پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
فاصله درآمد سفیدپوستان و سیاه‌پوستان بسیار زیاد است

آپارتاید همچنان ادامه دارد

8 سال پیش ( 1395/4/10 )
پدیدآورنده : سارا گلچین  

سیاه‌پوستان در آمریکا همچنان در برخی مفاهیم کلیدی رفاه اقتصادی از جمله ثروت، درآمد و صاحبخانه بودن با سفیدپوستان فاصله زیادی دارند. این را یافته‌های گزارش تازه مرکز تحقیقاتی پیو (Pew) نشان می‌دهد.

به‌گفته جولیانا هوروویتز، معاون تحقیقاتی مرکز پیو درحالی‌که این روند دهه‌هاست ادامه دارد، آنچه مهم است اینکه این نابرابری‌ها بین سیاه‌پوستان و سفیدپوستان همچنان بدون توجه به سطح آموزشی که آنها (سیاه‌پوستان) به‌دست آورده‌اند، ادامه دارد.

آپارتاید همچنان ادامه دارد

او می‌گوید: «حتی اگر فقط به دارندگان مدرک کارشناسی نگاه کنیم، این شکاف‌ها هنوز هم دیده می‌شود.»

این گزارش دریافت که در سال 2014، متوسط درآمد خانوارهای سفیدپوست 71 هزار و 300 دلار بود که در مقایسه با درآمد 43 هزار و 300 دلاری سیاه‌پوستان بسیار بیشتر است. دانشگاه‌رفته‌های سفیدپوست هم متوسط درآمد خانوار 106 هزار و 600 دلاری در سال 2014 داشتند که این رقم قابل مقایسه با درآمد 82 هزار و 300 دلاری سیاه‌پوست‌های فارغ‌التحصیل از دانشگاه نیست.

این تفاوت وقتی به کل ثروت نگاه می‌کنیم بزرگ‌تر هم می‌شود. ثروت کلی به دارایی‌هایی چون خانه، پس‌انداز بازنشستگی و درآمد منهای هرگونه بدهی گفته می‌شود. در این بخش هم براساس یافته‌های این گزارش در سال 2013، متوسط ثروت شهروندان سفیدپوست آمریکا 144هزار و 200 دلار معادل تقریبا 13 برابر متوسط ثروت خانوارهای سیاه‌پوست با 11هزار و 200 دلار است. این هم یک نمونه دیگر که نشان می‌دهد بالا رفتن سطح سواد سیاه‌پوستان آمریکایی در میزان دارایی و ثروت‌شان تاثیر چندانی نداشته است.

خانواده‌های سفیدپوستی که سرپرستی‌شان را یک فارغ‌التحصیل دانشگاه عهده‌دار است، به‌طورمتوسط 301هزار و 300 دلار ثروت و دارایی دارند، حال آنکه خانوارهای سیاه‌پوست با همین شرایط تنها معادل 26هزار و 300 دلار ثروت و دارایی دارند.

یکی از مهم‌ترین روش‌های ثروت‌اندوزی به‌ویژه برای رنگین‌پوستان در آمریکا صاحبخانه بودن است اما این شاخص هم در میان سیاه‌پوستان تعریف چندانی ندارد، چون تنها 43درصد از آنها صاحب خانه هستند، درحالی‌که این رقم برای سفیدپوستان 73درصد است. نکته جالب اینکه خانه‌هایی که سیاه‌پوستان مالک آن هستند از نظر ارزش، کم‌قیمت‌تر از خانه‌های سفیدپوستان است.

اگرچه شکاف فقر میان سیاه‌ها و سفیدها کم شده است اما یافته‌های مرکز تحقیقاتی پیو نشان می‌دهد سیاه‌پوست‌ها هنوز دست‌کم دوبرابر سفیدها درفقر و بیکاری هستند. درحالی‌که 23درصد سیاه‌پوستان گفتند در طول 12 ماه گذشته از بانک‌های غذا و نوشیدنی غذا گرفته‌اند، تنها 8درصد سفیدپوستان اظهار کردند از این مراکز غذا و نوشیدنی گرفته‌اند. بانک‌های غذا، مراکزی برای عرضه غذای ارزان به فقرا هستند.

بیش از دو سوم (70درصد) سیاه‌پوستان بررسی‌شده در این تحقیق تبعیض نژادی را دلیل عمده زندگی سخت برخی سیاه‌پوستان در آمریکا می‌دانند. 60درصد سیاه‌پوست‌ها گفتند با آنها در مقایسه با سفیدپوست‌ها هنگام گرفتن وام یا کمک‌هزینه خرید خانه رفتار منصفانه‌ای نشده و 53درصد گفتند در محیط کار با آنها مثل سفیدپوست‌ها برخورد نشده است.

شاید مهم‌ترین آمار ارائه شده در این گزارش این باشد که 43درصد سیاه‌پوستان گفتند کشورشان تغییرات لازم را برای ایجاد عدالت اجتماعی انجام نداده است و این‌درحالی‌است که تنها 11درصد از سفیدپوستان چنین اعتقادی دارند.

منبع : CNNMoney
برچسب ها : فرصت آزاد
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/Ete79zPW
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه