دومین صنعت بزرگ کشور این روزها، اوضاع خوبی ندارد و هرچه دولتمردان و مدیران شرکتهای خودروسازی در طول یک ماه گذشته تلاش کردند که بر بحران فروش این صنعت، فائق بیایند، دست آخر روز گذشته با خبری شدن نامه چهار وزیر به رئیسجمهور، پرده برافتاد و اذعان شد که خودروسازی ایران در آستانه تعطیلی قرار دارد.
به گزارش «فرصت امروز» زمزمه بحران فروش خودروسازان از نیمه دوم سالجاری در رسانهها آغاز شد. انتشار عکسهای ماهوارهای از پارکینگ خودروسازان نشان از انباشت بیش از 50 هزار خودرو در پارکینگ آنها داشت اما مدیران این شرکتها این امر را کاملا عادی دانستند. تا اینکه در هفته دوم شهریور ماه، پای این موضوع به نشست خبری محمدرضا نعمتزاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت، باز شد اما وزیر صنعت نیز تلاش کرد برخلاف آنچه یک هفته بعد خطاب به رئیسجمهور نگاشته، شرایط را عادی جلوه دهد.
وزیر صنعت در واکنش به این موضوع که رئیس سازمان مناطق آزاد از وجود 80 هزار دستگاه خودرو در پارکینگ خودروسازان خبر داده است، گفت: این رقم عجیب نیست و 80 هزار دستگاه خودرو به معنی تولید 15 روزه خودروسازان است. ارزش 80 هزار دستگاه خودرو بیش از 6 هزار میلیارد تومان است و در شرایطی که سالانه 300 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت میکنیم، رقم 6 هزار میلیارد تومان عددی به حساب نمیآید.
حالا اما در نامهای که چهار وزیر کابینه دولت یازدهم، خطاب به رئیسجمهور نگاشتهاند، آمده است: «در صنعت خودرو صورتهای مالی زیان انباشتهای معادل ۴.۲۰۰ میلیارد تومان را نشان میدهد و این در حالی است که به دلیل بحران نقدینگی، صنعت مزبور در معرض توقف است و موجودی انبار محصول خودروسازان به متجاوز از ۱۰۰.۰۰۰ خودرو کف کارخانه رسیده است.»
وزیر صنعت پیش از این اعلام کرده بود که در ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم، 200 هزار دستگاه در پارکینگ خودروسازان وجود داشت. یعنی زمانی که دوران رکود و افول صنعت خودروسازی ایران بود. حالا طبق نامهای که امضای چهار وزیر پای آن است، صنعت خودروی ایران بار دیگر به بحران رسیده و در آستانه توقف است. صنعتی که 60 صنعت دیگر را وابسته به خود دارد و در صورت تعطیلیاش، باید منتظر توفانی ماند که اثراتش تا سالهای سال بر اقتصاد ایران پایدار خواهد ماند. حالا اگر از این زاویه به ماجرا نگاه کنیم و تلاشهای دولتیها برای پنهان کردن شرایط بحرانی خودروسازان را کنار بگذاریم، شاید تزریق اعتبار 2 هزار میلیارد تومانی به هر یک از خودروسازان که مدتهاست درباره آن صحبت میشود، غیرمنطقی به نظر نرسیده و تنها راه نجات 62 صنعت از تعطیلی خواهد بود.