براساس اخبار منتشرشده، آمازون به منظور رقابت با اپل و اسپاتیفای به دنبال خرید استارت آپ Wondery با قیمت ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار است.
به گزارش زومیت، تاریخچه پادکست به حدود دو دهه پیش بازمی گردد، اما از سال ۲۰۰۴ به بعد این پدیده گسترش و محبوبیت خود را آغاز کرد؛ به طوری که در همان سال کاخ سفید تعدادی از سخنرانی های جرج بوش را به صورت پادکست آماده و روی وبگاه رئیس جمهور آمریکا منتشر کرد. اکنون محبوبیت سرویس های مبتنی بر پادکست بیش از هر زمان دیگری شده است و غول های تکنولوژی در حال رقابت برای کسب سهم بیشتری از این بازار محبوب و پردرآمد هستند. براساس اخبار منتشرشده، گفته می شود آمازون به صورت اختصاصی در حال مذاکره برای خرید استارت آپ پادکست Wondery است؛ شرکتی که چندین محتوا برای اپل تی وی پلاس اقتباس کرده است.
طبق گفته های وال استریت ژورنال، ارزش Wondery بیش از ۳۰۰ میلیون دلار برآورد می شود، اما به نظر می رسد هنوز مسئله قطعی نشده و ممکن است مذاکرات بی نتیجه بماند. Wondery به عنوان آخرین استارت آپ مستقل مبتنی بر محتوای پادکست، می تواند فرصتی ایده آل برای یک غول فناوری یا رسانه ای باشد تا رشد و آینده خود را در این زمینه تضمین کند. در اوایل ماه نوامبر، گفته می شد اپل، سونی و چند شرکت دیگر به خرید Wondery علاقه مند هستند که قیمتش در آن زمان ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار برآورد می شد. حال وضعیت انحصاری گفت وگوهای واندری و آمازون حاکی از آن است که سایر معاملات تقریبا متوقف شده و شانس آمازون برای تصاحب شرکت مذکور بیش از اپل و سونی است.
براساس آمار، شبکه پادکست Wondery بیش از ۸ میلیون شنونده جدید در ماه جذب می کند و در سال جاری میلادی از طریق تبلیغات و صدور مجوز برای شبکه های تلویزیونی، در صدد افزایش درآمد به بیش از ۴۰ میلیون دلار است. شرکت یادشده با اپل ارتباط نزدیکی دارد و اکنون، غول فناوری کوپرتینویی براساس پادکست های Wondery، دو مجموعه برای اپل تی وی پلاس توسعه می دهد.
آمازون به طور مداوم در بخش محتوای صوتی در حال پیشرفت و گسترش است و در اوایل سال ۲۰۲۰، سرویس استریم موسیقی اش در رتبه بندی تعداد کاربر پس از اپل موزیک و اسپاتیفای در رتبه سوم قرار گرفت، اما در نقطه مقابل اپل و اسپاتیفای در محتوای پادکست از آمازون وضعیت به مراتب بهتری دارند؛ به طوری که اپل پادکست (Apple Podcast) یکی از محبوب ترین سرویس های مبتنی بر پادکست محسوب می شود و اسپاتیفای با محتوای اورجینال و انحصاری، رشد قابل توجهی تجربه کرده است. از این رو آمازون با خرید واندری به دنبال کم کردن فاصله با دو رقیب دیرینه است.