برای شرکتهای ایرانی، افزایش فروش محصولات از تمام فاکتورهای دیگر پراهمیتتر است. از این رو معمولا آنها در پی یافتن شیوههای بازاریابی ماندگاری که از طریق آن سالها بتوانند محصولات خود را به بازار عرضه کنند، نیستند.
بالا بردن آگاهی از برند، وفادار کردن مشتریان، جذب اعتماد مشتریان و... از جمله مواردی است که جز تعداد اندکی از کسب وکارها مابقی به آن توجه ویژهای ندارند. بر این اساس وقتی شیوههای بازاریابی متفاوتی توسط کسب وکارها اجرا میشود، فورا توجه مشتریان را به سمت خود جذب میکند. بر این اساس، خلاق بودن و استفاده از شیوههای نوین بازاریابی در این بازار بیانگیزه داخلی هر کسب وکاری را میتواند به اوج برساند.
در راستای همین اقدامات کوچک اما مهم و خلاقانه، هنگام عبور از خیابانی در تهران متوجه تراکت تبلیغاتی یک خشکشویی شدم. تراکتی با طراحی متفاوت که به خوبی توانسته بود شیوه بازاریابی جالب و خاصی را برای جذب مشتری بهکار برد. تراکت، متعلق به یکی از خشکشوییهای مناطق شمال تهران بود که توسط فردی در آن خیابان روی در اکثر منازل چسبانده شده بود.
طراحی این تراکت شبیه به یک کت و شلوار رسمی مردانه بود که از یک رختآویز، آویزان شده بود. طراحی آن به شکلی بود که وقتی تراکت را برمیگرداندید، دقیقا نمای پشت کتوشلوار مردانه به نمایش در میآمد. برشهای چاپ تراکت نیز به خوبی انجام شده بود. در تراکت بخشهای اضافی نیز تعبیه شده بود که ناخودآگاه مخاطب را جذب میکرد تا با جدا کردن آنها به شکل کامل کتوشلوار دست پیدا کند.
طراح تراکت اطلاعات زیادی را روی تراکت نوشته بود. به صورتی که نوشتهها از یقه کتوشلوار شروع شده و تا قسمت پایینی آن ادامه پیدا کرده بود، اما نظم خاصی در طراحی نوشتهها بهکار رفته بود که چشم خوانندگان را آزار نمیداد.
کتوشلوار طراحی شده در تراکت، مشکی رنگ با پیراهنی بنفش رنگ برای زیر آن و کراواتی متناسب با رنگ آنها بود. برای نوشتههای طراحی شده روی تراکت نیز رنگهای متفاوتی استفاده شده بود که خواندن آنها را برای مخاطبان راحتتر میکرد.
شعار تبلیغاتی «میبریم؛ میشوییم؛ میاریم» برای این تراکت در نظر گرفته شده بود. جالب اینکه مطمئنا طراحی این تراکت هزینه چندانی را برای صاحب این خشکشویی به همراه نداشت ولی جلب توجه مشتریان یکی از سختترین شیوههای بازاریابی است که این کسبوکار با بهکار بردن همین شیوه ساده به آن دست پیدا کرده بود.
جذب مشتریان به سمت خدمات تکراری
یکی از بهترین شیوههای جذب مشتری ارائه خدماتی مبتنی بر نیاز آنهاست. یکی از نیازهای زندگی روزمره مشتریان مخصوصا آندسته که در شهرهای بزرگ زندگی میکنند، ارائه خدماتی است که از اتلاف وقت جلوگیری میکند و زمان بیشتری را در اختیار آنها قرار میدهد. در نتیجه ارائه خدمات از طریق سرویس رایگان شیوه خوبی است که مدتهاست توسط بسیاری از خشکشوییها به کار میرود. حال وقتی همه کسب وکارها یک شیوه را بهکار میبرند، کسانی برنده خواهند بود که این سرویس را سریعتر و به موقع ارائه کنند. در نتیجه وقتی زمانی برای مشتریان تعیین میشود و برای مثال به آنها گفته شده است که ارائه همه خدمات اعم از خشکشویی و اتو، دریافت و تحویل البسه در منزل شما در یک روز انجام میپذیرد، مشتریان را وسوسه میکند که به سراغ کسب وکارهایی بروند که این وعده را دادهاند اما اگر یک روز این کسب وکارها دو روز شود، دیگر اعتماد مشتریان را از دست میدهند و فورا مشتریان به سراغ کسب وکارهای دیگر میروند. بنابراین خشکشوییهایی که این روزها همگی صحبت از سرویس رایگان و سرعت ارائه خدمات میکنند، باید مراقب وعدههای خود باشند، چون بازار این صنف پررقیب شده است و در این شرایط شاید حتی خلاقانهترین تراکتهای تبلیغاتی هم دیگر به کار این کسبوکارها نیاید.