سیستم پخش و توزیع قوی همیشه به شرکت قدرت میدهد. وقتی سیستم پخش یک شرکت قوی باشد، حضور همیشگی شرکت را در بازار تضمین میکند. معمولا شرکتها با توزیع و پخش قوی راحتتر میتوانند محصول جدیدی را در سبد کالایی خود قرار دهند و هزینه کمتری را برای تبلیغات آن محصول صرف میکنند. این سیستم قوی گاهی میتواند سهم بیشتری از بازار را نیز نصیب شرکت کند. شرکتهایی که در این زمینه قدرتمند هستند، معمولا کالاهای دیگر شرکتها را نیز توزیع میکنند و از این طریق آنها را نیز تحت کنترل خود در میآورند.
درحال حاضر اکثر شرکتها از سیستم پخش مویرگی استفاده میکنند؛ سیستمی که درآن نیاز به تعداد زیادی اتومبیل توزیع و پخش است. ماشینهایی که میتوانند وسیله خوبی برای تبلیغات شرکتها باشند و مانند یک رسانه برای شرکت عمل کنند. این رسانه در خدمت شرکت است و مدیر به راحتی میتواند آن را کنترل کند و هزینه زیادی نیز بابت آن صرف نکند. از ماشینهای پخش درتمام دنیا بهعنوان رسانهای تبلیغاتی استفاده میکنند.
معمولا طرحهای تبلیغاتی جذابی روی این ماشینها کشیده میشود و هنگام تردد در سطح شهر در مقابل چشم هزاران مخاطب و مشتری قرار میگیرد. شاید شرکتها آگهیهای تبلیغاتی فراوانی را برای معرفی محصول تازه خود طراحی کنند، اما هیچکدام از این آگهیها به اندازه این ماشینها دیده نشود.
مدتی بود که از اتوبوسها بهعنوان رسانه استفاده میشد، اما برخی عنوان کردند که شرکتها اجازه استفاده از ماشینهای پخش بهعنوان تبلیغات را ندارند و این محدودیت را راهنمایی و رانندگی ایجاد کرده است. عنوان میشد که امکان دارد این وسیله باعث جلب توجه رانندگان شود و حین رانندگی برای آنها خطر ایجاد کند.
اما به نظر میرسد این مشکل برطرف شده و در حال حاضر بسیاری از شرکتها از این وسایل بهعنوان رسانه تبلیغاتی استفاده میکنند. برخی از آن به منظور معرفی محصول جدید خود استفاده میکنند و برخی دیگر، طرحی تبلیغاتی از محصولات خود را روی آن طراحی میکنند و روی برخی دیگر از این اتومبیلها هم فقط نام و لوگوی برند نقش میبندد. برای مثال شرکت کاله از این رسانه برای تبلیغات محصول جیتوی خود استفاده کرده بود.
طرح گرافیکی این شرکت که در راستای کمپین محصول جیتوی کاله طراحی شده بود، روی اتومبیلهای پخش محصولات کاله نقش بست و بازخوردهای زیادی را نیز به همراه داشت. مثال دیگر اینکه این روزها شرکت میهن همان طرح تبلیغاتی را که به منظور معرفی محصول تازه خود دبل میکسبری روی بیلبوردها دارد روی ماشینهای پخش خود نیز حک کرده است. برخی دیگر از شرکتها مانند سنایچ و تکدانه نیز از طرح میوهها و محصولات خود روی این ماشینها استفاده کردهاند.
این طراحیها معمولا نمای زیبایی به ماشینهای پخش میدهد؛ ماشینهایی که مدام در سطح شهر در حال گردش هستند و این تصاویر را به گروه زیادی از مخاطبان نشان میدهند. بسیاری از برندهای مطرح جهان در حوزههای مختلف این مسیر را طی کردهاند و دائم از این وسیله تبلیغاتی استفاده میکنند. اگر در کشور ما نیز این وسیله رونق پیدا کند، میتوانند کمک بزرگی در کاهش هزینههای تبلیغاتی شرکتها باشد، از طرفی شرکتها مجبور میشوند ظاهر این وسایل را نیز تمیز و چهره غبارگرفته آنها را نو کرده و بر زیبایی فضای شهری بیفزایند.