چهارشنبه, ۱۳ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Wed, 3 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

برگزاری نمایشگاه های تجاری و مالی در بیشتر كشورهای جهان با هدف توسعه و ایجاد رونق امری متداول است به طوری كه شركت ها و بنگاه های اقتصادی با توجه به شعار و اهداف انتخابی خود تلاش می كنند بیشترین بهره را از این تجمع مردم و مسوولان در این ركود اقتصاد موجود جهانی داشته باشند.  

به گزارش روابط عمومی بانک ایران زمین، سیدمحمد حسین استاد، مدیر روابط عمومی این بانك گفت: با نگاهی به نمایشگاه های مختلف در جهان و عملكرد اقتصادی كشورهای برگزار كننده مشاهده می شود كه بسیاری از این كشورها با شناسایی درست و دقیق خود از گره های اقتصادی و رقبای خود در بازارهای هدف اقدام به برگزاری نمایشگاه های تخصصی می كنند.

مدیر روابط عمومی بانک ایران زمین در ادامه بیان کرد: در تعریفی گویا و كوتاه، نمایشگاه را می توان تبلیغی زنده نامید، زیرا در نمایشگاه عواملی چون تولید كننده، توزیع كننده، مصرف كننده و كالا یا خدمات در یك زمان و مكان مناسب گرد هم می آیند. نمایشگاه مكانی جهت به نمایش گذاردن توانمندی ها و پیشرفت های یك منطقه یا كشور در زمینه های گوناگون است، همچنین برگزاری نمایشگاه موجب افزایش و بالا رفتن سطح اطلاعات و دانش عمومی، علمی و فنی بازدیدكنندگان می شود.

نمایشگاه هایی همچون اكسپو و یا نمایشگاه تخصصی جهانی كه با نظم خاصی از تمامی كشورها برای حضور در آن ها دعوت می شود نشان دهنده این موضوع است كه بسیاری از كشورها همگام با تدوین استراتژی های توسعه ای خود تلاش می كنند ضمن جذب منابع مالی، بازارهای كشورهای همسایه و یا تمامی كشورهایی كه ارتباط سیاسی مستحكم با آن ها دارند را در هدف اقتصادی خود قرار دهند.

از سویی دیگر در كشورهای در حال توسعه و توسعه یافته با هدف شناسایی بیشتر سرمایه گذاران و نمایش دستاوردهای سالیانه بنگاه های اقتصادی اقدام به برگزاری نمایشگاه مختلف در تمام حوزه ها و بازارها می كنند كه همین امر موجب شده است كه بسیاری از فعالان اقتصادی برای اطلاع از پیشرفت های جدید و نوآوری همواره خود را به این نمایشگاه برسانند.

بررسی ها نشان می دهد ارتباطی كه در یك نمایشگاه میان غرفه دار و بازدید كننده برقرار می شود می تواند تا دو سال بعد از نمایشگاه همچنان دوام داشته و تاثیر گذار باشد. در حال حاضر، نمایشگاه از شكل ابتدایی گذشته اش بسیار فاصله گرفته و كاركردهای آموزشی، تبلیغاتی و اطلاعاتی آن، بسیار اهمیت پیدا كرده است.

حضور در نمایشگاه ها  از جمله فعالیت هایی است كه در زمینه بازاریابی و توسعه فروش محصولات مقرون به صرفه است و در آنجا شركت ها و بنگاه های اقتصادی فرصتی را برای دیدار و حضور در كنار مشتریان پیدا می كنند. شركت كنندگان در نمایشگاه در مدتی محدود و معین و در مكانی با تسهیلات و امكانات مناسب ، فرصت های بی شماری را برای تحقیق و بررسی وضعیت بازار، دیدار با رقبا و تماشای آخرین دستاوردها در زمینه های گوناگون به دست می آورند .

دردنیای معاصر از نمایشگاه ها و مجموعه ای از فعالیت هایی كه منجر به شكل گیری و برگزاری آن می شود تحت عنوان صنعت نمایشگاهی یاد می شود. زیرا صنعت صرفاً به تغییر شكل مواد اولیه با استفاده از ماشین آلات و ابزار و تبدیل آن به محصولات مورد استفاده در زندگی روزمره اطلاق نمی شود بلكه مجموعه فنـون مدیریتی و نرم افزارهایی كه بتواند با به كارگیری ابزار و روش های اولیه درسایه بهره گیری از نیروی اندیشه موجبات پدیدآوردن ویا ارتقاء بازده اقتصادی در زمینه های اقتصادی شود نیز صنعت محسوب می شود.

امروزه در كشورهای مختلف جهان از جمله كشورهای آلمان، انگلیس، فرانسه، امارات متحده عربی، هنگ كنگ و سنگاپور كه فعالیت های نمایشگاهی درآن ها رونق بسیار داشته وبه طور رقابت آمیزی در این عرصه فعالیت می كنند، سازماندهی و برپایی نمایشگاه ها درآمدهای سرشاری را به ارمغان می آورد.

علاوه بر این فعالیت های نمایشگاهی موجبات پویایی سایر بخش های اقتصادی را نیز فراهم می كند. به طوری كه بهره گیری ازروش ها و تكنیك های علمی مبتنی بر برنامه ریزی هدفمند و جامع در فرآیند برپایی و استفاده از نتایج برگزاری نمایشگاه ها می تواند نوید بخش رونق اقتصادی در دوره ركود باشد و یا منجر به رشد اقتصادی در مرحله رونق شود.

در كشورمان نیز سال هاست كه نمایشگاه های مختلف تجاری با اهداف تعیین شده دولتی و غیر دولتی در حال برگزاری است، حال با آنالیز مناسب و علمی مشاهده می شود كه برخی از این نمایشگاه با موفقیت برای فعالان اقتصادی پایان می یابد و برخی دیگر نیز تنها نمایش و كسب درآمد برای متولیان برگزاری آن است.

در حوزه بازار پولی كشور نیز در ۱۰ سال گذشته نمایشگاه بانك، بیمه و بورس با هدف شناسایی بازارهای جدید و نیز معرفی خدمات نوین بازار مالی كشور برگزار می شود و با توجه به سیاست گذاری متولیان آن در سال های قبل و سلایق مختلف سیاسی و دولتی مشخص می شود كه هریك از آن ها به نوعی تلاش كرده اند تا بهترین خدمات را به شركت كنندگان ارائه دهند تا آن ها در فرصت پیش آمده در این نمایشگاه برای توسعه فعالیت های خود استفاده كنند.

اما نكته ای كه در این خصوص شاید در سال های گذشته و از چشم كارشناسان و مجریان برگزاری چنین نمایشگاهی مغفول مانده است نحوه تعامل بانك ها و بیمه ها با مردم در شرایط زندگی روزمره است زیرا هریك از این بنگاه ها با توجه به شعباتی كه در سطح شهر دارند و استفاده از فضای مجازی و محیطی با مشتریان خود ارتباط برقرار كرده و اطلاعات مورد نظر در این عرصه تبادل می شود و به نوعی شاید نیازی به برگزاری نمایشگاه وجود نداشته باشد این نكته ای است كه همیشه باید در خصوص برگزاری نمایشگاه ها مختلف به ویژه در حوزه مالی كشور مورد توجه ویژه قرار گیرد.

اما از سویی دیگر با نگاهی به عملكرد بسیاری از كشورهای توسعه یافته مشاهده می شود برگزاری نمایشگاه ها تخصصی با در نظر گرفتن استراتژی های متعددی همچون جذب سرمایه های خارجی و یا آشنایی شركت های چند ملیتی با فعالیت های بانكی آن كشور است و این مجموعه های اقتصادی تلاش كرده اند با استفاده از تجارب سایر كشور ها بیشترین منفعت رابرای خود و بازار مالی شان كسب كنند.

در كشور ما نیز به دلیل پراكندگی تصمیم گیری ها و وجود بسیاری از قوانین نامتوازن بازار مالی كشور با تلاطم های متعددی مواجه است و از سویی دیگر به دلیل تحریم ها و نبود استانداردهای مهم جهانی بازار مالی كشور ارتباطش با بازارهای بین المللی محدود و در چارچوب های خاص دولتی است.

لذا با توجه به فضای پیش روی اقتصاد كشورمان در سطح بین الملل از همین امروز باید استراتژی برگزاری نمایشگاه های تخصصی در حوزه پولی و سرمایه كشور برای سال های آتی مشخص شود و تنها به برگزاری نمایشگاه با توجه به استقبال كنندگان داخلی بسنده نشود.

فضای اقتصاد جهانی و تغییرات مدل های رفتاری اقتصادی این باور را باید ایجاد كند كه بازار سرمایه و پولی كشور درهای خود باید را برای حضور كشورهای دیگر آماده كند اقدامی كه با درگیر شدن سرمایه گذاران خارجی می تواند منجر به عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی شود بنابراین با توجه به جهت گیری دولت در خصوص حضور در عرصه های بین المللی باید تعیین اهداف این حضور را آغاز كنیم كه اگر این كار را نكنیم فردا پشیمان خواهیم شد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/egoCmt7Q
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگراماجاره خودرو در دبیست مدیریتیواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتا
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه