ارتباط با شبکههای گسترده تجاری و البته دستیابی به اطلاعات شرکتهای سراسر جهان آرزویی بزرگ برای صاحبان سرمایههای کوچک در سراسر جهان است که با توجه به رشد دنیای مجازی از طریق صفر و یکهایش این امر هماکنون میسر شده است و وبسایتهای مختلفی در این زمینه فعال شدهاند.
یکی از این وبسایتها که بسیاری از صاحبان کســبوکارهــای کـوچک بهخصوص در منطقه خاورمیانه و شمال افریقا روی امکانات آن حساب ویژه باز کردهاند شبکه اجتماعی Linkedin است.
این وب سایت که بیشتر همانند یک شبکه اجتماعی فعالیت خود را آغاز کرده بیش از 20 میلیون متخصص و صاحبان صنایع در خاورمیانه و شمال افریقا عضو دارد که هماکنون بهعنوان فرصتی مناسب برای توسعه کسبوکار از آن یاد میشود و زمینهساز توسعه و رونق کسبوکارهای متعددی بهخصوص در امور زیربنایی و صنعت گردشگری در این منطقه از دهکده جهانی بوده است.
اهمیت استفاده از این شبکه مجازی با تمام امکاناتش اطلاع گرفتن از اکثر همایشها و کنفرانسهای مربوط به حرفه و شغل اعضا و همچنین تبادل نظر درباره استفاده بهینه از امکانات موجود در سراسر منطقه است.
این درحالی است که برخی صاحبان صنایع که از این امکانات تاکنون استفاده کردهاند عمده امتیاز آن را استخدام آسان کارکنان متخصص و کارآزموده با سرعتی غیرقابل تصور عنوان کردهاند. در این متن قصد داریم شش راهکار استفاده بهینه از این وبسایت را به شمایی که تازه قصد عضویت در آن را دارید برایتان برشماریم تا از آن بهعنوان فرصتی مناسب جهت توسعه کسبوکار خود استفاده کنید.
1. خودتان را کامل معرفی کنید
داشتن پروفایلی کامل و دقیق در این شبکه به شما این امکان را میدهد تا مراجعهکنندگان به آن دلیل محکمی برای ارتباط داشته باشند و امتیازات ارتباط با شما را کاملا مدنظر قرار بدهند. امتیاز تکمیل پروفایل در لینکدین برای کسبوکارهای کوچک این است که متقاضیان در نخستین جستوجوی خود در میان صفر و یکهای این شبکه مجازی میتوانند با نام شرکت و تجارب کاری شما آشنا شوند که این علاوه بر صاحبان کسبوکار، برای متقاضیان کار نیز از اهمیت ویژهای برخوردار است.
مهمترین نکته در این زمینه این است که شما عکسی از خودتان در محل کارتان ضمیمه پروفایل خود کنید تا بتوانید با این کار بخشی از اطلاعات مورد نیاز مراجعهکنندگان را در اختیارش قرار دهید. این امتیاز بهویژه برای آنهایی که بهعنوان مشاور املاک فعالیت میکنند، توصیه شده است. این درحالی است که اگر بتوانید توضیح مختصری از تجارب کاری خودتان در این شبکه ارائه کنید بدون تردید متقاضیان یا مراجعهکنندگان میتوانند به سادگی درباره ارتباط با شما تصمیمگیری کرده و زمینه تجارتی مناسب را برای شما خارج از دفترتان مهیا کنند.
2. وب سایت اختصاصی شرکت را دستکم نگیرید!
شاید هماکنون بسیاری از صاحبان صنایع از اهمیت داشتن وبسایت رسمی کسبوکار خود مطلع هستند اما ارتباط این وبسایت با پروفایل شما در این شبکه جزء فراموش نشدنی موفقیت شماست.
اهمیت اتصال وبسایت شرکت به پروفایل linkedin این است که میتوانید اطلاعات تکمیلی و تمام نمودارهای پیشرفت کاری خودتان را در این وبسایت برای متقاضیان خدمات خود به نمایش بگذارید، چون ارائه تمام این اطلاعات همراه با عکس و نمودار در پروفایل linkedin غیرممکن است. درحالی که فضای وبسایت رسمی شرکت کاملا در اختیار خودتان است و میتوانید آن را به نحوی که علاقهمند هستید هدایت کنید.
اما اصلیترین مزیت این کار امکان ارسال اخبار مربوط به توسعه کسبوکار شما برای دیگران بهصورت متمرکز است تا مشتریان تازه، تشویق به همکاری با شما شوند.
3. با آغوشی باز از توصیهها و پیشنهادها یا انتقادها استقبال کنید
به عقیده کارشناسان یکی از اساسیترین راههای جذب مشتری در دنیای مجازی و شبکههایی مثل linked in استفاده از قدرت انتقادها، پیشنهادها یا توصیههاست. بدون تردید وقتی خود شما با پروفایل اختصاصی فردی در شبکههای اجتماعی برخورد میکنید به دنبال این هستید که دریابید دیگران درباره تجربه همکاری با وی به چه نتیجهای رسیدهاند.
به همین دلیل هرگز بخش مربوط به انتقادها یا پیشنهادهای صفحه اختصاصی خودتان در این شبکه اجتماعی را غیرفعال نکنید و انتقادها را بیشتر از پیشنهادها (comment) جدی بگیرید. بنابراین هرروز صفحه اختصاصی خودتان را مرور کنید و در صورت دریافت انتقاد یا پیشنهادی به سادگی به آن پاسخ دهید و با طرف مقابل خود ارتباط برقرار کنید، با این روش مسئولیتپذیری و جایگاه کسبوکارتان را به دیگران بیان خواهید کرد.
4. تشکیل گروهی از متخصصان
بــدون تردیــد موفقیــت کسبوکارهای کوچک با همفکری گروهی از متخصصان به نتیجه بهتری خواهد رسید، بنابراین این امتیاز را نیز در دنیای مجازی جدی بگیرید و برای آن برنامهریزی دقیقی داشته باشید. متناسب با کسبوکارتان گروهی از متخصصان مقیم دیگر کشورها را در این شبکه بیابید و به آنها درخواست دوستی بدهید و همواره سعی کنید آنها را با مسائل مربوط به کسبوکارتان درگیر کنید تا آنها مجبور به ارائه نظرات خود در صفحه شخصی شما باشند. این امتیاز باعث میشود ناخودآگاه کسبوکار شما مطرح شود و مورد تایید گروه های مختلفی از متخصصان در دیگر نقاط جهان یا به نوعی بازار هدف شما قرار گیرد و کمکم مطرح شوید. فراموش نکنید هرچه گستردهتر عمل کنید موفقتر خواهید شد.
5. کسبوکارتان را با نرمافزارهای تلفن همراه تنظیم کنید
همانطور که میدانید امروز بسیاری از فعالان و تجار بینالمللی بیشتر ارتباطات کاری و البته اطلاعاتشان را از طریق موبایلهای هوشمند خود هماهنگ میکنند به همین دلیل ممکن است مدت زمان بیشتری از طریق این لوازم با دنیای مجازی ارتباط داشته باشند و هنگام نشستن پشت میزکارشان در دفترخود به انجام امور جاری و برگزاری جلسات بپردازند تا استفاده از دنیای مجازی و اینجاست که باید اهمیت استفاده از نرمافزارهای مناسب موبایلهای هوشمند را جدی بگیرید و روی آن سرمایهگذاری کنید.
بنابراین سعی کنید برای وبسایت کاری خودتان بهگونهای برنامهریزی کنید تا به راحتی در سیستمهای اندروید، اپل و بلکبری قابلیت استفاده داشته باشد. با این کار شما میتوانید در بهترین زمان ممکن یعنی زمانی که فردی به دنبال دستیابی به اطلاعات مورد نیاز خود است روی آن تاثیرگذار باشید چون شلوغی دفتر کار ممکن است مانع از دیده شدن شما باشد و همانطور که میدانید این دسته از مدیران هنگام اوقات فراغت یا آرامش خود با گوشی تلفن شان مشغول جستوجو هستند و در دفتر کار بیشتر درگیر جلسات کاری.
6. همیشه به فکر نسخه حرفهای باشید
همه میدانیم اکثر نرمافزارهای رایانهای دارای دو بخش رایگان و حرفهای هستند. کارشناسان درباره شبکههای اجتماعی مثل linkedin معتقدند اگر واقعا قصد کسبوکار و توسعه ارتباطات بینالمللی خودتان را از طریق این شبکهها دارید هرگز به نسخه رایگان آن اکتفا نکنید چون در این بخش شما اطلاعات مهمی را از دست خواهید داد و نمیتوانید کاملا از دنیای مورد نظرتان آگاهی داشته باشید. بهطور کلی در نسخه حرفهای اینگونه نرمافزارها امکاناتی مهیا شده تا شما بهتر بتوانید کسبوکار خودتان را مدیریت کنید و در عین حال متقاضیان بتوانند بیشترین و کارآمدترین اطلاعات مورد نیاز خودشان را به دست بیاورند، پس به این فکر کنید که سالانه چند دلار میتواند تجارتی چندصدهزار دلاری را برای شما به ارمغان بیاورد، پس همیشه نسخه حرفهای را انتخاب کنید.