه امكان خرید آن را از استارباكس ندارند. با اجرای این برنامه جدید، استارباكس امیدوار است بتواند به كاهش بار كمبود موادغذایی در خانواده و جلوگیری از سهم مستقیم این شركت در تولید ضایعات غذا كمك كند. روش كار به این ترتیب است كهFood Donation Connection با همكاری Feeding America هر روز از طریق ونهای مجهز به یخچال پسمانده غذاها را از فروشگاههای استارباكس در سرتاسر آمریكا تحویل خواهد گرفت.
غذای فاسد شدنی كه اهدای آن قبلا به خاطر لزوم استفاده از یخچال پر خطر به نظر میرسید، سپس به دست بانكهای غذا و آژانسهای نجات نظیر موارد موجود در شبكه Feeding America خواهد رسید. این فرآیند از خارج شدن غذا از فروشگاه تا تحویل آن به نیازمندان، 24 ساعت یا كمتر طول میكشد. این غذا در وضعیت خانوادههای نیازمند تفاوت ایجاد میكند. از این پس دیگر بچهای گرسنه به خواب نخواهد رفت یا خانوادهای از یك بشقاب پروتئین گرانقیمت لذت خواهند برد. جلوگیری از هدر رفتن غذا زندگیها را تغییر خواهد داد.
دادن تعهد نسبت به اهدای 100درصد از غذای استفاده نشده اقدامی جدید برای شركت به حساب میآید.استارباكس از طریق اهدای غذا در سالهای گذشته موفق به كاهش حجم ضایعات شده است.فروشگاهها از سال 2010 تاكنون شیرینیهای مصرف نشده را با بانكهای غذا اعطا كردهاند. این رفتار در صنعت خدمات غذایی، بهخصوص در میان شركتهای بزرگ رواج یافته است. اما استارباكس به خاطر وجود یكسری مسائل منطقی در گذشته غذاهای فاسد شدنی را اهدا نكرده است. این كار كمی سخت است و نیاز به یخچال و نظارت بر سلامت غذای اهدا شده دارد.
روشهای انجام این كار نیز با شیرینی فرق دارد. به گفته استارباكس، این فروشگاه با سرمایهگذاری روی «تحقیق و آزمون تضمین كیفیت» یكسری برنامههای آزمایشی در سرتاسر آمریكا را اجرا و رویای اهدای غذای فاسد شدنی را محقق كرده است. در ادامه این طرح جواب خواهد داد. جین مالی، مدیر برند تیم «Starbucks Food» خاطر نشان كرد اقدام به معرفی غذای فاسدشدنی یك رویكرد كاملا متفاوت است.حفظ درجه حرارت در طیفی بسیار دقیق، سلامت آن را تضمین میكند.
با پرسش و ارسال مستقیم ایمیل به كارمندان و درك لزوم اتخاذ یك رویكرد اهدای جامعتر، این ایده از درون استارباكس بیرون آمد. حالا با كشف یك راهحل این فروشگاه كاری كرد تا صدای كارمندان شنیده شود. در نخستین سال شروع این فعالیت، استارباكس پیشبینی میكند برنامه «FoodShare» آن قادر به تامین 5 میلیون بسته غذایی برای افراد و خانوادههای تهیدست است. به گفته رأس فریزر، مدیر روابط رسانهها در Feeding America، در ادامه ضمن جلوگیری از هدر رفتن غذا، سیر كردن مردم نیازمند و آگاهیبخشی درباره این مسئله جدی پیش روی جوامع مختلف نیز انجام میشود.
در نتیجه به دیگران نیز راهی برای اهدای غذاهای فروخته نشده آموزش داده میشود. این فرصتی هیجانانگیز برای مشاركت در اتفاقی بزرگتر است. استارباكس با تعمیم این برنامه در پنج سال آینده قصد ترویج عادت اهدای غذای فاسد شدنی در سرتاسر كشور را دارد. روند فوق تا زمانی گسترش خواهد یافت كه 100درصد از غذای پسمانده فروشگاههای استارباكس هر روز به نیازمندان اعطا شود.