عملكرد شركتهای بورسی صنعت قند و شکر، نشان میدهد قپیرا جذابترین p/e را در این بخش دارد. در ادامه، شاخصهایی چون: p/e p/b، p/s، حاشیه سود، سود ناخالص هر سهم، سود خالص هر سهم و... را مورد بررسی قرار دادیم.
بررسی شاخص «p/e»
بورسنیوز- در ابتدا به بررسی نسبت p/e شرکتهای این صنعت پرداخته است. قیمت منظور شده در این تحلیل به روز شنبه 4 بهمن ماه 93 مربوط است. بر این اساس رتبه یک برترین امتیاز را در گروه خاطرنشان میسازد که قپیرا با p/e برابر با 4.87 این رتبه را کسب کرد. ناگفته نماند که p/e میانگین این گروه 11 عضوی برابر 12.01 محاسبه شده است. جدول (1)
بررسی شاخص «p/b»
شاخص«p/b» از تقسیم قیمت روز هر سهم به قیمت دفتری حاصل میشود. این نسبت محافظهکاری در ارزشگذاری قیمت سهام محسوب میشود و معمولا در سهام شرکتها هر چه این نسبت کمتر باشد، از منظر تحلیلی جذابتر است. در واقع منظور از ارزش دفتری عبارتاست از میزان حقوق صاحبان سهام تقسیم بر تعداد سهامداران، (یعنی ارزش حقوق صاحبان سهام هر سهم). در ضمن باید به این نکته اشاره شود که ارزش دفتری همیشه ارزش واقعی را نشان نمیدهد، بهخصوص برای شرکتهایی که از حجم زیادی از داراییهای نامحسوس بهره میبرند. با توجه به نسبت فوق، نماد قنیشا با نسبت 0.75رتبه اول و نماد قثابت و قمرو رتبه دوم و سوم را کسب کردهاند. جدول (2)
نسبت «فروش به ازای هر سهم »
نسبت «فروش به ازای هر سهم» از تقسیم فروش ریالی شرکت بر تعداد سهام شرکت حاصل شده و همانطور که در جدول زیر مشاهده میکنید، نماد قلرست با فروش
بالغ بر 29500 ریال به ازای هر سهم توانسته رتبه نخست را کسب کند و قثابت با فروش 866 ریال به ازای هر سهم در رتبه آخر نشست. جدول (3)
بررسی شاخص «p/s»
در ادامه شاخص «p/s» مورد بررسی قرار گرفته، این نسبت از تقسیم قیمت روز سهم به فروش ریالی هر سهم حاصل شده که بر این اساس قشیر رتبه اول، قصفها رتبه دوم و قچار رتبه سوم را کسب کرده است. جدول (4)
سود ناخالص (m) و سود خالص هر سهم (n)
در جداول زیر سود ناخالص (m) و سود خالص هر سهم (n) را مورد مقایسه قرار دادیم که در هر دو جدول نتایج مشابهی در رتبهبندی حاصل شد و قلرست در رتبه اول و قنقش و قشهد در رتبههای دوم و سوم جای گرفتند. جدول (5)
شاخصهای «p/m» و «p/n»
از تقسیم قیمت هر سهم به سود ناخالص و خالص هر سهم، نسبتهای «p/m» و «p/n» حاصل میشود. این نسبت هر چه کمتر باشد از منظر تحلیلی مناسبتر خواهد بود. همانطور که مشاهده میکنید، قمرو، قپیرا و قصفها رتبههای نخست را در شاخص «p/n» و قپیرا، قمرو و قشهد رتبههای برتر را در شاخص «p/m» کسب کردند. جدول (6)
حاشیه سود شرکت
نسبت حاشیه سود، یکی از نسبتهای سودآوری است که از طریق تقسیمکردن سود موردنظر به کل فروش محاسبه میشود. این نسبت نشان میدهد از یکتومان فروش شرکت، چه مقدار آن به سود تبدیل شده است. بهعنوان مثال، حاشیه سودخالص 30 درصد نشان میدهد، از یکتومان فروش محصولات شرکت، سه ریال سودخالص به دست خواهد آمد. همانطور که مشاهده میکنید، قپیرا با حاشیه سود خالص14 درصدی برترین رتبه را در گروه کسب کرد. جدول (7)
سهم از کل فروش
این نسبت از تقسیم فروش ریالی شرکت بر مجموع فروش شرکتهای گروه حاصل شده است.همانطور که نمودار قابل مشاهده است قریب به 23 درصد از فروش این مجموعه به نماد قشهد اختصاص یافته و قنیشا با سهم دو درصدی از فروش کل کمترین رتبه گروه را کسب کرده است. جدول (8)
سهم در ارزش بازار
این نسبت نیز از تقسیم ارزش بازار هر سهم (که از حاصلضرب قیمت هر سهم در تعداد سهام شرکت حاصل شده) بر ارزش بازار کل مجموعه بهدست آمده است، که در اینجا نیز قشیر با دارا بودن 20 درصد از ارزش بازار کل گروه، صدرنشین گروه قندی است. جدول (9)
نسبت عملکرد به ظرفیت
نسبت فوق از تقسیم ظرفیت اسمی به ظرفیت پیشبینی شرکت حاصل شده که اگر این نسبت کمتر از یک باشد، یعنی شرکت کمتر از ظرفیت اسمیاش در حال تولید است و اگر بیشتر از یک باشد، یعنی بیش از ظرفیت اسمیاش برنامه تولید دارد و اگر برابر با یک باشد، یعنی معادل ظرفیت اسمیاش برای تولید پیشبینی کرده است. جدول (10)
نتیجهگیری
از آنجا كه تحلیلگران مختلف ترجیحات و نظرات مختلفی برای ضریب نسبتهای مالی دارند، در این مقایسه نسبتهای مورد استفاده نهایت با اختلاف ضریب 10درصد اعمال شدند. بر این اساس نماد قمرو با کسب امتیاز 73 از 100 توانست رتبه نخست را به خود اختصاص دهد و قلرست و قپیرا با کسب امتیاز 71 از 100 جایگاه دوم و سوم را کسب کردند. جدول (11)
* مشاور سرمایه گذاری آوای آگاه