های تکنولوژی که در اختصار با عنوان هایتک از آن یاد میشود، فناوری است که به بالاترین سطح پیشرفت یک محصول یا فرایند اشاره میکند.
در حال حاضر هایتک به محصولاتی گفته میشود که ترکیبی پیشرفته از الکترونیک و کامپیوتر درشان به کار رفته باشد. اما هیچ سطح خاصی از تکنولوژی را نمیتوان سقف مشخص برای محصولات هایتک دانست. به همین دلیل اگر مثلا محصولی در سالهای گذشته تحت عنوان هایتک شناخته میشد، امروز لزوما نمیتواند هایتک باشد.
هایتک در اقتصاد
از آنجایی که اساس و بنیان هایتک استفاده از پیشرفتهترین و مترقیترین فناوریهای شناخته شده است، هایتک میتواند بهسادگی پتانسیل بسیار بالایی در رشد و پیشرفت اقتصادی داشته باشد. این رویکرد منجر به سرمایهگذاری در بالاترین سطح ممکن در بخش هایتک میشود و تشکلهای اقتصادی مرتبط با هایتک از سرمایههای خوبی برخوردار میشوند.
از طرفی هایتک یکی از بخشهایی است که ریسک و خطر در آن فراوان دیده میشود اما در عین حال اگر بهدرستی و با آگاهی از آن استفاده شود سودهای قابل توجهی نیز خواهد داشت.
هایتک پدیدهای بینالمللی و قابل دسترس برای همه مردم جهان از طریق اینترنت و دنیای مجازی است. بنابراین یک شرکت چندملیتی میتواند در 24 ساعت شبانهروز روی یک پروژه کار کند. این یکی از بزرگترین دستاوردها و محصولات هایتک میتواند باشد.
مدیریت محصولات هایتک
محصولات هایتک میتوانند با مدیریت درست و پیشگیری از اشتباهها بازار خوب و پررونقی پیدا کنند. از جمله اشتباههای مدیریتی که میتواند منجر به ناکارآمدی محصولات هایتک شود، عدم نیازسنجی دقیق بازار، سرعت بیش از حد ارتقای محصول یا در مقابل رها کردن محصول به حال خود، نداشتن تنوع در محصولات و سوءمدیریت شبکهای است. چنین مشکلاتی میتواند بازار این محصولات دنیای مدرن را با مشکلات اساسی از جمله عدم استقبال مشتری مواجه کند.
مدیران بخش هایتک موظف هستند برای بهتر شدن بازار محصولاتشان همزمان کیفیت و زمان ارائه محصول را در نظر بگیرند. این امر میتواند شبکهای از مشتریها را برای آنها ایجاد و موفقیت و سودشان را ادامهدار کند.
درواقع آنچه مدیران ارائهدهنده محصولات هایتک را در کارشان موفق میدارد این است که در فواصل زمانی منظم محصولاتی بهروز و مطابق با پیشرفت فناوری را ارائه دهند. مدیران این بخش میتوانند با برندسازی و تبلیغات درست و هدفدار در این امر موفقیتهای زیادی کسب کنند. البته این مدیران باید توجه داشته باشند که اگرچه ایجاد توازن میان کیفیت محصول و سرعت ارائه آن مهم است، اما مهمتر از آن کیفیتی است که یک مشتری را به دهها مشتری تبدیل میکند.