پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

احتمال تداوم نزول شاخص کل

8 سال پیش ( 1394/9/29 )
پدیدآورنده : فرشید شجاع  

بازار بورس اوراق بهادار تهران در نخستین روز کاری از هفته جدید، شدیدترین نزول خود را در سه ماه گذشته تجربه کرد. با نقل و انتقال بیش از 420‌میلیون برگه سهم در روز کاری گذشته، شاخص کل بورس 413.28 واحد کاهش یافته و وارد کانال 61000 واحد شد. کاهش 0.66‌درصدی ارتفاع شاخص کل در این جلسه، رقم این شاخص مهم را به 61734 واحد رسانید. با آغاز معاملات در این جلسه، شاخص کل نزولی شده و با شیبی تقریبا یکسان در تمام ساعات روز به نزول خود ادامه داد. یکی از نکات بسیار مهم روز کاری گذشته، یکدست بودن رنگ قرمز در اکثر گروه‌های بازار بود.

در این جلسه تنها گروه قند و شکر از این قاعده مستثنا بوده و شمایلی سبز رنگ به خود گرفت. ارزش کل معاملات این جلسه حدود رقم 122‌میلیارد تومان گزارش شد و این رقم طی 32455 معامله محقق شد.بدین ترتیب ارزش میانگین هر معامله در این جلسه حدود رقم 3.8‌میلیارد تومان محاسبه می‌شود که در مقایسه با میانگین هفته گذشته افزایشی بیش از 50‌درصد داشت.

این افزایش در کنار نزول بازار می‌تواند از صعود احتمالی بازار در آینده‌ای نه‌چندان دور خبر دهد. بازار فرابورس ایران نیز در این جلسه به اصلاح شاخص کل خود پرداخت. شاخص کل این بازار در جلسه گذشته با 8.6 واحد نزول به رقم 676.8 واحد رسید و ارزش کل معاملات این بازار در حدود 85‌میلیارد تومان گزارش شد.

در جلسه معاملاتی پیشین، نرخ خرید به فروش معامله گران حقیقی حدود 0.8 بود. در این جلسه 41‌درصد از کل فروش‌ها توسط معامله گران حقیقی انجام شد و تنها 33‌درصد از کل خریدها توسط این معامله‌گران انجام شد. نزول این نرخ به کمتر از یک یکی از نکات منفی معاملات بازار در روز گذشته به شمار می‌رود.

به‌صورت عمومی اگر بخواهیم برای بازار صعودی در نظر بگیریم، این نرخ باید حدود 1.2 باشد. در جلسه معاملاتی گذشته، «فرآورده‌های نفتی پس از مدت‌ها سردمدار بازار محسوب شده و بیش از 100 واحد از ارتفاع شاخص کل کاستند.» بانک‌ها و موسسات اعتباری» و «خودرو و ساخت قطعات» نیز به ترتیب با 71.75 و 60.8 تاثیر منفی، در رتبه‌های دوم و سوم مخرب‌ترین صنایع ایستادند.

این شرایط، فراغ از تاثیر منفی کنونی، می‌تواند شرایط را برای آینده بازار فراهم آورد. با توجه به شرایط موجود، به نظر می‌رسد بازار در جلسه معاملاتی پیش رو با نزولی اندک در شاخص کل کار خود را آغاز کند.پس از آن انتظار می‌رود بسیاری از نمادها به سمت صفر تابلوی خود حرکت کرده و شاخص کل در مسیر صعودی قرار بگیرد.

نیمه دوم زمان معاملات امروز شرایط مناسب نیمه نخست را نخواهد داشت.منطقی‌ترین سناریو برای نیمه دوم جلسه معاملاتی پیش رو، نزولی شدن شاخص کل به نظر می‌رسد. بدین ترتیب انتظار می‌رود، شاخص کل در این جلسه نیز با رنگ قرمز به کار خود پایان داده و به روند نزولی خود ادامه دهد.

کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/WgvnwAc2
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه