درخواست کمک مالی یکی از سختترین کارهایی است که میشود کرد! اما این کاری است که موسسات خیریه ناچارند همیشه انجام بدهند. در زندگی پرسرعت دنیای امروز کمتر کسی توقف میکند تا بشنود شما برای چه کسانی کمک جمع میکنید و درخواست چقدر پول دارید. اما با کمک قدرت شبکههای اجتماعی، حالا فقط ایدههای خوب هستند که میتوانند جلب توجه کنند و شما را به هدف برسانند. یک تحقیق در Ipsos نشان داده 22درصد از کاربران شبکههای اجتماعی درصورتی که دوستی را در صفحه فیسبوک یا توییتر یک برند ببینند بیشتر احتمال دارد از آن خرید کنند. شبکه اجتماعی روی تصمیمات برای خرید تاثیر میگذارد و خیریهها میتوانند از این خاصیت برای جمعآوری کمکهای مالی استفاده کنند.
توییتر
ممکن است متعجب شوید اگر بدانید چندین نفر از توییتر بهعنوان یک منبع خبر استفاده میکنند. براساس تحقیق موسسهPew، 39درصد کاربران این شبکه اجتماعی گفتهاند بیشترین اخبارشان را از توییتر دریافت کردهاند. اخباری که اگر توییتر نبود در هیچ جای دیگری نمیخواندند. از توییتر میتوان برای مخابره اخبار خیریهها استفاده کرد. منتشر کردن رویدادهای جدید باعث میشود افرادی که آنها را میخوانند احساس کنند ارتباط نزدیکتری دارند و بخشی از ماجرا هستند. حتی اگر آن رویدادها کیلومترها دورتر در حال رخ دادن باشد. افراد به این ترتیب بیشتر احساس میکنند که تمایل به کمک کردن دارند. چون شما کمک کردهاید اخبار را بشنوند و پیگیر رویدادهای مربوط به حوزه شما باشند.
یک راه خلاق برای تشویق آنها به کمک توییت کردن لینکهایی است که آنها را به صفحه اصلی شما در اینترنت راهنمایی میکند. به آنها بگویید کمکشان چه تغییری در دنیا ایجاد میکند. میتوانید هر بار که کمکی به دستتان رسید در پیغامی برای آنها توضیح دهید که کارشان چه اهمیتی داشته، به آنها بگویید با پولشان چند گرسنه سیر شدهاند، یا چند نفر به آب سالم دسترسی پیدا کردهاند و... این کار باعث میشود آنها به کمک دوباره و اهدا بیشتر علاقهمند شوند.
فیسبوک
در حالی که توییتر برای انتشار اطلاعات مختصر و مفید خوب است، از فیسبوک میتوانید برای تعریف کردن داستانها استفاده کنید. دنیای نیازمندان و بیماران پر از قصههای تاثیرگذاری است که مردم را به کمک تشویق میکند. اگر فضایی فراهم کنید تا مخاطبانتان هم بتوانند قصههایشان را تعریف کنند و درباره قصههای شما نظر بدهند، صفحه شما جذابیت بیشتری پیدا میکند. مثلا در صفحه خیریه «آرزو کن» یا Make A Wish در فیسبوک تصویر و داستان هزاران بچه وجود دارد که این سازمان در تلاش است آنها را با کمک مردم به نیازهایشان برساند. قصهها در فیسبوک نقش کلیدی بازی میکنند.
پینترست
یک مطالعه درباره شبکه اجتماعی پینترست در Shareaholic نشان داده 21درصد کاربران بعد از فالو کردن از این سایت خرید کردهاند. شاید برای آنها سخت نباشد که بعد از فالو کردن خیریهها به آنها هم کمک کنند. میتوانید با ساختن پین بورد شروع کنید و عکسهایی از موضوعی که به کار شما مربوط میشود منتشر کنید. مثلا Habitat for Humanity تصاویری از داوطلبان در حال ساخت خانه در سراسر جهان به اشتراک میگذارد و تلاش میکند داوطلبان بیشتری را جذب کند. تصاویر در تکان دادن افراد برای کمک کردن موثرند و این شبکه اجتماعی فرصت خوبی را برای این کار ایجاد میکند. همچنین میتوانید تصاویری از آنچه در خیریه شما فروخته میشود منتشر کنید تا با فروش اشیا پول بیشتری جمعآوری کنید.
یوتیوب
کمپینهای یوتیوبی هم نقش موثری در تشویق به اهدا کردن داشتهاند. ویدئوها باید درباره نیازهای خیریهتان تهیه شوند و اهدافی که کمپینتان دنبال میکند. باید مردم را تحت تاثیر قرار دهید تا خودشان فعالانه وارد کمپین شوند و محتواهای تولیدیشان را به اشتراک بگذارند. لایک کردن به تنهایی کافی نیست، آنها باید با رویدادها درگیر شوند و خودشان هم تولید کنند و هم فعال شوند. از آنها بخواهید ویدئوهایشان را برای شما بفرستند تا شما آنها را به جایشان آپلود کنید. فراموش نکنید که ویدئوها باید درخواست کنند تا مخاطبشان فعالتر باشد و کمک عملی انجام دهد.
گوگلپلاس
امکان برگزار کردن وبینار یا سمینار اینترنتی در گوگل پلاس برای خیریهها مهم است و میتواند دیگران را به آنها جذب کند. وبینارها میتوانند جلساتی برای ارائه اطلاعات باشند که به مردم اطلاعاتی درباره یک مسئله یا رویداد میدهند. در این شبکه اجتماعی هم درخواست برای کنشگری اهمیت دارد و مخاطبان در معرض خطر توهم فعالیت قرار دارند. آنها باید بدانند چه اقدام عملی برای مسائل میتوانند انجام دهند و چه طور باید این کار را بکنند. در این رسانه اجتماعی هم زمان کافی برای تعریف کردن قصهتان دارید و میتوانید افراد را بهتر تحت تاثیر قرار دهید.