عدم‌توسعه کشور یک درد مزمن است که به عوامل بسیاری از جمله عوامل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و تاریخی بستگی دارد. اگر به تاریخ توجه کنیم خواهیم دید که از دوره قاجار و پهلوی نیز شاهد مدیریت نا‌کارآمد هستیم. باوجود اینکه از نظر اقتصادی در شرایط مطلوبی به سر می‌بریم باز هم با مشکلات تکنولوژیکی و کمبود درآمد سرانه مردم مواجه هستیم. در حوزه اجتماعی و فرهنگی نیز ما با پدیده بیکاری و کاهش امید به زندگی و افزایش نرخ بی‌سوادی و فقدان یک رشد پایدار و مستمر در جامعه برخورد می‌کنیم. ریشه مشکلات اقتصادی کشور در بخش تولید است.

در این بخش ما شاهد موانع بسیاری از جمله کمبود سرمایه‌گذاری و مشکلاتی در بخش صنعت و کشاورزی و تورم و رکود در کوتاه‌مدت هستیم. راه برون‌رفت از این مشکلات کنترل نقدینگی و در نتیجه تورم و اعلام سیاست‌های بهینه مالی و توجه ویژه به بخش تولید است. ما می‌توانیم با کاهش دخالت دولت در بخش اقتصادی و تقویت بخش‌خصوصی و اعمال سیاست‌های بلند‌مدت و قانونمندی و مبارزه با مفاسد اقتصادی و همچنین بهبود فضای کسب‌و‌کار و شفاف‌سازی با این مشکلات مبارزه کنیم. 

* اقتصاددان و نماینده سابق مجلس