پرسش: یک تولیدکننده تجهیزات آشپزخانه هستم و قصد دارم محصول جدیدی را وارد بازار کنم، اما نمیدانم ورود به کدام بازار برای من بهتر است. چطور میتوانم بهترین انتخاب را داشته باشم؟
پاسخ کارشناس: پیشنهاد میکنیم در ابتدا یک برنامه آزمایشی برای شناخت بازارهای موجود ترتیب بدهید و از این طریق در یک یا چند منطقه جغرافیایی، اطلاعاتی را درباره نام تجاری، نوع مصرفکننده و رقبایتان بهدست بیاورید. برای این آزمایش باید بازارهایی را انتخاب کنید که از نظر جغرافیایی پراکنده باشند. اگر تمام آزمایشهایتان روی یک منطقه معین متمرکز باشد، نتایج به دست آمده قابل اطمینان نخواهد بود. در ضمن این آزمایشها باید حداقل شش ماه اجرا شود. هرچه این زمان بیشتر باشد، آزمایش معتبرتر خواهد بود.
در انتخاب بازار برای آزمایش باید بازارهایی را انتخاب کنید که معیارهای موردنظر شما را دارا هستند. در ابتدا شما به بازاری نیاز دارید که توزیع بالایی در آن داشته باشید. هنگامی که توزیع مناسب را پیدا کردید، باید بازارهایی را بیابید که شرایط برآوردن میانگین فروش را دارا باشند. اگر سهم بازار شما 70 درصد باشد، شانس بالا بردن آن تا حدود 20 درصد را دارید، اما اگر بازاری را انتخاب کنید که سهمتان در آن تنها 20 درصد است، در بهترین حالت ممکن است به سهم 40 درصدی برسید.
در پایان تاکید میکنیم که تمام این قوانین، قوانینی کلی است و ممکن است کسبوکار یا محصول شما شرایطی کاملا متفاوت و مغایر با پیشبینیها را تجربه کند. بنابراین توصیه میکنیم قبل از هر کاری با چند کارشناس خبره مشورت کنید و بعد اقدامات مورد نظر خود را انجام بدهید.