مجله تخت گاز: کیا سورنتو در ایران سابقه خوبی دارد و حضورش در ایران با تولید نخستین نسلش همراه بود. حضور سورنتو در ایران همواره در سایه هیوندای سانتافه بوده و همیشه رقابت سختی با همتای کرهایش داشته است. اما در یکی دو سال اخیر و با وضع محدودیتهای گمرکی، واردات سورنتو به ایران نیز تحت الشعاع قرار گرفت. چرا که پیشرانهاش بیش از ۲۵۰۰ سی سی حجم داشت و اجازه ورود به کشور را کسب نکرد. همین عامل باعث شده تا راه برای سانتافه جدید باز شود و خیلی از طرفداران سورنتو را نیز به ناچار به سمت خود بکشاند.اما داستان جدیدترین مدل سورنتو که در واقع نسل سوم این شاسی بلند موفق به شمار می رود، کاملا متفاوت است.
یک شاسی بلند جذاب که نظر اکثر نشریات خورویی معتبر را به خود جلب کرده تبدیل به یکی از مناسب ترین انتخاب ها در کلاس خود شده است. طراحی ظاهری سورنتو جدید هنر پیتر شرایر، طراح معروف کیا است. سورنتو در ظاهر زرق و برق سانتافه را ندارد و از این جهت ظاهر آن ماندگارتر و چشم نوازتر است.همچنین از این نکته نیز نمی توان گذشت که در قسمت عقب سونتو به شاسی بلندهای فورد و شورولت شباهت زیادی دارد و قوس روی دربهایش هم بی شباهت به شاسی بلندهای المانی نظیر پورشه کاین نیست. در کل می توان گفت از نظر طراحی، فاصله زیادی با رقبای کره ای دارد.
رینگهای ۱۹ اینچی تاثیر به سزایی روی ظاهر سورنتو داشتهاند و فرم مناسب پنجرههای جانبی، دید بهتری از سانتافه را برایش به ارمغان آورده است.طراحی کابین سورنتو نسبت به سانتافه ساده تر و ارامش بخش تر است. سادگی دکوراتیو کابین و زیاد نبودن تعداد دکمه ها و ابزارک ها باعث شده تا کابین سورنتو بر خلاف سانتافه ارگونومی مناسبی داشته باشد و گیج ککنده نباشد. همچنین ۱۰ سانت طول بیشتر بدنه نسبت به سانتافه، فضای جاداری برای کابینش به ارمغان آورده. سورنتو بر خلاف سانتافه از صنلدی های ردیف سوم نیز بهره می برد که البته چندان جادار و راحت نیستند.
سقف پاناروما نیز زیبایی کابین را دو چندان کرده است. کیفیت کابین سورنتو در کل از سانتافه بالاتر است و از این نظر میتوان آن را با خودروهای اروپایی مقایسه کرد.به علاوه کمتر از محصولات هیوندای مورد دست کاری وارد کنندگان متفرقه قرار گرفته و از سانتافه قابل اطمینان تر است. صندلیها فرم راحتی دارند و با بالشتکهای پهلویی و جاپایی وسیع جای هیچ گله ای را باقی نمی گذارند. صندلی های جلو به صورت الکتریکی تنظیم می شوند و تنظیمات آنها در سیستم حافظه قابل ذخیره است. همچنین صندلیهای جلو و عقب از از گرمکن و سردکن نیز بهره میبرند.
سیستم تهویه مطبوع سورنتو قدرت مناسبی دارد و به صورت برقی برای ردیف جلو و عقب به صورت مجزا تنظیم می شود. عایق بندی کابین نیز از مدل های قبلی بهتر شده و کابین ارام تر و کم تنش تری دارد. درب صندوق بار به صورت برقی باز و بسته می شود و به حسگر نزدیک شدن افراد برای باز شدن مجهز شده.سورنتو با سه پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۳ لیتری، ۲ لیتری توربو و ۲.۴ لیتری عرضه می شود. همچنین ۵ نوع تیپ تجهیزاتی برای آن در نظر گرفته شده و در دو نوع دو دیفرانسیل و دیفرانسیل جلو تولید می شود.
اما از این میان، سورنتو با نمونه مجهز به پیشرانه ۲.۴ لیتری دو دیفرانسیل در ایران حضور پیدا کرده است.پیشرانه ۲.۴ لیتری سورنتو به سیستم gdi تزریق مستقیم سوخت مجهز شده۱۸۸ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتون متر گشتاور تولید کند که از این نظر روی کاغذ از سانتافه وضعیت بهتری دارد. نیروی محرکه تولید شده به هر چهار چرخ منتقل می شود و قفل دیفرانسیل نیز در مسیرهای آفرودی به کمک راننده میاید. سه حالت رانندگی اکونومی، اسپرت و معمولی برای سورنتو تعریف شده که در نرم ترین حالت، جذب ضرباتش از سانتافه پر سر و صداتر است.
فرمان سورنتو دقیق اما بی روح است. سواری اش هم به لطف استفاده از سیستم کنترل پایداری الکتریکی بهتر از قبل شده و عملکرد سیستم تعلیقش نیز از قبل بهتر است. سورنتو جدید مقاوم تر و مستحکم تر از قبل است و ۵۲.۷ درصد بدنه آن از فولاد با مقاومت کششی بالا تشکیل شده که این عدد ۲ برابر قبل است.همچنین استفاده از سامانه های کنترلی نظیر نمایشگر نقطه کور، ایمنی سواری با سورنتو را تامین می کند. به لطف بهره گیری از دوربین عقب و سیستم کمکی پارک، در پارک کردن نگرانی با توجه به ابعاد بزرگ بدنه استفاده نمی شود.
رقبای داخلی و خارجی
Hyundai Santafe
Honda CRV
Toyota RAV4
پیشنهاد نهایی
سورنتو پیش از این در ایران تنها هیوندای سانتافه را به عنوان رقیب اصلی در مقابل خود می دید. اما مدل جدیدش در ایران، علاوه بر سانتافه جدید، باید با رقبای قدرتری همچون هوندا crv و میتسوبیشی اوتلندر نیز دست و پنجه نرم کند. اما به نظر می رسد این بار با دست پرتری از رقیب هم وطنش به میدان آمده و مشخصات جذاب تری دارد.
شما می توانید جهت اطلاع از آخرین قیمت خودروهای کیا به سرویس قیمت روز فرصت امروز مراجعه کنید.