آلیکو دنگوته (Aliko Dangote) میلیاردر نیجریهای و صاحب گروه دنگوته (Dangote Group) است. گروه دنگوته بزرگترین مجتمع صنعتی در غرب آفریقا و یکی از بزرگترینها در آفریقاست که در زمینه اجناسی مثل سیمان، شکر، آرد، نمک، پاستا و... فعالیت دارد و بیش از 26 هزار نفر در این صنعت مشغول به کار هستند. در ژانویه 2015، ثروت دنگوته 6/18 میلیارد دلار تخمین زده شده است. مجله فوربس دنگوته را به عنوان شصتوهفتمین مرد ثروتمند جهان و ثروتمندترین مرد آفریقا ردهبندی کرد. گروه دنگوته کارش را با یک شرکت تجاری کوچک در سال 1977 آغاز کرد و به یکی از بزرگترین گروههای صنعتی در نیجریه تبدیل شد.
آلیکو دنگوته در خانوادهای بسیار سرشناس در غرب آفریقا بزرگ شد و پدربزرگش یکی از ثروتمندترین مردان آن زمان بود. او درباره دوران کودکیاش اینچنین میگوید: «به خاطر میآورم زمانی که در مدرسه ابتدایی بودم، جعبههای شکر را میخریدم و آنها را میفروختم و پول درمیآوردم. حتی در آن زمان هم بسیار به تجارت علاقهمند بودم.»
در کسبوکاری که آشنایی دارید سرمایهگذاری کنید
دنگوته این نکته را از یکی از درسهای قدیمی سرمایهگذاری در یک کتاب آموخته است. او در سنین کمروحیه کارآفرینی داشت و توسط پدربزرگش، کسی که از ثروتمندترین مردان منطقه در زمینه فروش اجناس بود، پرورش داده شد.بعد از فارغالتحصیلی از دانشگاه الازهر (Al-Azhar) مصر، در 21 سالگی 3 هزار دلار از عمویش قرض کرد و کسبوکار خودش را راهاندازی کرد، اما از کسبوکار خانوادگیاش دور نشد. او با پولی که قرض کرده بود برنج، شکر و سیمان را از خارج کشور به قیمت عمده وارد میکرد و در مناطق محلی با افزایش قیمت میفروخت. این تجارتی بود که او از پدربزرگش آموخته بود. دنگوته قادر بود برای رسیدن هرچه سریعتر به موفقیت سرمایهگذاری کند.
یک برند بسازید و آن را از بین نبرید
آلیکو دنگوته معتقد است یکی از رازهای موفقیت کسبوکارهای کوچک «قدرت برند» است. «برای موفقیت در یک کسبوکار، باید برندی بسازید و هرگز آن را از بین نبرید.یکی از مزیتهای رقباتی من زمانی که در صنعت سرمایهگذاری کردم برند «دنگوته» بود، برندی که با پشتکار و در پی تجارت کالا ساختم.» زمانی ارزش کوکاکولا حدود 3 میلیارد دلار تخمین زده شده بود، اما نام این برند به تنهایی 80میلیارد دلار ارزش داشت. این قدرت یک برند است. برندتان میتواند اعتبار شما را در روزهای سخت حفظ کند، همچنین میتواند یک مزیت رقابتی بسیار قوی برای کسبوکار کوچکتان باشد.
اهمیت ندارد کارتان را از کجا شروع کنید
بیشتر وقتها آنچه ما را از شروع یک کسبوکار بازمیدارد، این است؛ «کسبوکار خوبی که میتوانم شروع کنم، چیست؟» بیشتر مردم چنین کسبوکار خوبی را پیدا نمیکنند، زیرا در واقع چنین کاری وجود ندارد. دنگوته در این باره میگوید: «من کسبوکارم را با یک کار بیاهمیت آغاز کردم. منظورم یک کار احمقانه است که امروز از فکر کردن به آن متنفرم.» آلیکو کارش را با فروش شکر آغاز کرد، اما امروز کسبوکار کوچکش به عنوان یک صنعت بزرگ در زمینههای مختلف شناخته میشود. اینکه چگونه و از کجا کارتان را آغاز کنید، واقعا بیاهمیت است. تنها مسئله حائز اهمیت اراده و خواست شما در پرداختن بهای موفقیت، سخت جنگیدن و متمرکز ماندن است.
کارتان را به سرگرمیتان تبدیل کنید
دنگوته این نکته را اینگونه توضیح میدهد؛ یکی از دلایلی که افراد در همان ابتدا ثروتمند میشوند این است که آنها انرژیشان را روی حرفه و کسبوکاری متمرکز میکنند که عاشقش هستند. این مسئله به این افراد کمک میکند تا به سختی کار کرده و احساس کنند هنوز کارهای زیادی برای انجام دادن دارند. در این روش کاری که انجام میدهند، چیزی جز سرگرمی برایشان نیست. به عبارت دیگر، زمانی که از بیشتر افراد ثروتمند میپرسید سرگرمیتان چیست، به طور معمول چیزی را میگویند که با کسبوکارشان به نوعی در ارتباط است.
مثلا ممکن است سرگرمی یک فوتبالیست تماشای فوتبال باشد. آلیکو دنگوته نیز در این باره در مصاحبهای گفته بود: «عاشق تماشای تلویزیون هستم.» شاید عجیب به نظر برسد، اما او میگوید مطالبی را درباره بسیاری از افراد ثروتمند و موفق خوانده که عاشق تماشای تلویزیون هستند، البته تماشای بیش از حد تلویزیون پشیمانتان خواهد کرد، اما کسانی مثل دنگوته به تماشای برنامههای مربوط به کسبوکار و مدیریت مینشینند.